Trommel en beker groep 1

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door beebje082011, 20 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Welke trommel/beker hebben jullie voor je kind van 4?

Ik heb verder niets van school vernomen en nog geen ouder kind op de basisschool, dus weet even niet wat gebruikelijk/handig is.

Ik zie gewone trommels en trommels met "compartimenten" (zoals Lunchbot).

Omdat mijn zoontje dus tussen de middag thuis komt eten neem ik aan dat ze alleen een tussendoortje meenemen? Ik geef thuis meestal fruit met soepstengel of cracker ofzo...is zo'n compartimenten trommel dan handig of een beetje overbodig? Weet niet of, bij gesneden fruit bijvoorbeeld, alsnog het vocht van de vrucht onder de compartimenten doorloopt zegmaar, dan is het misschien beter dat ik een heel apart bakje meegeef voor het fruit.

Verder qua drinken: thuis drinken we melk of water. Je hebt dan de keus uit schoolbeker, zo'n pop-up beker of gewoon een pakje (melk in mijn geval) in zo'n houder.
    Wat geven jullie mee en wat is het fijnst?

:) Hoop dat iemand me even kan informeren! Ben erg benieuwd hoe het zo gaat op de basisschool.

2. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind zelf een gewone beker het fijnst. Die met een rietje etc kun je moeilijk schoonkrijgen denk ik. En pakjes vind ik niet zo milieuvriendelijk. Ik doe gewoon melk in de beker, van die buiten de koelkast houdbare.

Verder een gewone trommel. Maar als je alleen fruit meegeeft is dat niet echt nodig. Dan kun je beter een klein bakje doen. Ik doe er de boterhammen in voor het overblijven.

Verder een tip: skip de goedkope bekers en koop een goed merk. Dat kost even iets, maar die gaan wel lang mee. Die action/bazaar etc goedkope bekers zijn na een paar maanden lek en kapot.

3. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Mijn zoontje is twee en mag bijna naar peuterspeelzaal. Daarnaartoe krijgt hij een pakje drinken mee of drinken in zo'n mepalbeker met schroefdop.

Ik zou zelf wat kleinere bakjes kopen en dan 1 met fruit en ander met cracker ofzo

4. beebje082011

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Heeft de beker van Mepal ooit gelekt? :) Ik ben bang dat zoiets gaat lekken in de tas ofzo...

5. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Mwa, in principe lekken ze niet, maar de meeste kinderen dien ze in het begin niet goed dicht.

Wees niet bang dat de beker lekt, maar ga ervan uit dat ie weleens gaat lekken. Koop een tasje dat gewassen kan worden, en dan is er niet zoveel aan de hand.

Voor fruit zou ik kleinere bakjes kopen, en de hoeveelheid fruit+drinken meegeven dat je kind in 10min op kan.

6. beebje082011

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Rond 10u is er dus 10min pauze? Ik neem aan dat de meeste kindjes dan ook gewoon fruit of 1 boterhammetje meekrijgen?

7. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Onze oudste zoon heeft een continu rooster en krijgt iedere dag mee:
    - 1 beker (mepal met schroefdop) met limonade
    - 1 bakje met fruit (gewoon een klein bakje met deksel)
    - 1 beker (mepal met schroefdop) met gewone melk
    - 1 lunchtrommel met 1,5 boterham

Mijn ervaring met die mepal bekers is prima, nooit geknoei mee gehad.

Je kunt bij een heleboel winkels leuke kleine bakjes kopen om het fruit voor de pauze mee te geven. Ik heb onze bakjes bij de V&D gekocht (met Donald Duck en Mickey Mouse), maar je hebt ze ook bij de Hema, Xenos etc.

8. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik zou een weekje voor de school begint even contact opnemen met de school wat gebruikelijk is.

Hier op school hebben ze liever geen pakjes drinken, omdat overal rietjes en de plastickjes van die rietjes overal en nergens zwerven.

Dus hier Mepal bekers met fruitbakjes met deksels, alles voorzien van naam. Als de dop klikt van de Mepal beker zit ie goed dicht.

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb voor onze zoon meerdere drinkbekers van mepal. Deze lekken eigenlijk niet als ik ze dichtdraai en heb mijn zoon verteld ze dicht te draaien tot hij 'klik' zegt.

Verder hebben wij een broodtrommel, maar die gebruik ik alleen voor brood. Voor gesneden fruit hebben we wel een ander, simpel en kleiner, bakje

10. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Drinken gaat hier mee in een mepalbeker. Nooit gedoe mee gehad. Fruit doe ik een een vershoudbakje, bakje met een deksel. Er zijn hier 2 dagen die geen fruitdagen zijn en dan geef ik een Liga mee. Als ze moeten overblijven geef ik een pakje fristi mee en een lunchtrommel van mepal waar ik 2 boterhammen en tomaatjes en een stukje ontbijtkoek doe.

11. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    De oudste heeft nu een continurooster en neemt smorgens mee:
    - 1 Mepal broodtrommel met 3 boterhammen en 1 plak ontbijtkoek
    - 1 Mepal beker met melk of 1-2x per week joghi
    - 1 Mepel beker met diksap
    - 1 plat doosje van curver met fruit (appel, aardbeien, nectarine)

De jongste neemt mee naar de peuterschool:
    - zijn rietjesbeker van de Hema
    - 1 Mepal broodbakje met 2 broodjes en 1 plakje ontbijtkoek of de ene dag (middag) of als hij de ochtend gaat (dan eet hij geen brood) zijn fruitbakje van curver.

De Mepal bekers hebben nog nooit gelekt hier. De broodbakjes ook niet.
    Wel doe ik om de fruitbakjes een zakje als het fruit nattig is, zoals bij aardbeien. En droog ik ze 'af' als ik ze gewassen heb.

De bekers hebben nog nooit gelekt. Ik heb de schroefbekers. Ik heb ook wel goedkopere bekers gehad, maar die lekte altijd.
    Wel doe ik met nat fruit, zoals aardbeien of iets dergelijks een zakje om de trommel en droog ik het fruit af na het wassen.

12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Meestal wel inderdaad, maar misschien verschilt dat ook per school.
    Wat staat in de schoolgids van jullie school?

Hier is bijv de bedoeling dat liefst fruit, en anders boterham met gezond beleg wordt meegegeven. Geen koekjes, liga's ed.
    En drinken altijd in een beker, geen pakjes.

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Als hij niet overblijft, zou ik gewoon een klein bakje kopen voor het fruit en zo'n Mepal draaibeker met normale dop. Mijn kinderen gebruiken ze al jaren zonder problemen.
    Pakjes drinken ziet school liever niet en dat begrijp ik wel, want als veel kinderen een pakje drinken meenemen, zit meteen de vuilnisbak vol.

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Voor de kleine pauze:
    - beker water (met sportdop, Action) en een vierkant bakje voor het fruit (bij de Wibra, zijn superhandig, met klikdeksel)

Voor bij het overblijven:
    - Mepal broodtrommel (andere goedkope varianten sluiten niet goed) met een pakje drinken in pakjeshouder (2 x per week) of water (de andere dagen)

15. beebje082011

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Wat leuk, dank voor alle reactie's :)
    En een vorkje doen jullie gewoon in het fruitbakje?

Ben nog even rond aan het kijken voor een fijn bakje; ik zie dat Mepal hun campus S trommeltje ook adviseren voor fruit.
    Het liefst iets waar dus een vorkje bijpast want varieer vaak met fruit...

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik geef een banaan heel mee, een appel ongeveer 3/4 appel in partjes want een hele appel krijgt ze niet op. Ik heb een mooi klien bakje van systema, lekvrij. Beker heeft ze of zo'n mepal schoolbeker ( Met limonade oid want water drinkt ze alleen onder dwang ) of een kleen kanteen met sport dop.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Hier is ze begonnen met een beker met schroefdop en een klein bakje voor het tussendoortje en een pakje melk en een broodtrommel voor de lunch. Die beker was al heel snel vies (schimmel in de dop), daarvoor in de plaats heb ik zo'n pop-up ding gekocht, maar ook die vind ik niet echt fijn, dus in de praktijk krijgt ze altijd een pakje drinken mee (*doet me er aan denken dat ze nu bij de AH hervulbare flesjes hebben, die kan ik nog wel proberen*). De broodtrommel is veel te groot, want ze eet tussen de middag maar één boterham. Die stop ik tegenwoordig meestal in een klein bakje en het fruit gaat vaak in de broodtrommel, want daar eet ze vrij veel van en dan past er ook een vorkje bij. Ze heeft ook een speciaal 'bakje'/'hoesje' voor een banaan en een voor een kiwi (met mesje en lepeltje). Maar sommige mensen zweren bij die bekers of hebben een kind wat tussen de middag vier boterhammen eet, dan is het anders natuurlijk.

't is dus ook een beetje uitproberen wat voor jullie handig is en bevalt, denk ik.

18. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier altijd een mepal broodtrommel voor de lunch ivm continurooster, daar gaat een boterham in en soms wat lekkers erbij (fruit/komkommer/augurk/ontbijtkoek).

Fruit/koekje voor rond de klok van 10 gaat in een klein bakje of zakje of los mee (bijv een banaan die kan los mee).

Drinken hebben wij in groep 1 bij de oudste twee netjes in een mepal beker gedaan maar na een jaar bijna dagelijks 2 natte plakkende tassen te hebben zijn we overgestapt op pakjes drinken. En inmiddels zijn we alweer even overgestapt op een 0,5 liter flesje, dat gaat heel goed, we gebruiken ze een paar keer en dan weer een nieuwe.

19. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik geef alleen bij kiwi een lepeltje mee, vorkje eigenlijk nooit. Ze gaan na het fruit eten toch hun mond en handen wassen.

20. Zana28

Zana28 Actief lid

29 dec 2010
    379
    48
    28
    #20 Zana28, 22 aug 2015
    Laatst bewerkt: 22 aug 2015
    ik geef water mee in een fruit shoot achtig flesje of in een klein smoothie flesje..., na een paar keer gooi ik ze weg...

ik werd er niet vrolijk van dat of de fles met schroefdop, die ik eerst had, omviel of niet goed weer dichtgedraaid werd, dus geen zoete drankjes of sapjes meer, maar alleen water (het is wel zo dat hij dan minder drinkt, eerlijk gezegd)

als fruitbakje heb ik nu een bakje met een soort klapdeksel, volgens mij zitten ze niet altijd aan tafel tijdens het 10 uurtje en dan moet je iets hebben wat makkelijk open en dicht gaat en geschikt is voor kleine kinderhanden, dus mijn tip laat je van je kindje voordoen, of hij/zij de fles en het bakje makkelijk open en dicht kan krijgen ook als die niet aan tafel zit

Deel Deze Pagina