Geen reisgeld meer voor religieuze leerlingen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Miss Appletree, 28 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss Appletree

    Miss Appletree VIP lid

    21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    De SP wil dat de overheid stopt met het vergoeden van vervoer van 'religieuze leerlingen'. Het geld hiervoor kan beter naar het vervoer van gehandicapte kinderen.
    Dat gaat SP-Kamerlid Jasper van Dijk maandag voorstellen tijdens een overleg over het onderwijs en Artikel 23 van de Grondwet. Van Dijk vindt het reisgeld niet meer van deze tijd. 'Gemeenten betalen soms tienduizenden euro's omdat ouders geen genoegen nemen met een school in de buurt. Het is rechtvaardig om ouders dit zelf te laten betalen', aldus Van Dijk.

    Volgens hem maken ongeveer 6500 kinderen gebruik van de regeling en kost dat 20 miljoen euro per jaar.



    SP: geen reisgeld meer voor religieuze leerling - AD.nl

    Ik wist niet dat er zo'n regeling was. Het is ook best apart te noemen dat men kiest voor een school kilometers van de eigen woonplaats en dan vervolgens te verwachten dat de gemeenschap er voor betaalt.
     
  2. Chebu

    Chebu VIP lid

    17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Heel goed. Tijd dat het wordt afgeschaft.
     
  3. trotsemama12

    trotsemama12 Bekend lid

    17 feb 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Super! Gehandicapte kinderen kunnen vaak gewoon niet dichtbij huis naar school, veel belangrijker!
     
  4. Sic

    Sic Bekend lid

    17 dec 2010
    777
    691
    93
    Lijkt me niet meer dan normaal dat dit wordt afgeschaft. Gaat om een persoonlijke keuze van ouders voor bepaald onderwijs en hiervoor hoor je als ouders dan ook zelf de financiele gevolgen te dragen.

    Bij een handicap is geen sprake van keuze, dus logisch dat t vervoer dan wel wordt vergoed.
     
  5. mnonc

    mnonc Fanatiek lid

    9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Heel goed!
     
  6. Koon

    Koon Niet meer actief

    Deze discussie is vorig jaar ook al geweest. Ben benieuwd of er nu wel wat mee gedaan wordt. Afschaffen die handel dus.
     
  7. Bootsje

    Bootsje Fanatiek lid

    12 jul 2013
    1.228
    0
    0
    dit vind ik nou een goede beslissing!!

    ouders die er zelf voor kiezen om de kinderen zo ver uit de buurt naar school te doen, moeten er ook maar zelf voor betalen!
     
  8. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Belachelijk dat het überhaupt bestaan heeft. Natuurlijk hebben gehandicapte kinderen dit wel nodig, die 20 mln meteen overhevelen!
     
  9. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Die ouders moesten sowieso al wel een eigen bijdrage betalen en ik denk niet dat het een kwestie is van verwachten, maar meer gebruik maken van een regeling die aangeboden wordt.

    En verder is het idd meer dan terecht dat dit afgeschaft wordt. In sommige busjes ontstaan onveilige situaties omdat er geen geld meer is voor begeleiding in de bus. Hopelijk gaan ze daar dan weer investeren. (Maar dat zal wel niet...)
     
  10. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    Onze kinderen gaan naar 'bijzonder onderwijs' , op grond van levensovertuiging dis.
    wij wisten niet eens van deze regeling. Wat mij betreft mag hij afgeschaft worden en idd meer voor het speciaal onderwijs worden.(natuurlijk is extra vergoeding fijn. Haha. Maar goed. Wij kiezen zelfs voor een school ver weg)
     
  11. Islah

    Islah Niet meer actief

    Ze moeten wel beseffen dat met het afschaffen hiervan weer meer mensen thuisonderwijs zullen gaan geven. Iets waar ze ook niet zo'n voorstander van zijn.
     
  12. Zomerrr

    Zomerrr VIP lid

    5 jun 2011
    5.096
    496
    83
    Van mij mag dit ook afgeschaft worden.
     
  13. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Idioot dat dit überhaupt bestaan heeft, nooit geweten! Het werd tijd ook dat het werd afgeschaft, wederom sprakeloos.....;)
     
  14. Kyra73

    Kyra73 Fanatiek lid

    24 okt 2013
    1.563
    453
    83
    Hier mis ik de like-knop.

    Ik snap niet dat zo'n regeling ooit bestaan heeft. Als ouder maak je toch zelf de keuze om je kind op een school verder weg te doen. Dan moet je in mijn ogen ook voor de kosten opdraaien.

    Hopelijk wordt het geld dat bij afschaffing van deze regeling vrijkomt inderdaad bij het geld voor het openbaar vervoer voor gehandicapte kinderen gestopt en verdwijnt het niet in het grote zwarte gat van het begrotingstekort.
     
  15. Amethist

    Amethist Niet meer actief

    Bij ons in de gemeente betaal je voor leerlingenvervoer naar gewoon basisonderwijs (maar bijv. verder weg ivm levensovertuiging) en speciaal basisonderwijs (SBO) een eigen bijdrage van € 509,--. Sowieso moet de school meer dan 6 km van het woonadres af zijn, anders heb je helemaal geen recht op leerlingenvervoer. En als de reguliere basisschool waar je voor kiest verder dan 20 km van je huisadres gelegen is betaal je aanvullend nog een inkomensafhankelijke eigen bijdrage.

    Dat je voor SBO ook een eigen bijdrage moet betalen vind ik wel een beetje vreemd. Net als met kinderen die naar SO (speciaal onderwijs) gaan, kunnen kinderen die naar SBO gaan ook niet meekomen op regulier onderwijs. Het is dus (in de meeste gevallen zeker) geen vrijwillige keuze om je kind naar SBO te doen. Best zuur dat je daar dan nog een eigen bijdrage voor moet betalen.
     
  16. MomQ 2 be

    MomQ 2 be Bekend lid

    28 jan 2012
    532
    0
    0
    Noord Holland
    En terecht dat het wordt afgeschaft en voor een beter doel wordt gebruikt.
    Zo kunnen ze het bijvoorbeeld beter gebruiken voor dus bijv; gehandicapten vervoer of SO/SBO ( ook schandalig trouwens dat je daar eigen bijdrage voor moet betalen)
     
  17. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Ja dat vind ik ook. Alsof het 'minder erg' is dat je kind naar sbo gaat en je daarom wel even mag bijbetalen.

    Overigens had ik het niet erg gevonden om zelf een bijdrage te leveren aan het vervoer van Sven. Om daarmee de begeleiding in de bus in stand te houden bijvoorbeeld. Zou ik graag doen.
     
  18. TempusFugit

    TempusFugit Niet meer actief

    Mooi zo! Wij hebben hier in ons kleine stadje ook zo'n mega mega strenge school (Home voor wie er zelf over wil lezen, staan documenten van het leerlingenvervoer op de site) waar ze met de bus naartoe gebracht worden. Er geldt wel een eigen vervoersbijdrage, maar dat is niet zoveel voor een heel jaar.

    Mijn man moest vroeger ook met die bus, vond het al zo'n belachelijke manier van doen toen ik ervan hoorde dus ik zou het wel mooi vinden als het geld nu eens op een nuttige manier wordt besteed :)
     
  19. Nou, ik wist dat ook niet! Toen ik nog in Wilnis woonde, kwam er inderdaad altijd een bus die het halve dorp naar het Driestar College in Gouda bracht. Ik heb alleen altijd gedacht dat ouders daar gewoon zelf voor betaalden. Waarom zou de overheid zoiets betalen?

    Ik wilde ook naar een school waarvoor ik met de bus moest, terwijl ik ook op de fiets naar de school in het naastliggende dorp had gekund. Dat werd ook niet vergoed, hoor.. ;)
     
  20. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ben het niet heel erg vaak eens met de sp, maar hier kan ik me helemaal in vinden. Religie is geen voldoende reden om geld te ontvangen voor vervoer. Wat nou als je de school in een ander dorp gewoon beter/ geschikter vindt om een andere reden? Dan wordt het toch ook niet vergoed? Laat ouders dit lekker zelf betalen/ regelen als ze het belangrijk genoeg vinden.

    @Islah: dat valt denk ik wel mee. Het is nog niet zo gemakkelijk om dit zelf zo goed te regelen dat het daadwerkelijk mag. Er is best een strenge controle op. De meeste ouders zullen dit niet kunnen en of willen denk ik.
     

Deel Deze Pagina