Hoi! Ik vraag me wel eens af wat mensen nou eigenlijk doen of laten voor het milieu. Mijn vader vind me nml. een ernstige milieu-freak (en communist ).... ik vind het wel meevallen. Wat doen/laten jullie voor het milieu en wat zou er beter kunnen?
Ik schijt afval. Haha nee niet leuk. Ik scheid afval.. (agf, plastic, papier, glas) Ik recycle mijn kleding en schoenen die ik maar paar keer draag Ik let op energieverbruik en heb dan ook overal spaarlampen Ik douche niet zo lang, dat vind ik echt zonde In de zomer let ik er ook op dat ik vaker de fiets pak ipv auto. Maar met dit weer, een kleine baby en een huis buitenaf is dat bijna onmogelijk.
kleding in zon bak of als poetslappen voor me man papier en glas, plastic ( maar zeg er wel bij soms schiet er wel iets tusendoor) probeer niet onnodig licht te laten branden geen halfvolle wasmachines of vaatwassers douchen niet te lang kindjes samen in bad/douche
Ik scheid niet omdat dat hier te lastig is. verder aan gebrek aan rijbewijs rijd ik geen auto maar doe alles te voet, douch ik onder een pisstraaltje omdat we enkel een keukengeistertje hebben (loop me daar enorm aan te irriteren op het moment omdat hij nog minder water geeft door de kou dus gaan we hopenlijk vervangen), heb geen vaatwasser, doe de kachel zo weinig mogelijk aan, gooi bijna nooit eten weg.
Veel minder dan ik zou kunnen doen, maar elk beetje helpt dan toch weer... Ik eet biologisch vlees, en maar weinig vlees Ik ga op de fiets naar mijn werk en pak zo weinig mogelijk de auto (vooral om naar (schoon)ouders te gaan, want die wonen ver weg). Alle lampen zijn spaarlampen Ik probeer geen eten te verspillen, dat is zo zonde! Dus wat ik klaarmaak eet ik zo veel mogelijk op Wat doe ik niet maar zou ik wel moeten doen: - afval scheiden (de flat heeft een heel gemakkelijke stortkoker. Alles gaat gewoon daarin). - een nee/nee sticker opplakken. Dat zou echt wel helpen, maar ik vind de reclame leuk. Al gooi ik het heel vaak ongelezen weg:S - de kachel een graadje lager. De flat heeft enkel glas, en de kachel heeft twee standen: aan of uit. In ons volgende appartement waar we 1 december in mogen gaan we wel een thermostaat installeren!
Eigenlijk doen wij niet zoveel voor het milieu. Ik gooi kleding in de kledingbak en that`s it! *schaam*
Naast de geeikte lijstjes: Ik geef borstvoeding Ik composteer Ik vang regenwater op Ik wil een scharrelkliko Ik draag bio/eko/duurzame schoenen en kleding.
Wow... het is dus best wel goed ingeburgerd, dat milieubewuste! Gelukkig maar Ik begon me al af te vragen of mijn vader gelijk had!
Afval scheiden word hier ook lastig.. Hebben nog een oud systeem vuilniszak op t balkon en 1x per week alles beneden zetten op straat word t opgehaald. En als k dus zou gaan scheiden zit k met 4 vuilniszakken op mn balkon. Kleding word in een bak gedaan en kleding van Sandro verkoop ik via MP. Eten word bijna niet weggegooid en doe zo veel mogelijk met het OV lopend of de fiets.
Ik probeer ook zoveel mogelijk afval te scheiden, kleding naar de kleding bak of in de zak van Max. Verder wel zuinig met water, heb spaarlampen enz, maar dat is niet alleen voor het milieu, maar ook voor mijn portomonnee En ik heb er een hekel aan als ik mensen hun afval op straat zie gooien! Zeg er dan ook wat van.
Afval scheiden (we hebben eigenlijk maar amper afval), we rijden amper auto (we hebben een heel zuinig autootje, wel noodzakelijk (helemaal nu met de baby op komst, met het OV komen we net nergens), maar die hebben we ook pas 2 jaar ofzo, daarvoor lid van GreenWheels), spaarlampen door het hele huis, we eten zoveel mogelijk biologisch (en amper vlees, maar geen idee of dat goed voor het milieu is ik vind het iig niet nodig om dagelijks vlees te eten, we eten misschien 2x per week vlees), eten gaat altijd op, we gooien niets weg, we hebben een nee-nee-sticker (maar niet zozeer uit milieu-oogpunt, maar omdat ik al die folders gewoon niet hoef), we hebben een zeer goed geisoleerd huis (verwarming hoeft maar amper aan, en die gaat dus ook alleen aan als het echt nodig is, eerst maar eens een trui aan trekken), we zijn vrij zuinig met water (geen uren douchen/badderen), verder geen idee eigenlijk... mja, we hebben een hele groene tuin, dat is vast ook goed voor het milieu. We voeren de vogeltjes goed, dus zorgen ook nog eens voor de stadsdieren
Afval scheiden, spaarlampen, was zoveel mogelijk aan de lijn drogen. (alleen grote lappen en wol in de droger) zolang mogelijk cv uit.. eerst extra trui en deken...(gaat deze winter niet echt op, ben xtra kouwelijk) eten goed plannen. (zo min mogelijk weggooien)
Wij zijn vegetarier (overigens, idd heel goed voor het milieu om minder/geen vlees te eten ), spaar/LED lampen, scheiden papier/plastic/GFT/rest, ik heb geen auto of rijbewijs, isolatie, probeer eco-kleding te kopen als het kan (wel duur!), biogroente en fruit en zuivel, ecologische reinigings en wasmiddelen (Ecover). Ik zou graagde verwarming lager willen zetten, hebben we ook geprobeerd, maar ik red het echt niet met een extra trui. En volgens mij is paardrijden ook niet perse milieu/diervriendelijk? En we zouden eigenlijk de tv uit moeten zetten als we er niet zijn, maar hij kan niet uit (? Hij gaat automatisch op standby, dus ik zou de stekker eruit moeten halen, denk ik). En ik koop eigenlijk teveel kleding.
Euhm even denken: papier, glas en plastic apart van de rest van het afval. probeer zoveel mogelijk her te gebruiken, lege potjes gaan in de kast (of glasbak) eten gooien we eigenlijk nooit weg. heel af en toe eens, als er onverwachts wat tussen komt. meeste lampen hier zijn spaarlampen. kort douchen, (ik denk altijd: er zijn mensen in afrika die gewoon drie dagen aan het lopen zijn voor het water dat ik in vijf minuten gebruik...) geen halfvolle vaatwas of was aanzetten. helaas hebben wij enkel glas, echt enorm koud hier, zelfs met dikke kleding aan moet de kachel aan. tja en van die kleine dingen: broodtrommel mee naar werk ipv plastic zakjes, fles water in koelkast zodat de kraan niet blijft lopen, lampen uit als je ergens niet bent. laptop niet altijd aan de lader. ben benieuwd wie nog nieuwe tips heeft t scheelt overigens echt per generatie (bij ons dan) mijn moeder bv doet echt niks, vind het ook maar onzin, t gaat al zo lang goed... ze laat gerust de tv boven aanstaan wanneer ze beneden zit.. net als mn oma! gewoon niet zo opgevoed.
Hier scheiden we afval zoveel mogelijk in GFT (composthoop), plastic en aanverwante zaken, oud papier (indirect ook sponsoring van de sportvereniging) en dan een zak met restafval. Zoveel mogelijk spaarlampen; lampen uit waar we niet zijn; Regenwater wordt hier opgevangen in grote "containers" en daarmee gieten we de moestuin; Telen eigen groente en vriezen dat deels in Deel GFT gaat naar onze kipjes... die ons als dank hun eitjes teruggeven
Ik scheid alle afval ( groen/papier/glas/plastic ) en let op water verbruik en onnodig lampen laten branden. maar als ik eerlijk ben doe ik dat voor mijn portomonee en niet voor het milieu