Ik stel jullie met trots voor aan Sebba*, ons vechtertje dat werd geboren op 24/03/2014 na een problematische zwangerschap met placenta praevia, hematoom, gebroken vruchtvliezen op 19+5 weken en als kers op de taart een loslatende placenta! Al deze hindernissen heeft onze kleine held van 28cm en 570g getrotseerd met een apgar-score van 8/10 omdat hij zo graag toch even bij ons wou zijn. Sebba* was een mirakeltje, ook volgens de artsen, maar helaas hebben we hem -tegen zijn wil- moeten laten gaan na net geen 3 weken. Op die ene zondag hebben de artsen hem flink onderschat... Sebba zou zijn strijd opgegeven hebben. Dat dachten ze althans. Onze zoon had net een manipulatie van maar liefst 3,5u achter de rug voor het plaatsen van een katheter, na 4 mislukte pogingen. Een uur daarna zakte zijn saturatie naar 60% en besloot men de palliatieve setting te starten, maar zodra ons kleintje bij mama lag, steeg de saturatie weer naar 99 a 100%!!! "Een boost, mevrouw. Uw baby is blij dat hij bij u mag liggen, maar dat gaat na een half uurtje weer over." Na maar liefst zeven uren stond Sebba's saturatie nog steeds op 98% en leverde hij het bewijs dat hij dolgraag bij ons wou blijven. Er werd besloten het afscheid te staken, want Sebba wou leven! Ons vechtertje had stabiele nachten en haalde de dagen na dit mirakel de vooropgestelde doelen, maar toch besliste de medische wereld 3 dagen later over zijn lot. Hij werd niet meer verdergeholpen en wij waren genoodzaakt hem te laten gaan... Ook zijn laatste uren toonde onze grote held zijn levenslust, want hij liet de morfine amper toe in zijn kleine lichaampje. <3 Sebba, mijn vlinderkindje, het afscheid kwam heel onverwacht en zoals voor velen te vroeg. We zijn je dankbaar voor de mooie tijd die je met ons hebt willen doorbrengen. Liefde overwint alles en je blijft voor altijd bij ons, kleine man. Ik hou van jou <3
Oh wat een verhaal... wat een vechtertje en wat erg dat jullie hem moesten laten gaan... Gecondoleerd en heel veel sterkte....
Wat prachtig om te lezen hoeveel trots er van je afstraalt Wat een vechtertje!! Ontzettend gecondoleerd met het verlies..... Wat verdrietig dat hij toch niet bij jullie heeft kunnen blijven, hoe graag hij - en jullie - dat ook wilden. Sterkte!
Gefeliciteerd en gecondoleerd met Sebba, wat een mooie tekst heb je geschreven. En hoe oneerlijk is het dat de medische wereld hierin een keuze heeft gemaakt. ik wil jullie veel sterkte wensen met het grote verlies.
Hartelijk dank voor jullie medeleven en steun. Dit doet me goed. Ik heb na vanavond al meteen een vraag: ik kom net terug van de eerste "nacontrole" bij de gynaecoloog. Alles is wonderbaarlijk snel en goed genezen, zegt hij. Dat is fijn. Toch ben ik helemaal GEBROKEN terug thuis gekomen. Het hele verhaal van de ochtend voor de spoedks klopt gewoon niet. Er zijn daar ook veronderstellingen gemaakt die fout waren. Hij zei: als jij met deze complicaties in Afrika had geleefd, was je nu dood. Ik heb alleen maar nood aan de WAARHEID. Mn zoon krijg ik niet terug, maar ik wil weten waarom er werd overgegaan tot een spoedks. Op 6/6 heb ik de afsprAak met de gynae die deel 2 van de zws heeft opgevolgd en de bevalling heeft gedaan. Wat me nu vooral is bijgebleven is: - af te raden volgende zws - een jaar niet zw worden - leeftijdsrisico (nu 36) - een mediale laparotomie voor een prematuur is absoluut niet te vergelijken met een gewone kS en is uiterst gevaarlijk voor een vlg zs. Ik geloof dit allemaal wel, maar het kan toch niet zijn dat iedereen die rond 24wk een spoedks heeft gehad, best niet meer zwanger mag worden? Wie heeft hier ervaring? Groetjes.
Van wat ik heb gehoord, mag je na een KS tuurlijk wel weer zwanger worden maar het liefste hebben ze dan dat je een jaar wacht zodat de wond en het weefsel in je baarmoeder goed kan herstellen en dan weer sterk genoeg is. Het gevaar als je bijv te vroeg zwanger wordt en je baarmoeder is nog niet helemaal hersteld dat het dan bijv kan gaan scheuren op de plek waar het open is gemaakt, nou dat wil je natuurlijk niet. Dus ik zeker wel zeker een jaar wachten met zwanger worden.
Wat jammer dat jullie mooie mannetje niet bij jullie mocht blijven, wat zal je hem missen. Mediale keizersnee klinkt alsof ze de buik in de lengterichting hebben open gemaakt, heb je een verticaal litteken? Dat doen ze alleen als het superspoed is. Misschien hebben ze de baarmoeder ook zo open gemaakt en dan gaat het dus om het litteken dat een zwakke plek in de baarmoederwand is meer dan bij een 'gewone' keizersnee met een horizontaal litteken.
Prachtig geschreven. Gecondoleerd en heel veel sterkte!! Je kunt trots zijn op jullie klein vechtertje.