Zwangerschapsdiabetes

Discussion in 'Zwangerschap' started by loesje6, Jul 8, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. loesje6

loesje6 Bekend lid

May 4, 2012
    891
    199
    43
    Goedenavond!
    Sinds 3 weken weet ik dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Ik moest de suikertest doen nadat ze op de echo zagen dat ik veel te veel vruchtwater heb. Baby volgt precies de middellijn curve. Dus dat gaat prima.
    Ik doe nu een dieet en hou mij daar strikt aan. Nu mag ik nuchter Max 5.3 meten. Dit gaat altijd goed. En 2 uur na de maaltijd Max 6.7.
    Ik heb nu een paar keer na de maaltijd dat ik 6.8 heb. Of 6.7. Maar dan heb ik dus echt mij volledig aan dieet gehouden. Dus niks gesjoemeld. Ik heb pas volgende week afspraak met de diabetes verpleegkundige. Dus hoop hier alvast info/ervaringen op te halen. Wie heeft ook minimale verhogingen gehad? En wat werd daarover gezegd? Is dit erg?
    En weet iemand wat de grens is wanneer je insuline moet gaan spuiten?!
    Want ik hoop het met het dieet binnen de perken te houden. Maar op internet kan ik niet vinden vanaf wanneer je op insuline over moet. Ik lees overal: als de bloedsuiker spiegel niet stabiel blijft met dieet. Maar wat is dat? Is 6.8 (2 uur na de maaltijd) dan al niet stabiel? Of moet dat dan echt een stuk hoger zijn?

2. Kimberley92

Kimberley92 Fanatiek lid

Jan 27, 2017
    2,422
    2,715
    113
    Female
    Verpleegkundige
    Geen minimale verhogingen gehad, maar wel ervaring met DG en insuline.

3. loesje6

loesje6 Bekend lid

May 4, 2012
    891
    199
    43
    Oké, wat betekent DG?:D
    En wanneer moest je insuline spuiten? Wat voor waardes had jij?

4. Kimberley92

Kimberley92 Fanatiek lid

Jan 27, 2017
    2,422
    2,715
    113
    Female
    Verpleegkundige
    Diabetes gravidarum, wat zwangerachaps diabetes betekend.

Ik had bij mijn suikertest een suiker van 11.8 dus moest gelijk binnen een week aan de insuline.
    Bij week 23.

Insuline meerdere malen opgehoogd tot uiteindelijk 18IE, 8IE en 8IE.
    Dan bleven ze met op mijn eten letten rond de 6.5 uit mijn hoofd.
    Maar wel meerdere malen opgehoogd.

Ik had een sensor op mijn arm zodat ik niet steeds hoefde te prikken.

Maar uiteindelijk met 34 weken allemaal hypo's (lage waardes) rond de 2.5/3 een week ij het ziekenhuis beland en toen naar 12IE, 4IE, 4IE gegaan.

Ik kon via mail 2x per week met de diabetes verpleegkundige overleggen als ik wilde.

Nu net zelf pril zwanger van de 2e, dus ben benieuwd hoe het dit keer gaat.

5. MaybeThisYear

MaybeThisYear Actief lid

Mar 20, 2021
    133
    53
    28
    Female
    Hier ook DG. Pas toen mijn waardes boven de 8 kwamen moest ik over op insuline. Die minimale verhogingen maakten ze zich geen zorgen om in het ziekenhuis. 6.8 is ook nog heel netjes hoor :) Je lichaam is geen computer waar altijd perfecte waardes uit rollen denk ik dan altijd maar :)

6. loesje6

loesje6 Bekend lid

May 4, 2012
    891
    199
    43
    Dank voor je uitleg! Klinkt best heftig. Hopelijk blijft het je deze zwangerschap bespaard!!

Kimberley92 likes this.
  7. loesje6

loesje6 Bekend lid

May 4, 2012
    891
    199
    43
    Oké dank je! Gelukkig ben ik wel nog een stukje van de 8 af!!
    Had vandaag wel 1 x 7.1. Maar daarna weer 5.1.
    Dus idd je lichaam is geen computer.
    Maar moest jij pas insuline toen het heel vaak boven de 8 kwam? Of na 2x bijv al? En dat was dus 8 als je 2 uur na je maaltijd zat bedoel je toch???

8. MaybeThisYear

MaybeThisYear Actief lid

Mar 20, 2021
    133
    53
    28
    Female
    Ja hopelijk kan je het met je dieet volhouden! Is toch een fijner gevoel dan insuline spuiten voor je idee he :)

Ik stond eerst een aantal keer na het ontbijt boven de 8, dan hebben ze me een weekje laten doorlopen..Maar dan stond ik een hele week boven de 8 na het ontbijt en hebben ze toch een paar eenheden insuline aangeraden..

Denk idd dat ze bij een paar schommelende waardes nog niet zo snel insuline zullen opstarten

9. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

Jul 29, 2011
    1,498
    275
    83
    #9 beebje082011, Jul 10, 2022
    Last edited: Jul 10, 2022
    Bij mij vermoeden ze het nu ook door eerdere macrosome kindjes die na de geboorte aan een infuus moesten.

Deze week heb ik nuchter te hoog getest, en moet ik dus binnenkort naar de gynaecoloog en diabetesverpleegkundige.
    Het aparte is wel dat ik al vanaf het begin dit dieet volg, waardoor ik dus al vrijwel geen extra suikers binnenkrijg buiten mijn fruit, melk en koolhydraten.

Waar ik het meest bang voor ben is dat ze zeggen dat je zelf dan 50% kans hebt om in de toekomst op een gegeven moment diabetes te krijgen. En als ik bij mijn eerdere kindjes wel DG heb gehad (maar het dus niet wist en er destijds geen dieet bij heb gevolgd) hebben zij ook meer kans om het te krijgen.

Al met al vind ik dat best zorgwekkend om te horen. Ik ben nu dus wel serieus bang om echt diabetes te ontwikkelen.

En ik moet zeggen dat het dieet af en toe zwaar valt. In het begin was ik misselijk en kreeg ik sowieso weinig af. . Maar nu mijn eetlust terug is gekeerd heb ik soms wel trek in een boterham met zoet, of als er iets te vieren is of we zijn op een terrasje, dan merk je echt dat je gewoon nergens aan mee kan doen.
    En je moet ook gewoon continu met je eten bezig zijn, wanneer eet ik wat en hoeveel tijd zit ertussen etc.

Voorheen at ik gewoon 3 maaltijden lekker gecombineerd, van brood met fruit en melk etc. Maar dat gaat nu dus niet, alles moet gespreid.

Ik wens ook jullie veel succes met het volhouden en hopelijk mogen de kindjes gezond blijven door deze maatregelen. :)

Share This Page