Trombose gevaar vierde generatie pil!

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Robinmama2016, 26 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Robinmama2016

30 okt 2019
    16
    2
    3
    Vrouw
    Hi dames,

Ik ben op mijn 14e met de pil begonnen levonorgestrel/ethinylestradol van het merk Sandoz. Nooit geen klachten gehad of vervelende bijwerkingen totdat ik op mijn 17e last kreeg van migraine. Letterlijk elke dag tot ik stopte met de pil. Na de zwangerschap weer begonnen en die pil past gewoon niet meer bij mij. Steeds bloedingen tussendoor en ik was echt de hoop verloren. Toen heb ik vorig jaar een nieuwe pil gekregen, genaamd chariva. Dat is een vierde generatiepil met de hormonen Chlormadinonazetat en Ethinylstradol. De bloedingen stopte maar mijn migraine werd alleen maar erger. Ik had elke dag migraine met aura's. Triptanen gekregen en dat hielp opzich wel. Totdat ik zoveel migraine kreeg dat ik op een dag op bed lag en gewoon moeite had met praten en ik helemaal gedisorienteerd was. Ik maakte me wel wat zorgen maar het kon ook gewoon door de migraine komen. Uiteindelijk gestopt, toen de mirena gekregen. Een en al drama dus die is er al weer uit. (Moest onder volledige narcose dieper in mijn baarmoeder geschoven worden omdat die niet goed lag volgens de gyn en ik daarom zoveel heftige bloedingen had) afgelopen vrijdag gelijk weer met de pil begonnen en daar zondag weer mee gestopt omdat ik erachter kwam dat mijn pil op de lijst van gevaarlijke pillen staat en ik 2x zoveel kans heb op trombose met deze pil. Nou weet ik dat mijn vader ook elke week migraine heeft en bloedverdunners gebruikt, mijn oom heeft 4 jaar geleden een hartinfarct gehad en mijn opa 10 jaar geleden een herseninfarct. Dat is allemaal van mijn vaders kant. Mijn opa van mijn moeders kant is uiteindelijk na jaren met dichtgeslipte aderen te hebben geleefd overleden aan een hartstilstand. Ik kan niet geloven dat ik al die tijd een gevaarlijke pil heb gebruikt zonder dat te weten! Vanwege de gevaren blijft alleen de koperspiraal voor mij nog over. Daar heb ik donderdag een afspraak voor staan.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil graag nog even langs de huisarts deze week om mijn bloedwaarden te laten testen, maar ben toch heel erg benieuwd of er nog meer vrouwen zijn die zo'n aparte ervaring hebben en ook zoveel migraine kregen van de pil.

2. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.803
    779
    113
    Geen ervaringen met migraine, wel met trombose. Ik heb sindsdien de cerazette gebruikt, dat is de enige pil waarbij in de beschrijvingen niet staat dat trombose in het verleden een contra-indicatie is (samen met huisarts uitgezocht toendertijd). Maar dat doet wellicht niets om de klachten van migraine te verminderen. Wilde het je toch even meegeven omdat qua gevaar op trombose deze pil wellicht wel een optie is. Maar wellicht ben je overgevoelig voor hormonen waardoor de migraines getriggerd worden (dat heeft een vriendin van mij toevallig ook en die is toen overgestapt op het gebruik van condooms.). Succes in elk geval donderdag!

3. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.192
    1.053
    113
    Vrouw
    Als ik jou was zou ik idd overstappen op een andere Manier A-C.
    Bij mij wordt de migraine erger zonder pil, slik nu al tijden de cerazette. Vind t ook wel eng, want migraine zelf is al een factor voor hart en vaatziekten.(en bij mij ook meerderen in de familie daar aan gestorven) Maar goed, voor mij is zonder geen optie.

4. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Je kans op een veneuze trombose is wat verhoogd (dus trombosebeen/-arm en longembolie). De voorbeelden die jij over je familie geeft zijn allemaal van arteriele trombose/verkalking. Dat zijn dus twee verschillende dingen, ter geruststelling.

Desalniettemin worden 4e generatiepillen niet aanbevolen, inderdaad. Hoewel het risico nog steeds bijzonder laag is, hoor. Dus als het de perfecte pil voor jou was geweest, had ik het persoonlijk gewoon gedaan. Ik zou inderdaad eens niet-hormonale dingen gaan proberen. Over de koperspiraal zijn niet veel mensen positief hoor, geeft extra bloedingen..

Louise11110 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina