Trombose; hoe ernstig?

Discussion in 'De lounge' started by MiSe, Oct 8, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MiSe

MiSe Niet meer actief

Hallo dames,
    Iemand die ik ken moet naar het ziekenhuis ivm een trombosebeen. Diegene heeft al eerder een longembolie gehad. Ik heb al zitten google-en maar word er niet echt wijs uit. Weet iemand hoe ernstig een trombosebeen nou eigenlijk is? Of valt het wel mee?
    Bedankt alvast!

2. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

MiSe dat ligt eraan in welke mate... je kan diegene toch opbellen dan? Of zijn/haar familie?

3. MiSe

MiSe Niet meer actief

Ja, maar diegene is op dit moment in het ziekenhuis voor onderzoek dus kan niet bellen en maakte me toch een beetje zorgen. En ik kan moeilijk wachten.. vandaar.. :)

4. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nou ja, het kan natuurlijk weer doorschieten naar de longen, en kwa ernstigheid.. vind het niet echt meevallen.

5. MiSe

MiSe Niet meer actief

Mmm.. hoop dat ze er vroeg bij zijn en dat het niet doorschiet naar de longen. Vind het moeilijk om hun belletje af te wachten, dan duurt de tijd ineens lang.. Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval.

6. femmy

femmy Fanatiek lid

Jan 1, 2006
    4,061
    0
    0
    Administratie
    dat verschilt echt per persoon, mijn vader heeft dat ook gehad en slikt daar nu nog medicijnen voor om het te voorkomen! hopelijk weet je snel meer!

7. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Nou naar de longen is inderdaad ernstig, maar als het doorschiet naar de hersenen ben je nog veel verder van huis!

Echter hoeft een trombosebeen zo ernstig niet te zijn en valt het vaak met medicatie op te lossen

8. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Mijn zus heeft een trombosebeen en kreeg daar medicijnen en bloedverdunners voor. Ze kwamen er per toeval achter met een ski-ongelukje met haar been...

Ik wil je niet angstig maken, maar het is natuurlijk een bloedpropje dat vastzit in de aderen. Als dat doorschiet naar de hersenen of naar het hart, dan ben je heel hard gezegd: dood! Tenminste, dat lijkt me wel... Maar maak je geen zorgen, want dit hoeft natuurlijk helemaal niet.

9. Jolijn2008

Jolijn2008 Actief lid

Nov 18, 2008
    114
    0
    0
    Zuid Holland
    Moeilijk om te zeggen of het ernstig is of niet. Ligt aan de mate van trombussen (aantal propjes en plaats). Maar ingrijpen is wel noodzakelijk! Dit gebeurt met bloedverdunners. Aangezien er in het verleden al een longembolie is geweest, is de kans aanwezig dat er (als dit een bewezen trombose been is) er een scan van de longen wordt gemaakt om de situatie nu te bekijken en dan voor veel langere tijd (misschien wel altijd) aan de bloedverdunners.

Hoop dat je snel duidelijkheid hebt! Succes met wachten!

10. Speentje

Speentje Fanatiek lid

Jan 13, 2008
    1,343
    2
    0
    Zoals al gezegd, het kan ernstig zijn, maar het hoeft niet! Ik heb ooit een trombosearm gehad en als je er op tijd bij bent, krijg je bedrust (vaak ook ziekenhuisopname) en medicijnen zodat het bloedpropje weer verdwijnt en dan is ook het gevaar geweken van het doorschieten naar de hersenen, hart en longen. Maar zolang het bloedpropje nog niet weg is (dus de trombose nog niet genezen) moet je bedrust houden om "doorschieten" te voorkomen.
    Maar ik las dat diegene al eerder trombose heeft gehad? Dat lijkt mij voor de behandelende artsen wel een punt van aandacht...

Ik ben bang dat je gewoon even de onderzoeken moet afwachten, dan kunnen ze pas bepalen waar in het been het bloedpropje zit en of het misschien al wel doorgeschoten is.

11. Chilleke

Chilleke VIP lid

Jan 21, 2010
    10,869
    1
    36
    Female
    Verpleegkundige
    Brabant
    idd ligt aan de mate van de trombose. sommige lopen er een hele tijd mee en gebeurd er niets, en soms schiet het los en dan kan het wel heel ernstig zijn. kan door schieten naar longen, hart en hersenen... maar meer dan afwachten kan je niet ....

12. Siren84

Siren84 VIP lid

Jul 8, 2010
    5,115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Mijn moeder heeft een stollingsziekte en in het verleden ook een longembolie gehad. Zij mag absoluut geen trombose krijgen, waar dan ook... Ik vind het qau ernstigheid niet meevallen... Sterkte! Ook met het wachten....

13. Nessy

Nessy Fanatiek lid

Feb 27, 2008
    2,309
    0
    36
    Verzorgende-C maar nu huismama
    Duitsland
    #13 Nessy, Oct 8, 2010
    Last edited: Oct 8, 2010
    Ik heb een stollingsfactor die bij ons overigens in de familie zit.
    Zo hebben mijn moeder,zusje en oma het ook.Mijn kids zijn getest
    en hebben het gelukkig niet.Ik vind trombose dus best wel ernstig.
    Ik heb het 3x gehad en 1x ook longembolie.Zelfs bij 1 trombosebeen
    een stolsel gehad die de ader 67cm afsloot.Dat is flink groot en door die
    trombosebeen heb ik de stolsels in mijn longen gekregen.
    Als je longembolie heb gehad zit je vaak lange tijd aan de bloedverdunners.
    Soms dus ook levenslang.(heb ik ook dus....elke dag 2 injecties omdat ik
    ondanks bloedverdunnende pillen alsnog trombose kan krijgen.)

Maar goed....het ligt er ook aan in welk vat je het hebt,hoe groot/klein
    het is en of het blijft zitten of doorschiet naar bijvoorbeeld je longen/hart
    of hersens.

kiesBeter.nl - Trombose en embolie

14. MiSe

MiSe Niet meer actief

Allemaal bedankt voor het reageren!! Het viel gelukkig mee! In die zin, diegene moet nu spuiten (paar dagen geloof ik) en medicijnen slikken en dan volgende week een afspraak om verder te kijken. Vond het wel even spannend omdat hij ookal longembolie had gehad, het lijkt toch terug te komen dan.. Nou ja, we horen het wel weer! Bedankt!

15. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Mijn schoonvader heeft het al een aantal keer gehad. Ook zo'n embolie. Verder is hij nog wel heel fit enzo.

16. thewiz

thewiz Actief lid

Jun 27, 2009
    331
    0
    0
    Thuismama
    Assen
    Hier iemand die op haar 23 een trombosebeen heeft gekregen (nu 6 jaar geleden). Het was bij mij wel ernstig! Ik heb het gekregen in mijn rechterbeen en alle aderen die erin zitten zijn compleet verwoest. Moet dus de rest van mijn leven een lelijke huidkleurige steunkous dragen (andere kleuren hebben ze niet...). Sindsdien kan ik niet ver meer lopen, lang staan, lang zitten. Het is dan net alsof er duizenden mieren in je been zitten. En waardoor kwam het.. De pil Marvelon! Die stond er volgens mijn vorige huisarst om bekend! Toen was ik toch wel erg kwaad! Ben meteen naar een andere huisarts gegaan.

Share This Page