Wonen na scheiding

Discussie in 'De lounge' gestart door SophieW, 15 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SophieW

    SophieW Actief lid

    11 okt 2012
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

    Het besluit is genomen, mijn man en ik gaan scheiden. Ontzettend rot, zeker gezien de gebeurtenissen vooraf.
    (Hij heeft een meisje van 22 ontmoet waar hij verschrikkelijk verliefd op is, en is nooit zo verliefd op mij geweest :( Heel kort samengevat dit zo, maar jullie kunnen de emoties en verdriet voorstellen.)

    Maar wat nu. We hebben een koopwoning en een kind van 4 samen.

    Ik kan naar mijn ouders toe, maar zou heel graag in het huis willen blijven. Op zich zou hij daar geen probleem mee hebben. Maar ik heb geen idee of dat zou lukken financieel gezien.

    Weet hier iemand hoe dat werkt met het overnemen van de hypotheek? Het huis staat "onder water", ik schat zo'n 20.000. Maar we hebben een spaarhypotheek dus we hebben ook wel wat in het spaarpotje zitten...

    Op basis van mijn salaris kan ik geen hypotheek voor dit bedrag krijgen. Maar als ik exact op een rijtje zet qua inkomsten aan zorgtoeslag, KGB, kinderbijslag en als hij vast zijn alimentatieplicht gaat nakomen zou het wel moeten lukken allemaal. (Huishoudboekje hebben we heel exact alles in staan)

    Weten jullie of je als je de hypotheek wil overnemen er een mogelijkheid is dat ze niet je op dezelfde manier beoordelen als dat je een nieuwe hypotheek aanvraagt?

    En op zich is mijn man nu welwillend om het samen en goed op te lossen en alimentatie te betalen wat nodig is/verplicht. (Hij verdient een stuk meer dan ik). Maar wat als hij daarmee stopt?

    Ga maandag natuurlijk rondbellen en informeren, maar hoop hier al op wat ideeen/ dingen om op te letten.... :(

    Tis allemaal wat veel :(
     
  2. SG2007

    SG2007 Actief lid

    15 dec 2016
    224
    1
    18
    Vrouw
    Ik kan je geen tips geven maar ik wil je enorm veel sterkte wensen de komende tijd.
     
  3. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik zat 3 jaar geleden ongeveer in dezelfde situatie qua huis.

    Wij hebben uiteindelijk het volgende gedaan;
    Ex is gaan huren omdat zijn inkomen minder was als dat van mij en hij de hypotheek niet kon betalen.
    Bij de bank hebben we niks veranderd. Hypotheek staat nog steeds op beide namen. Het huis is wel van mij in de scheidingspapieren maar nog niet bij de notaris. Mijn ex heeft hierdoor een fictieve schuld bij mij omdat het huis dus onder water stond.

    Ik ben ondertussen meer gaan werken en dus meer gaan verdienen. De hypotheek kan ik nu alleen dragen. Ik wacht nog even een jaar totdat het niet meer onder water staat (hopelijk), oa doordat wij ook een spaardeel hebben. En dan laten we de hypotheek op mijn naam zetten bij de bank en het huis op alleen mijn naam bij de notaris.

    Ik wist ook allemaal niet hoe en wat. Het is denk ik zaak om een goede advocaat te zoeken die wel weet hoe het allemaal zit. Dat heeft ons ook erg geholpen.
     
  4. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.641
    3.768
    113
    Als jij niet genoeg verdiend om de hypotheek alleen te kunnen dragen denk ik dat je er rekening mee moet houden dat jij niet in dat huis kan blijven wonen.

    Veel sterkte de komende tijd!
     
  5. Aanoniemous

    Aanoniemous Fanatiek lid

    15 feb 2016
    1.546
    962
    113
    Vrouw
    als je hypotheek over wilt nemen word je hetzelfde beoordeeld. Dus als je het niet red met je inkomen kan je de hypotheek niet overnemen.

    er word opnieuw een taxatie gedaan en dat bedrag moet je kunnen dragen als hypotheek. En het is nog best een rot proces.
     
  6. SophieW

    SophieW Actief lid

    11 okt 2012
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Gaat dan wrs niet lukken hier te blijven wonen. :( Gelukkig heb ik heel lieve ouders dichtbij wonen met ruimte waar we terecht kunnen. Maar had gewoon graag hier gebleven. Fijn huis, fijne buren, net allemaal naar mijn zin ingericht, kinderkamer helemaal naar de zin....

    Ga zeker maandag contact zoeken met professionals. We wilden eigenlijk een mediator inzetten. Daar iemand ervaring mee? Behalve het huis hebben we naar ons idee geen "moeilijke" dingen om te verdelen. En ook geen grote spaargeld bedragen, dus dacht dat een mediator dan ook de goedkoopste optie zou kunnen zijn....

    Moeilijk en onzeker allemaal.... Maar heb er wel vertrouwen in gelukkig dat het ooit allemaal weer goed komt met mij en mn kindje!
     
  7. sunshineS1976

    sunshineS1976 Niet meer actief

    Jeetje wat een nachtmerrie...
    Heel veel sterkte de komende tijd 😘
     
  8. Beitsche

    Beitsche Fanatiek lid

    12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    Allereerst wil ik je de tip geven om je zo snel mogelijk in te schrijven voor een huurwoning. Misschien geven je ze nog voorrang (al gebeurd dat al vaak niet meer).

    Verder is een mediator idd een goed idee. Er komt heel veel op je af. Lees je alvast wat in op internet en ga vast bedenken hoe jij/jullie het allemaal zouden willen straks. Co-ouderschap of een andere optie? Wat vind jij belangrijk dat in het ouderschapsplan komt te staan?

    Ik denk niet dat je het huis kunt houden, maar wie weet is er alsnog een oplossing voor. Wij hebben (ik ben net gescheiden) een gesprek gehad met de hypotheekadviseur en de makelaar. Zij konden onze opties benoemen en eventueel het een en ander in gang zetten.

    Kijk ook naar de toeslagen. Hoe willen jullie dit verdelen? Zodra jullie niet meer bij elkaar wonen en de scheiding is aangevraagd bij de rechtbank kunnen jullie beide toeslagen aanvragen (afhankelijk of jullie co-ouderschap hebben en hoe jullie de toeslagen willen verdelen). Hou hiermee wel rekening dat je mss geen recht op toeslagen hebt als je bij jouw ouders gaat wonen.

    Probeer met elkaar te blijven communiceren. Hoe moeilijk dat misschien ook is. Het is in het belang van jullie zoontje.

    En als laatste wil je heel veel sterkte wensen. Het is een hele verdrietige en zware tijd, maar het wordt echt weer beter.
     
  9. Sue87

    Sue87 Niet meer actief

    Sterkte
    Ik vind een mediator heel fijn, zeker ook om ruzie te voorkomen!
     
  10. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    3
    38
    Mijn man en zijn ex-vrouw hebben hun scheiding met behulp van een mediator geregeld, dus dat kan zeker.

    Wat zij (grofweg) hebben gedaan:

    - gezamenlijk huis verkocht en allebei een kleiner koophuis ervoor in de plaats. Niet meteen, man is eerst een tijd bij zijn ouders terug gegaan.
    - afspraak gemaakt om beiden niet uit de woonplaats weg te verhuizen, zolang kinderen nog op middelbare school zitten.
    - co-ouderschap (exact 50/50)
    - afgezien van pensioenafspraken en partneralimentatie. Gekeken naar wat de kinderen nódig hebben en wat zij beiden konden dragen. Dit als uitgangspunt voor kinderalimentatie. Dus niet: 'ik wil elke cent waar ik volgens de regeltjes aansptlraak op kan maken'.

    Het is verschrikkelijk verdrietig en ik vind het knap hoe rustig en beheerst je klinkt. Niet wraakzuchtig en haatdragend. En dat is zo waardevol voor jullie kind! Ik hoop dat jullie dat kunnen blijven doen. Heel veel sterkte!
     
  11. Moeder2017

    Moeder2017 Actief lid

    2 jan 2017
    281
    2
    18
    Wat moet dat pijnlijk geweest zijn

    Mischien niet on topic maar hij komt er vanzelf wel achter wat die mist
    Dat soort mannen die gewoon bij de eerste de beste verliefdheid weg gaan walgelijk

    Ik zou jezelf zsm inschrijven alvast bij woningnet
    En alles goed laten vast leggen voor jullie kindje

    ( ik zou me kind niet in de buurt van haar willen hebben die zich inlaat met een getrouwde man)

    Heel veel sterkte en succes
     
  12. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    3
    38
    Je weet niet of er al vreemdgegaan is. Als de man van TS het nu juist netjes met zijn vrouw probeert af te sluiten, alvorens met zijn nieuwe liefde verder te gaan, dan vind ik dat getuigen van respect en volwassenheid.

    Hoe verdrietig ook, je kunt uit elkaar groeien en verliefd worden op iemand anders. Hoe je je vervolgens gedraagt, dat zegt alles over je karakter en niveau. En als je je aanstaande ex-partner met respect behandelt, hem/haar blijft zien als de vader/moeder van je kind en dat kunt scheiden van de relatie die je als geliefden met elkaar had, nou dan doe je het goed. Vind ik.

    Wat je niet moet doen is vanuit boosheid en verdriet allerlei deuren dichtgooien, ultimatums stellen, etcetera, etcetera.

    Als de man van TS zich wel fout gedraagt, dan is het een ander verhaal. Omdat je dan ook in het belang van je kind andere afspraken zal willen maken.

    Maar het gaat vanaf nu gewoon alleen nog maar om hun kind en hoe ze daar gescheiden en toch samen het beste voor kunnen zorgen.
     
  13. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Niet veel gemeentes hebben nog urgentie in zulke situaties en als je onderdak hebt bij je ouders heb je er geen recht op. Ik zou me allereerst zsm inschrijven bij de woningbouw.

    Een hypotheek ga je ws niet krijgen. De eisen zijn een stuk strenger al een aantal jaar geleden. Ik heb een goede baan maar voor mij was het niet haalbaar om ons huis over te kopen. Terwijl ik geen recht op huursubsidie heb en mijn huur hoger is dan de hypotheek die wij betaalde voor onze woning.
     
  14. Eefje00

    Eefje00 Fanatiek lid

    27 okt 2014
    1.504
    638
    113
    Geen tips voor je. Wil je wel heel veel sterkte wensen. Wat een rot situatie!
     
  15. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Kan je wel de maandelijkse huidige hypotheek betalen?
    Zo ja, dan kan je er blijven wonen, totdat je iets anders hebt gevonden. Dat is fijner dan dat je bij je ouders moet gaan inwonen. Het kan namelijk jaren duren, voordat je een betaalbaar huurhuis hebt gevonden. Ik ben ook ooit uit ons huurhuis vertrokken en dat doe ik nooit meer. Bij ouders inwonen, in vakantiehuisjes, tijdelijke woningen. Een collegaatje heeft zelf uit ellende een stacaravan gekocht.

    Hij is degene die verliefd is geworden op een ander, laat hem maar voorlopig een andere woonruimte zoeken.
     
  16. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.776
    2.676
    113
    Noord-Holland
    zouden je ouders mee willen tekenen voor de hypotheek? ik weet dat je dan meer kunt krijgen (maar je moet natuurlijk wel de maandelijkse lasten kunnen dragen).
    sterkte.. wat een rotsituatie
     
  17. frums

    frums Bekend lid

    25 sep 2011
    629
    271
    63
    Maar als het een gezamenlijk koophuis is, zal het bij de scheiding toch echt door TS overgenomen danwel verkocht moeten worden. Ik denk niet dat TS haar man toestemming geeft dat zij nog jaren alleen blijft wonen in hun gezamenlijke huis...

    Volgens mij ga je bij het overnemen van het huis een nieuwe hypotheek aan, met de nieuwe, strengere regels.
    Als je verkoopt en een nieuw huis koopt, kan je je hypotheek meenemen.
    Mijn zwager zit in het zelfde schuitje: hij kan zijn huidige huis niet kopen, maar wel een vrijwel soortgelijk ander huis. Rare situatie, maar dat komt door de regels die veranderen..
     
  18. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Kan je je ex niet uitkopen? En dan gewoon de hypotheek overzetten op jouw naam? Dan hoef je toch geen nieuwe lening aan te gaan?
     
  19. frums

    frums Bekend lid

    25 sep 2011
    629
    271
    63
    Mijn zwager moest voor deze constructie wél een nieuwe lening afsluiten, meenemen kon alleen bij verhuizen hebben ze hem gezegd.

    Maar geen idee hoe of waar hij geïnformeerd heeft...wel goed denk ik, want hij wilde er echt alles aan doen om de kinderen in hun vertrouwde omgeving te laten blijven.
    Maar het precieze weet ik er niet van...alleen dat het huis daarom nu te koop staat.
     
  20. SophieW

    SophieW Actief lid

    11 okt 2012
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dank voor al jullie steun en tips!

    Ik probeer vooral voor mn kind om rustig en netjes te blijven. Kan er niets meer aan veranderen, en t blijft de vader.

    Of hij echt vreemdgegaan is, tsja ik vind van wel hij vind het wel meevallen. Ik vind urenlang praten over oa ons als gezin, met haar drankjes gaan drinken en knuffelen en toekomstplannen maken wel echt vreemdgaan. Hij kon en wilde nu nog niet volledig voor mij kiezen. En nu t besloten is zit hij weer dagenlang met haar te praten....

    Ingeschreven bij de woningbouw ben ik al, maar idd urgentie krijgen is lastig!
    Ga nu toch bij de Hypotheker langs, wie weet wat kan. Het zou echt geweldig zijn als t toch op een of andere manier zou lukken....

    En t allerbelangrijkste is nu ons kind! Al moet ik eerlijk zeggen dat ik haar niet in de buurt van haar wil hebben.... dat ze dan nog een beetje moedertje gaat spelen! Dus echt niet he. Gelukkig heb ik veel steun uit mn omgeving! En hier dan ook, heel fijn 😊
     

Deel Deze Pagina