Trofast-achtige kast?

Discussie in 'De lounge' gestart door MamavanLieverd, 7 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik wilde een paar trofastkasten kopen voor het speelgoed, ik hoop dat het systeem met de uitneembare bakken gaat helpen om het speelgoed beter geordend te houden. Nu had ik dus deze op het oog: https://www.ikea.com/nl/nl/p/trofast-opbergcombinatie-met-bakken-licht-wit-gebeitst-grenen-wit-s79102958/
    Maar bij nader inzien, vind ik die veel te klein (te laag vooral). Nu heeft ikea wel hogere, maar niet waar de bakken in de diepte erin gaan. Heel raar, want zo kun je ze dus niet goed combineren en staan ze ook minder stabiel, omdat ze ondieper zijn.
    Ik ben al flink aan het zoeken geweest, maar wat ik vind, is vaak of ook te klein, of te duur (dan is het schoolmeubilair en zijn de bakken bijvoorbeeld ook nog eens 20 euro per stuk). Ik heb wel kasten van steigerhout gezien waar trofastbakken in passen, maar geen winkel waar je die kunt kopen.

Ik wil eigenlijk niets wat je aan de muur moet monteren voor de stabiliteit. Op termijn willen we die kasten weer weg uit de betreffende ruimte en ik wil daarom liever geen gaten in de superstrak gestucte en net geverfde muren. :oops:

Dus eigenlijk 2 losse vragen:
    Weet iemand waar je (grotere) kasten kunt kopen waar trofastbakken in passen?
    Weet iemand waar je een soortgelijk systeem kunt kopen wat ook nog een beetje te doen is qua prijs. (Mag best wat duurder zijn dan trofast, maar dan moet het er ook leuker uit zien).

Nina Sanders vindt dit leuk.
  2. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.045
    14.732
    113
    Vrouw
    En twee zulke kasten op elkaar zetten is geen optie?

MamavanLieverd vindt dit leuk.
  3. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.362
    113
    Vrouw
    Het zijn best zware kasten. Dat zou ik niet doen zonder een anker aan de muur.

OT: Zou je geen tafeltje kunnen vervangen door bijvoorbeeld twee van deze lage kasten, met de ruggen tegen elkaar en een plank erover. Bijvoorbeeld de salon tafel.

Vero0504 en MamavanLieverd vinden dit leuk.
  4. Cobon

Cobon Niet meer actief

Huismuisie, Zuul, Zxcvb en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Dit is wel een leuk idee. Ik moet even kijken (samen met man) hoe we zoiets in de ruimte kunnen plaatsen. De speelkamer is ook de doorloop van de zitkamer naar de keuken zeg maar. En ik denk dat dit sowieso wel past, maar ik weet niet hoe de doorloop dan wordt.

Weet je of dat blad wat ertussen zit ook van ikea is? Staat het ergens beschreven hoe dit gemaakt is?

6. Cobon

Cobon Niet meer actief

Nee dat weet ik helaas (nog) niet! Wij gaan dit ook maken binnenkort, en het zou me enorm storen als het middelste blad afwijkt.

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Je zou 1 grote plaat over de 2 kasten kunnen leggen. Goed stabiel en is het minder storend wanneer je kleur wat afwijkend is.
    De bakjes zijn of laag en past er weinig in.

Zelf vinden we de kalax kasten fijn.
    Voor de kalax kasten hebben ze stoffen bakken en plastic bakken. Volgens mij passen de Samla bakken ook.

Ze zijn ook diep en je hebt lage, smalle grote en nog grotere kasten

Zuul en MamavanLieverd vinden dit leuk.
  8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ja, ik vind dat toch minder goed werken hier. We hebben nu een expedit (voorganger van kallax) staan namelijk.

9. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.809
    9.317
    113
    Gelderland
    Lola1982, Huismuisie, owly en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.312
    17.215
    113
    Daar zit ik ook mee. De bakken lijken me ideaal, zeker om te wisselen wat er in de kamer mag. Maar ik wil de hoogte in kunnen zodat ik het speelgoed voor de oudere buiten "kleine handjes" kan houden. En omdat die hoogte nodig is voor de hoeveelheid :oops:

Ik zou graag onder open hebben zodat daar de loopauto's en poppenwagen kunnen staan.
    Een paar open vakken voor de grote dingen, bakken voor verzamelspeelgoed, deurtjes voor de puzzels/spelletjes... Eigenlijk gewoon een combinatie van kasten dus :cool:

Edit: en zit met verwarmingsbuizen waardoor het niet tegen de muur kan + een smal hoog raam

11. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ja, dat zou misschien kunnen. Ik vraag me wel af of op deze foto de wandkastjes aan de muur vastzitten? Het lijkt dat er een best brede plint achter de kasten zit namelijk, aangezien het hogere kastje best veel verder naar voren komt dan de wandkastjes. Het hogere kastje oogt trouwens niet heel onstabiel, dus zou er daarvan misschien wel meerdere naast elkaar kunnen plaatsen. Ik blijf het wel jammer vinden dat de bakken er in de breedte in gaan, lijkt me ook lastiger voor mijn dochter om zelf te doen.

12. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.362
    113
    Vrouw
    Zo'n combinatie om er een tafel van te maken kan in allerlei vormen om het passend te maken. Wij hebben vier van die kasten twee aan twee waarbij het boven blad uitsteekt. Daar valt ook aan te zitten. Je zit alleen met de afmetingen van platen die te koop zijn. Daardoor is de onze langwerpig geworden.

Mocht je dat doen kies dan niet voor multiplex. Wij hadden toevallig nog een grote plaat liggen. Maar dat moest zo vaak geverfd worden.

13. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.045
    14.732
    113
    Vrouw
    Ik heb verschillende kasten van trofast. Ook hoge. Ze zijn inderdaad best stevig hoor.
    Ik vind het ook een nadeel dat de bakken er in de breedte in gaan. Een hoge hak vol speelgoed is best zwaar. En dan hangt hij dus aan zijn twee smalle kanten in een kast. De grote bakken gaan bij ons dus ook regelmatig kapot. Ze scheuren bovenaan, waardoor ze niet meer blijven hangen op hun plek. Vaak zet ik die dan op de bodem in de kast.

14. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.045
    14.732
    113
    Vrouw
    Er kan idd wel in die bakken, maar zeker niet alles. Spelletjes ed. in zo'n bak werkt echt niet.
    Volgens mij heb je wel planken om in de trofastkast te schuiven, zodat je daar dingen op kan zetten.

Edit: ja die hebben ze, kijk maar: https://www.ikea.com/nl/nl/p/trofast-plank-licht-wit-gebeitst-grenen-80308699/

Zuul, Cobon en MamavanLieverd vinden dit leuk.
  15. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.312
    17.215
    113
    Is duplo te zwaar voor zo'n grote bak?

16. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik heb al wel trofastbakken, alleen nog geen kast, dus nog geen ervaring met hangen. Verder zijn de bakken best stevig, wij hebben in zo’n grote bak de duplo treinset zitten. De rest van de duplo zit hier in zo’n grote basisbak van duplo zelf. Maar die trofastbak met trein zit best vol en ik vind hem niet heel zwaar. Ik ben inderdaad ook wel benieuwd of ze dan nog wel kunnen hangen. Zo niet, dan zou ik het ook niet zo handig vinden eigenlijk.

17. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.312
    17.215
    113
    Nee hé. Ik zit nu te denken om in dd speelkamer grote kledingkast neer te zetten (pax met schuifdeuren) en dan in de kamer wel een trofast of kallax voor speelgoed voor C.

18. 3musketierseneengirl

3musketierseneengirl Fanatiek lid

6 jan 2021
    2.369
    1.760
    113
    Vrouw
    Wij hebben geen last van dat bakken scheuren. En gebruiken ze al heel lang een ook zwaar soms. Wij hebben de hoge kasten maar ook de kleinere lage. Handig systeem vind ik.

MamavanLieverd en toch3 vinden dit leuk.
  19. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Welke hoge kasten hebben jullie (van 3,4 of 5 hoge bakken)? En is het nodig om ze aan de wand te bevestigen boven een bepaalde hoogte? Op de ikea website staat van wel, maar dat is natuurlijk ook een stukje indekken.

20. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ook op marktplaats gekeken voor deze kasten/bakken?

Deel Deze Pagina