Misschien wel..maar ik kan echt niet geloven dat je het voor je kind diet als je die op de wereld zet met de wetenschap dat die snel zal sterven en allerlei pijnmedicatie e.d nodig heeft. Een bevalling is stressvol voor alle baby's...laat staan voor dit kindje, dat doe je zo'n kindje toch niet aan?
Als je de zwangerschap afbreekt, zal je toch ook moeten bevallen en die kindjes leven ook soms nog even. Wat is dan het verschil?
heb het filmpje gezien. Ik denk dat ik hetzelfde zou hebben gedaan als de ouders. Zoals ze ookal zeiden : ze wisten van het syndroom maar ze bleven toch die hoop houden dat er een vergissing was. Dat het toch anders was, minder ernstig. Er zijn veel verhalen waarvan artsen eerst zeiden dat het kindje vreselijke aandoeningen had en toch totaal gezond ter wereld kwam. Of dat de aandoeningen minder erg waren dan ze eerst dachten. Of het ijdele hoop was? Ja misschien wel. Vooral omdat het zo duidelijk was. Maar toch, ik snap het wel. Je voelt je kindje leven. Hij is veilig en 'gezond' zolang hij in je baarmoeder zit. Hij sterft hoe dan ook. Waarom hem dan niet zolang koesteren als het kan? Naja, hoe dan ook. Ieder zn mening en geen enkele mening is goed of fout. Het is een keuze van ieder voor zich. Net als geloof. De een gelooft en is daar blij mee. De ander gelooft niet en is daar blij mee. Wie geeft de ander het recht om te zeggen wie fout zit en het anders moet doen?
Nou in het nog even leven en sterven geen verschil natuurlijk..maar je weet ook nooit wat zo'n kindje tijdens de zwangerschap aan pijn ervaart?? Dat kun je een kindje dan dus bijna 20 weken besparen.
Dat weet je niet. Misschien is het juist wel een heel geborgen gevoel en dat onderbreek je dan ineens. Ik weet niet of hier goed onderzoek naar is, maar dat lijkt me sowieso erg lastig. Zolang je dit niet weet, zou dit voor mij geen argument zijn.
Ben het hier wel mee eens. Er is geen goed en kwaad in deze keuzes??? als je het al een keuze kunt noemen. Afbreken geeft zo zijn voordelen uit dragen ook. Afscheid nemen is in alle gevallen net zo vreselijk. En hoe harde iemand oordeelt over de keuze van een ander tja inzicht aanvoelen zien tastbaar van z.n filmpje ik ga er niet eens naar kijken. Omdat ik vind dat dit soort dingen prive moeten blijven. Niet hun verdriet maar het sterven van een kindje. Wil ik niet zien. Kop in het zand misschien kan best! Maar er zijn grenzen en dit vind ik er een ik hoef het niet te zien hoe een kindje sterft. Of het nu wel of niet mijn kind is geen een kind. Nergens in de wereld niet.
Ja zo denk ik er ook over. Daarnaast vind ik dat niks fout of goed is in zo situatie en dat wij daar niet over mogen oordelen.
Ik weet wel dat je niet mag oordelen maar ik doe het toch. Ik vind dat ze hun kindje laten lijden. Waarom niet een middel geven waardoor hij zachtjes inslaapt? En waarom niet op deze manier de zwangerschap afbreken? Krijg het idee dat het jongetje onnodig heeft moeten lijden. Ja,ze vinden dat hij liefde moet kunnen ontvangen. Maar hij heeft zelf geen stem daarin en wie kan nu zeggen of hij pijn heeft of niet?
Ten eerste word als je een zwangerschap afbreekt met dat termijn het niet geaborteerd (dat is even lomp als zeggen dat iemand met 20 weken een "miskraam" heeft gehad, je bevalt gewoon echt. Dus dan kan je 20 weken lang pijn besparen (geboorte blijft hetzelfde als met 40 weken natuurlijk) en het zal sneller overlijden als geboren bij 40 weken omdat het veel minder sterk is. Echt lomp en gevoelloos om te zeggen dat er een "abortus" word gepleegd bij die termijn, vanaf 16 weken mag je gewoon echt bevallen hoor.. is erg genoeg allemaal zonder dat mensen met onjuiste benamingen gaan rondstrooien
Er is dus wel onderzoek gedaan dat bij sommige syndromen in de baarmoeder als stress / pijn word ervaren... 100% zeker weet je nooit natuurlijk maar het risico loop je wel en als het geen overlevingskans hebt zou je dit kunnen meenemen in je beslissing. Aan de andere kant snap ik het ook wel van "stel dat ze het mis hebben" ik zou het ook niet na 1 onderzoekje laten doen.. en dat doen de artsen ook niet
Misschien moet jij je eens beter laten informeren voordat je mensen uitscheldt voor lomp en gevoelloos. Een abortus plegen is het voortijdig afbreken van een zwangerschap door medisch ingrijpen. In Nederland mag dit tot de 24ste week. Een abortus kan gepleegd worden omdat het kindje ongepland en ongewenst is, of omdat door de zwangerschap het leven van moeder en/of kind in gevaar is.
Hier ben ik het helemaal mee eens. De ouders publiceren het filmpje online wat betekend dat er veel commentaar op zal komen, positief maar ook negatief. We zitten daarbij ook nog op een forum waar ieder zijn eigen mening kan en mag geven. Mijn mening is ook dat hoewel ik mij in de ouders kan plaatsen, ik het onnodig lijden vind voor mijn gevoel. Ik weet natuurlijk niet of dit kindje heeft geleden maar op basis van de beelden en de verhalen over medicatie etc. zou ik dit niet zijn aangegaan. Ik heb tijdens mijn zwangerschap ook altijd gezegd, hoe erg ik het ook zal vinden, als iets met het kindje blijkt te zijn dan laat ik een abortus plegen. Er wordt over TS gevallen dat ze er ook zo over denkt maar welke keuze ook wordt gemaakt, het is en blijft een pijnlijke keuze die je de rest van je leven bij zal blijven. Er is geen fout of goed. Je kunt in deze situatie alleen doen wat goed voor jouzelf aanvoelt. En als een ander daar een andere mening over heeft, dan mag dat.
Ik snap Tigermommy haar opmerking heel erg goed en ik weet waar ik over praat. Het woord abortus vind ik echt VERSCHRIKKELIJK klinken, want ik heb mijn kind niet geaborteerd ik heb hem uit liefde geboren laten worden en laten gaan. In mijn ogen dient dit woord gebruikt te worden om aan te duiden dat iemand een ongewenste zwangerschap afbreekt. Meestal middels een curretage. Ik weet dat de medische wereld inderdaad deze term gebruikt, maar dat ze daar best wat voorzichter mee mogen zijn, want het is echt kwetsend. Ik ben dan bij bijna 22 weken gewoon bevallen en nee dit zie ik niet als een abortus, maar als een voortijdige afbreking. Er is hierin ook geen goede of slechte keuze zolang de keuze door de ouders uit liefde voor het kind wordt gemaakt. Stel bijvoorbeeld dat ze gelovig zijn en zij geloven dat het kind bijvoorbeeld eerst geboren en gedoopt moet worden voordat het naar de hemel kan dan kan ik me voorstellen dat ze deze keuze gemaakt hebben. Wij hebben de keuze gemaakt wel de zwangerschap eerder af te breken omdat wij uit liefde voor ons kind hem niet verder wilden laten lijden.
Ik vind dat iedereen die vind hierover te mogen oordelen dat ze daarmee op moeten houden. Zolang je niet hiermee te maken hebt gehad mag je niet hierover oordelen of iets wel of niet kan. Ik denk dat er genoeg redenen genoemd zijn en te bedenken zijn waarom de ouders deze beslissing hebben gemaakt. Toen ik in het ziekenhuis lag om te bevallen van L* en het niet vorderde vond ik het helemaal niet zo erg. Onderweg naar het ziekenhuis voel je je alsof je naar de slachtbank gereden wordt. Toen ik L* nog veilig in mijn buik had kon ik mijn hoofd nog in het zand steken. Hopen dat het toch niet zo was. Ik hoefde er nog niet aan te geloven. Toen L* geboren was was alles echt. Het was echt waar. Ze leefde echt niet meer. Dan ga je beginnen aan een afscheid... Stel je voor dat je weken hebt om het mooiste afscheid voor jouw kindje te kunnen voorbereiden. Dat je alle tijd hebt om te bedenken wat je nog wilt. Ik neem tenminste aan dat er ondertussen ook nog controles waren en ik ga ervan uit dat een gynaecoloog, die inmiddels die zwangerschap opvolgt, door middel van CTG echt wel in de gaten heeft of een kindje het wel of niet prettig ervaart in de buik. Ik denk dat het de allermoeilijkste keuze is die je moet maken in een zwangerschap en ik kan mij heel goed voorstellen dat je dat niet kunt. Laat iemand in zijn waarde. Ja, iedereen mag zeggen dat hij het mooi vind, maar niemand mag het veroordelen. Dat klopt. Want dat laatste is respectloos en dat eerste niet.
Een bevalling eerder opwekken vind ik toch echt wat anders als met 8 weken (bijvoorbeeld) het vruchtje weg te laten zuigen en vind ik erg gemeen voor vrouwen die hun kindje helaas hebben moeten verliezen (wel of niet door keuze door bijvoorbeeld een afwijking) deze vrouwen hebben ECHT moeten bevallen met alle bijkomende pijn, jij laat het klinken alsof ze het even laten wegzuigen en weer verder hupsen. Abortus klinkt heel erg koud en kil terwijl heel veel ouders juist uit liefde ervoor kiezen om een zwangerschap eerder te beëindigen en echt niet er makkelijk vanaf komen hoor...
Precies, echt een hekel aan mensen die dat een abortus noemen of denken dat het de makkelijke weg is, het is juist een moeilijke weg!
Dit is niet altijd zo hoor. Dit geld alleen voor abortus omdat het kind wat mankeerd en dan wordt de bevalling ingeleidt. Abortus uit liefde zeg maar. Abortus omdat kindje ongewenst is wordt gewoon uitgevoerd zoals andere abortussen in eerdere termijnen dmv andere techniek maar niet door gewoon te bevallen.
Mij is toen anders verteld toen wij deze keuze moesten maken curettage gaat na 16 weken niet meer, niet in de verschillende ziekenhuizen waar wij zijn geweest in elk geval, maar kan zijn dat ze ergens anders wel doen... maar toen bij ons niet in elk geval.