Hoi dames, Ik woon sinds een jaar in Engeland en ben dus ook uitgeschreven uit Nederland. Me sofi nummer is bevroren zo noemen ze dat blijkbaar. Nou zou ik heel graag willen bevallen in Nederland. Is dit mogelijk? Zijn er dames die mij op weg kunnen helpen? Ik ben bijna 27 weken zwanger en wil het nu toch wel allemaal op een rijtje hebben. Enig advies wat het beste is? Of zijn er vrouwen hier die in een zelfde soort situatie zaten? Alles is welkom Bedankt xxx
Mijn schoonzus is twee maal in NL bevallen, terwijl ze in Portugal woonde. Naar ik begrepen heb, moet je minimaal een maand van tevoren weer in NL inschrijven.
Ik zou contact opnemen met je zorg verzekeraar of dat kan. Daarnaast moet me natuurlijk wel tijd plannen van verblijf zon 5 weken waarschijnlijk. Misschien wel 7
Ik zou eerst de zorgverzekeraar bellen om te kijken of dat gedekt is. Heb je al een plaats waar je gaat verblijven zolang en dan zul je je nog in moeten schrijven bij een verloskundige. Lijkt me wel een heel omslachtig iets om te regelen. Mag ik vragen wat de reden is dat je dit wil?
Me familie woont in NL dus ik zou dan bij me ouders verblijven die ook al een baby kamer hebben voor als ik ooit zou komen logeren. Eigenlijk is alles geregeld wat betreft verblijf.. Maar goede tip ik ga me zorg verzekeraar bellen. De reden dat ik niet hier wil bevallen is omdat ik ze heel slordig inde omgang vind. De meeste die ik hier ken hebben nare ervaringen met de ziekenhuizen. Ook me verloskundige vind ik een kluns maar ze laten me niet overstappen naar een andere.. Dus nu valt mijn oog op het bevallen in land van herkomst. Dan heb ik tenminste ook me familie om me heen
Dan kan ik me dat idd voorstellen. Maar hoe gaat je man/vriend dat doen dan? Blijft hij ook al die weken in nederland? Maar ik zou zeker maandag de zorgverzekering bellen en vragen of en hoe je dit het beste kunt doen. Als het geen probleem is, dan zo snel mogelijk een verloskundige zoeken in nederland. Ik weet trouwens niet of je dan ook echt een thuisbevalling mag of in het ziekenhuis moet, dit omdat je niet woonachtig bent in nederland. (weet ook niet of je dat wil of niet) Allemaal wel dingen om over na te denken en na te vragen. Ook zul je je kindje aan moeten geven bij de gemeente en krijgt het volgens mij de nederlandse nationaliteit. En dan nog de eventuele kraamzorg aanvragen. Zo snel mogelijk beginnen met regelen, want je hebt niet zo lang meer om dat allemaal te doen.
Tja. Even contact opnemen met je verzekering. Uiteindelijk zul je altijd wel geholpen worden, maar welke kosten zullen er dan aan zitten?
Geen idee hoe dat werkt qua verzekering e.d. (hoewel het me logistiek gezien niet ideaal lijkt). Ik heb wel ervaring met bevallen in Engeland (met keizersnede uiteindelijk), en heb het allemaal eigenlijk alleen maar positief ervaren. Maar dat hangt uiteindelijk natuurlijk ook van het ziekenhuis af...
Ik ben ook in Engeland bevallen en ik heb echt helemaal niks om over te klagen. Goed begeleid, goede controles en ook in het ziekenhuis ging alles goed. Er is hier geen kraamzorg maar ze komen wel langs om te checken of alles in orde is enzo.
Ik woon ook in het buitenland (pakistan) en kom naar NL om te bevallen. Ben prive verzekerd dus dat scheelt. Ben niet in NL meer ingeschreven en ga dat in dit geval ook niet doen, want dan moet ik belastingen gaan betalen.. dus handig om daar rekening mee te houden. Als alles goed gaat rond de bevalling is de verloskundige ongeveer 1000 Euro wat ik best vond mee vallen, maar risico is natuurlijk dat het misgaat en de rekening veel hoger wordt. Het belangrijkste is inderdaad de verzekering. Ik ga voor de 20 weken echo ook al naar Nederland zodat ik de verloskundige in ieder geval al ken. En houd ook rekening met dat je niet meer mag vliegen na een bepaalde datum (tussen 32 en 36 weken hangt van maatschappij af) maar vanuit Engeland kun je natuurlijk ook gewoon met de boot. Heb mijn kind ook al in NL erkend hoewel geen van beiden in NL staan ingeschreven (en vader Belg is). Dat kan gewoon bij elke gemeente. Als je kind geboren wordt in Nederland terwijl jij niet in NL staat ingeschreven, kun je ook gewoon een geboorte acte krijgen (spontane geboorte noemen ze dat geloof ik, voor buitenlanders en niet in NL wonende NL-ers). En de nationaliteit is ook niet afhankelijk van waar je ingeschreven staat. Heb al best wat uitgezocht hoewel mijn situatie waarschijnlijk wel heel anders is dan die van jou. stuur maar een PB als je meer wilt weten.
ik woon ook in het buitenland en ga mij binnekort weer inschrijven in nederland en dan een nederlandse zorgverzekering nemen. neem anders contact op met je engelse verzekering, wellicht dekken ze een bevalling in nederland wel omdat de kosten misschien lager zijn.