Vanaf welke leeftijd in een peuterbedje

Discussion in 'Verzorging' started by kleintjevoorons, May 31, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kleintjevoorons

kleintjevoorons Fanatiek lid

May 9, 2008
    4,173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Zoals ik hier boven al vraag.... Vanaf welke leeftijd kan mijn zoontje in een peuterbedje? Zodat zijn ledikantje naar de baby kan....

alvast bedankt!

Kleintje

2. ons2ewonder

ons2ewonder Bekend lid

May 3, 2011
    986
    8
    18
    moeder
    dat zal per kindje verschillen.
    wij zitten met de zelfde situatie en gaan het deze zomer proberen.
    lukt het niet komt er een goedkoop ledikantje van ikea bij.

3. kleintjevoorons

May 9, 2008
    4,173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Ik zie dat jij in dezelfde situatie zit :)

Ons zoontje kan nog wel eens flink driftig zijn dus ik ben bang dat hij uit dat bed gaat vallen. maar het is natuurlijk nog wel dik 4 maanden voordat hij er in gaat. (wel laten wennen voor de baby er is)

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Wat ik persoonlijk zou doen (en wij ook van plan waren), is de baby in een wieg laten slapen de eerste 4 a 6 maanden en een maand voordat je de baby in het ledikant wil hebben, de oudste in een groot bed (of peuterbed) laten slapen. Ik vind met 1,5 jaar in een groter bed slapen wel wat vroeg, al heb ik ook wel verhalen gelezen dat het prima ging.

5. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik wil het gaan proberen rond haar 2e verjaardag. Het bed (zo'n schattig ijzeren meegroeibed van Ikea) staat hier al op zolder op haar te wachten. Gaat het niet, is dat ook okee. Dan wachten we gewoon nog eben af.

Dat is in het geval van TS wat lastiger natuurlijk. Ik vind de suggestie van de wieg voor kindje nummer 2 zeker een goede optie. Daar kunnen ze best nog even in en dan heb je wat meer "rek" in tijd.

6. kleintjevoorons

May 9, 2008
    4,173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Dat met die wieg had ik inderdaad ook al bedacht. Zeker omdat mijn zoontje ook moet wennen aan een nieuw bed. En dat moet toch gebeuren voor de baby komt, ongeveer een maand van te voren. Anders is de overgang ook te groot. En zeker omdat ik met hem 2 weken te vroeg was bevallen, gaat hij al met 18 maanden dat bed in bedenk ik me. want nu is hij er echt nog niet aan toe......... Maar ik wil ook geen 2 ledikanten........ moeilijk moeilijk

7. Bri

Bri Niet meer actief

Wij hebben geen peuterbedje gedaan, maar meteen een groot bed. Het is een stapelbed met gordijntjes, dus het voelt echt als een huisje voor hem. Hij heeft nog wel een rekje ervoor, dat hij er wel zelf uit kan, maar niet per ongeluk uit kan vallen in z'n slaap.

Zoonlief ging er voor het eerst in met 2 jaar en een maand. Zusje lag toen nog in de wieg, maar zou op enig moment wel over moeten. We hebben het nieuwe bed op zijn nieuwe kamer gezet en hem de keuze gegeven, of hij in het kleine bedje wilde, of in het grote bed. Eerst een keer overdag, toen 's nachts. Hij heeft zelf zijn knuffels verhuisd. Is allemaal heel soepel gegaan.

Zusje is niet meteen verhuisd, om te voorkomen dat hij haar zou zien als degene die zijn bedje kwam inpikken. Na een paar weken hebben we het met hem besproken: B. wordt een beetje te groot voor haar wiegje. Zullen we haar in het bedje laten slapen?
    En jawel hoor, m'n lieverd vond dat een heel goed idee.

8. kleintjevoorons

May 9, 2008
    4,173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Bri, Ik vind jou optie ook wel een goed idee. Als hij bijna 2 is snapt hij ook beter wat er aan de hand is en waarom hij een groter bed moet. Vind 18 maanden toch wel jong om al in een groter bed te gaan.

We kiezen wel bewust voor een peuterbedje. Ik vind een 2 meter bed zo groot voor zo'n klein manneke. En een 1,60 bedje kan hij ook nog wel een paar jaar in. En daarna mag zijn broertje of zusje daar naartoe verhuizen.

Dus toch opzoek naar een wieg.......

9. Bri

Bri Niet meer actief

18 mnd is inderdaad wel heel iets anders dan 2 jaar en een beetje. Bij ons was het zo mooi op tijd, maar een half jaar eerder had ik het niet willen doen.

Je zou ook een (goedkoper) tweede ledikantje kunnen nemen en dan kan je oudste rustig nog een jaar of zo in z'n huidige bedje blijven.

10. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Hier zullen de kindjes 18 maanden schelen.

De kleine zal de eerste tijd in een wiegje bij ons liggen. De oudste zullen we dan met middagslaapjes aan het peuterbedje laten wennen. En na verloop van tijd zal de kleine naar het bedje gaan en de oudste in het peuterbedje.

11. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

wij hebben onze zoon naar een groot bed gedaan toen was hij ruim 1 jaar (nog geen anderhalf).
    meneer klom er elke keer zelf uit....met slaapzak en al.
    we zijn toen naar een peuterbed wezen kijken en ik twijfelde over een groot bed.
    de verkoper zei ik heb liefst dat je peuterbed koop, want dan kom je nog een keer terug. Maar gewoon bed is ook prima, ze weten niet dat verschil. En ze moeten aan alle2 wennen.
    gr brenda

12. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

Mijn zoon was 15 maand toen hij naar het grote bed ging,

we hebben een 1 persoonsbed voor hem, daar hebben we een bedhek bij gekocht zodat hij er niet uit kon vallen,

Wij hebben hem hierin laten wennen toen hij 15 maand was, ik was toen 20 weken zwanger, de eerste 2 weken alleen overdag met zijn middagslaapje, na 2 weken vond hij het zo geweldig dat hij savonds/snachts ook daar wou slapen,

13. kleintjevoorons

May 9, 2008
    4,173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    Mijn zoontje is nu 15 maanden. Maar ik zie het nu nog echt niet zitten om hem in een "groot" bed te leggen. Hij kan nog niet los lopen en zo bedreven is hij nog niet met zichzelf voortbewegen. Te bang dat hij dat bed uit gaat vallen....

14. ons2ewonder

ons2ewonder Bekend lid

May 3, 2011
    986
    8
    18
    moeder
    het maakt wel een verschil of een kindje kan lopen(klimmen) of daar nog wat moeite mee heeft.

ik dacht dat onze dochter ook wel de eerste 6 maand in de wieg kon blijven, maar aangezien ze zich ging omdraaien met 2 maand en schuin lag(ivm benauwdheid). keek ze me met 3 maand ineens aan toen ze over het randje ging hangen.
    Qua lengte en gewicht past ze er nu nog in maar moest voor haar eigen veiligheid met 3 maand toch echt naar een ledikant.

dit kindje komt ook in de wieg te liggen maar als het nodig is moet het direct over kunnen.
    we hebben wel een dochter(14 maand) die dus loopt en overal op en af klimt en dat maakt de keuze dan wel anders(loopt rond met slaapzak nog aan)

ook wij vinden een 1 persoons bed voor haar nog te groot aangezien ze zelf maar 72/73 cm is. en tuurlijk moeten ze wennen of het nou 2 meter is of 150 cm is maar hier kan ze nog heel lang plezier van hebben.

15. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ties heeft zijn peuterbed al wel staan maar is er echt nog niet aan toe, hij kijkt er niet naar op of om.

De baby gaat dus eerst in een wieg, ondertussen kan Ties mooi langzaam overgaan.

16. Sijke

Sijke Bekend lid

ligt echt helemaal aan je kind! Hier een ledikant slaper met ruim 2 jaar en 3 maanden, die ik nog echt niet in een groot bed zie.
    Bij ikea heb je leuke bedjes (ledikantjes) waar je ook één kant af kan halen zodat ze er zelf in en uit kunnen, misschien ook nog een tussenidee?

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Wij hadden dus bedacht: Lisa 5 a 6 maanden, uit de wieg en in het ledikant. Eva 1 maand van tevoren in het grote bed (stond al een tijd op haar kamer), zodat niet haar ledikant ingepikt zou worden door haar zusje. Maar het liep iets anders. Eva zei toen Lisa 1 week was: ik wil in mijn grote bed slapen! Dus wat nou allemaal veranderingen in 1 keer is niet goed, daar dacht Eva anders over ;). Dus vanaf toen sliep ze in het grote bed, het ledikant ging meteen naar zolder en Lisa zou nog ongeveer een half jaar in de wieg blijven. Maar met 10 weken kwam Lisa in het ziekenhuis terecht voor 2 weken, in een heel groot bed. Eenmaal thuis was ze erg onrustig in de wieg en binnen een week lag ze heerlijk in het ledikant, dus met ruim 3 maanden. Heel fijn dus dat Eva zelf al vroeg had aangegeven dat ze in haar grote bed wilde slapen :)

18. Mayon

Mayon Niet meer actief

Wij hebben het peuterbed aangeschaft omdat ik zwanger was, het is een MK geworden, maar ze is er nu echt nog niet aan toe.. We wachten nu gewoon af, hij zit ook nog in de doos.

In geval van TS: Er zijn volgens mij ledikanten waar je de zijkanten afhaalt zodat het een peterbed wordt? Misschien een optie voor bijv een paar maanden/overgang?

Share This Page