Pas stelde iemand mij de vraag: wat betekent zelfliefde voor jou? En bij elk antwoord dat ik gaf en wilde geven, bedacht ik me ook dat ik dat Dus niet doe. Dat ik me echt het tegenovergestelde gedraag. Ik ben dus bezig om daar iets in te veranderen maar ik vond het wel een interessante vraag en het heeft me aan het denken gezet dus nu stel ik jullie dezelfde vraag: Wat betekent zelfliefde voor jou? En voor degenen die willen uitwijden: doe je ook de dingen die zelfliefde laten zien?
Ik denk dat als je niet van jezelf houd je ook moeilijker van andere kan houden. Ben je zelf niet gelukkig dan is het ook heel lastig om geluk uit te dragen. Ik probeer goed voor mezelf te zorgen, dingen te doen waar ik ook gelukkig van wordt. Tijd nemen voor mezelf.
Tevreden zijn met mijzelf en vinden dat ik er mag wezen. Ik heb momenteel geen zelf liefde dus daarom 3x per week sportschool en aan het diëten
Zelfliefde, wanneer je tevreden bent zoals je bent, hoe je er uit ziet en hoe je daar bij reageert. Tot nu toe niet blij, ben altijd moe, teveel gewicht (ben bezig met afvallen) Wanneer je uitgerust bent heb je meer energie, kun je meer hebben en kun je beter reageren op de ander. Wanneer je liefde kan geven krijg je ook meer terug.
Tevreden zijn met jezelf en je niet van de wijs laten brengen van wat anderen van je vinden. Al merk ik dat tevredenheid met jezelf vaak te maken heeft met het uiterlijk en gewicht. Vind dit zo oppervlakkig van mezelf. Probeer dit nu ook om te buigen naar karakter en naastenliefde en positiviteit.
Goed voor jezelf zorgen, dat in de basis. Jezelf vergeven als je een fout maakt. En als gevolg daarvan ook grenzen naar buiten aangeven, bv ‘nee’ durven zeggen. Om hulp durven vragen.
Mezelf accepteren zoals ik ben. Leuke dingen of leuke kleding niet uitstellen tot ik 'slank' ben (echt, waarom??) maar gewoon nu doen/kopen. Vaker kiezen voor waar ik behoefte aan heb ipv 'wat ik zou moeten doen'.
Als ik dit hoor moet ik altijd denken aan de quote "You can't hate yourself into a version of yourself you can love" Hoe je er uit ziet en of je van jezelf houdt zijn losstaande dingen. Je kunt afvallen (alhoewel dat met zijn eigen issues komt), maar dan ben je gewoon dunner en niet tevreden met jezelf.
Geloof mij als ik 63 kilo weeg met mijn lengte van 1,75 dan ben ik echt super gelukkig en tevreden met mijzelf
Je uiterlijk is maar een deel van je zijn. Afvallen, aankomen, een borstvergroting...noem maar een uiterlijk verandering. Zal een deel van je onvreden vervangen door tevredenheid, maar zal waarschijnlijk ook plaats maken voor een ander punt waar je flink ontevreden over bent/wordt. Ontevreden zijn over jezelf is niet fijn, maar hoeft niets met zelfliefde te maken te hebben. Ik denk dat zelfliefde vooral te maken heeft met acceptatie van al het mooien en het lelijke van jezelf. Jezelf niet straffen, neerhalen, schuldgevoel aanpraten enz. MAAR Jezelf tijd gunnen, vergeven, herinneren wat goed is, me time gunnen/geven, trots zijn op jezelf enz. Persoonlijk: Ik ken mezelf enorm goed, weet wat mijn struikelblokken zijn, wat mijn lelijke kanten zijn, maar ook wat mooi is aan mij, waar ik heel goed in ben. Mezelf 100% accepteren en zelfliefde volledig beheersen doe ik niet. Ik weet ook niet of dat ooit gaat komen. Wel ben ik enorm goed op weg. En merk ik dat ik steeds meer in mijn eigen kracht sta.
Zou dat betekenen daf als je slank ben je geen zelfliefde nodig hebt? Ik denk toch echt graag aan mezelf hoor Zelfliefde is mezelf iets gunnen, vrije tijd, op stap met vriendinnnen, sport, een boek lezen, in bad gaan. Dingen kopen of veranderen is ook leuk maar voor mij geen zelfliefde, meer vermaak.