Slaap/eet/drinkschema 6 maanden

Discussion in 'Baby en dreumes' started by lilo77, Feb 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lilo77

lilo77 Bekend lid

Jul 2, 2009
    692
    10
    18
    NULL
    NULL
    Hoe ziet/ zag jullie schema er uit met een baby van 6 mnd? Ik ben erg benieuwd.

2. Bika

Bika Niet meer actief

- 's ochtends 8 uur een fles 180/6
    - uurtje slapen van 10 tot 11 ongeveer
    - 11 uur een fruithapje (bijna heel 6 maandenpotje)
    - 12/13 uur (wanneer hij wil) een fles 180/6 met een korstje brood
    - na de fles slapen tot een uur of half 3
    - fles diksap van 200 ml ong met een koekje
    - om 17.30 ongeveer een groentenpotje (zo goed als heel potje voor 6 maand)
    - half 8 nexium en een fles 180/6 met 1 schepje fijne granen

Wil niet zeggen dat elke dag er zo uit ziet, maar dit is wel wat de laatste dagen erg goed ging.

3. lilo77

lilo77 Bekend lid

Jul 2, 2009
    692
    10
    18
    NULL
    NULL
    @bika hoe doe je dat met brood en kóekje? Ons meisje heeft nog geen tandjes en heb het gevoel dat ze stikt in koekje of broodkorst.

4. flippo

flippo Actief lid

Dec 3, 2010
    396
    5
    18
    NULL
    NULL
    wij zijn pas sinds kort gestart met bijvoeden:

7.00 wakker + fles 180/6
    daarna uurtje slapen

9.00 fruithapje oefenen
    daarna uurtje slapen

11.00 fles 180/6
    daarna lange slaap 2,5 tot 3 uur

15.00 fles 180/6
    blijft wakker

17.00 groentehapje oefenen
    soms even slapen

19.00 fles 180/6 + rijstebloem
    daarna slapen voor de nacht

5. mupet

mupet Fanatiek lid

Jan 12, 2011
    2,182
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier zijn we ook aan het "rommelen"met het schema

eerst wou hij nog wel flessen van 180/6 drinken, maar nu ineens nog maar 150! en dan wil ie wel liefst 6X! drinken

Maar goed, schema is hier dus ongeveer:

half 7 180/6 drinkt hij meestal maar 150 van op

kwart over 8 fruithapje
    half 9 slapen, ongeveer 1.5 a 2 uurtjes

half 11 weer flesje 180/6 drinkt hij weer meestal maar 150cc van op

rond 12 u broodkorst, vind hij heerlijk, zelf doen wil hij niet, gaat niet snel genoeg, dus ik pluk er steeds kleine dingetjes van af wat hij dan op eet (hier ook nog geen tandjes hoor!)

half1 ongeveer we er slapen, ongeveer weer tussen de 1 a 2 uurtjes slapen.

half 3 flesje 180/6 drinkt weer meestal maar 150cc op

half4/4 uur groente hapje tussen de 120/150 cc eet hij daar van

dan rond half 5 weer even slapen, meestal niet zo heel lang

dan half 7 weer fles, naar bed, en dan half 11 nog een fles met 1 schepje fijne granen

en dan wil hij meestal snachts nog een x drinken..

het lukt me niet echt om er een fles af te halen want ik dacht dan zal hij die andere flessen vast wel beter drinken.. maar hij pikt het niet als ik bv alleen zn groentehap+wat sap (wat hij nog niet echt lust) wil geven.. uurtje later wil hij persee zn fles.. moet morgen weer naar cb dus ff overleggen!

6. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

Nov 6, 2008
    1,922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    hier een lekker vast ritme.
    9.00 bv
    9.10 op bed
    13.30 wakker maken en bv
    15.00 op bed
    17.30 wakker maken en bv
    19.00 op bed
    21.30 wakker maken en bv
    slapen tot 9.00

straks met 6 mnd wil rond 10.00 een fruithapje doen en om 13.30 broodkorstje, rond 14.30 rijstewafeltje (mag dat al met 6 mnd?) en om 18.00 warme hap.

7. yossie

yossie Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    1,784
    0
    36
    Hier nog geen 6 maanden maar dit schema heb ik, maar is echt ongeveer en wijkt nog vaak af (ivm vroeger wakker, kortere slaapjes, langers slaapjes etc.):

7.00 / 7.30 fles 180/6 met 3 scheppen rijstebloem
    9.00 tot 10.00 (soms korter, soms langer)
    10.00 fruithapje ongeveer een heel 4mnd potje
    11.30 / 12.00 fles 180/6
    13.00 tot 14.00 slapen (soms korter, soms langer, soms helemaal niet)
    15.30 fles 180/6
    16.00 tot 17.30 slapen (soms langer, zelden korter:()
    18.00 groentehap ongeveer een heel 4mnd potje
    19.15 fles 180/6 met 3 scheppen rijstebloem
    19.30/20.00 naar bed en slapen tot meestal ergens tussen 6.15 en 7.15 (maar ook ooit 5 uur:()

@joyce1838 wat een heerlijk slaapkopje heb jij zeg!

Waar ik me wel druk om maak is dat de laatste tijd het laatste slaapje het beste gaat, hij haalt dan zijn slaap in lijkt het. En dit slaapje moet het eerste vervallen. Het middagslaapje welke het langst blijft gaat vaak het slechtst / is het kortst of is er helemaal niet. Heeft iemand hier ervaring mee? Tips? Of komt het goed?

8. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

Nov 6, 2008
    1,922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    ja lekker he!!!
    het grappige is dat al mijn meiden dit schema hadden toen ze rond de 6 mnd waren. Dus of het nu in hun systeem zit of dat het door mij komt????? Maar heerlijk is het zeker!

wat betreft dat laatste slaapje, volgens mij vinden ze daar vanzelf een weg in.
    Heb je trouwens al eens gekeken wat er gebeurd als je hem even laat huilen als hij wakker wordt na 1 uurtje slaap? Mochten ze hier eerder wakker worden dan laat ik haar altijd even huilen, vervolgens slaapt ze altijd weer verder tot aan de volgende voeding. Soms is het 20 minuten jengelen (even stil, weer huilen en dat 20 minuten lang) en soms is het 10 minuten krijsen en dan slaapt ze ook weer verder.

9. Bika

Bika Niet meer actief

Hij sabbelt ze gewoon op. Koekje is het makkelijkste, die Bambix berenkoekjes smelten zo in de mond weg. Brood vind ik ook nog eng, maar ik geef hem gewoon een korstje in de hand en daar sabbelt hij dan ook een tijdje op tot er niet veel meer van over is.

10. Bika

Bika Niet meer actief

Volgens mij wel, geef hem die af en toe ook wel ipv een koekje. Gaat prima.

11. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ik heb er laatste ook ene topic over geopend! Ik heb het idee dat ik alleen nog maar met eten en drinken bezig ben :(
    Maar goed, zo ziet onze dag er ongeveer uit. Tijden kunnen wisselen door wisselende slaapjes enz en ik hou ook niet echt vast aan tijden waarop fruit of groenten gegeven "moet" worden.

7:30uur : 200cc FV met pap
    9-11:30: slapen
    daarna fles 200cc
    12:30: sinds 2 dagen een hele boterham met boter!!
    13:30 1 stuk fruit geprakt
    daarna slapen tot ca 16 uur vaak ook langer
    (dit maakt het dus moeilijk om al het eten in dr wakkere periode te proppen)
    16:30: 200cc FV
    18:00: groenten met een geprakte aardappel
    daarna slapen tot ca 19 uur of soms langer, dan koeten we dr wakker maken voor de laatste fles
    ca 20 uur: 200 FV

Ze slaapt dus best wel veel!! Groentenhap gebeurt afhankelijk van dr slaapje dus ook weleens voor de laatste fles.
    Fruit zou ik in e morgen willen geven zodat de bijvoeding beter verdeeld wordt, maar aangezien ze lang slaapt lukt dat niet.

Mijns inziens is het absoluut nog niet nodig om rijstewafeltjes, koekjes en diksap te gaan geven. 500cc is een minimum aan vocht wat ze moeten hebben en dat lukt op deze leeftijd nog prima met melk. Alles wat je meer gaat geven geeft ook meer vulling, dus minder trek in bijvoeding of melk!

Wat ik me wel afvraag is het volgende: mn meisje eet dus best al aardig wat maar ze drinkt ook nog alle flessen leeg?! Is dit iets wat ze op een gegeven moment zelf aan gaat geven als ze NOG meer bijvoeding krijgt? Of moet ik er zelf een fles af gaan halen en zo ja welke?

En Yossie: er is geen een slaapje wat MOET vervallen hoor!!
    Het regelt zichzelf, maak je niet druk.
    Of er zal tzt een ochtend slaapje of vroeg middagslaapje vervallen waardoor het late middagslaapje weer eerder valt etc...
    het heeft geen enkele zin om hier bewust iets aan te sleutelen!
    Hier valt vaak het laatste slaapje ongelukkig, als ze pas om 19 uur gaat slapen, dan gaat ze dr nachtmodus al in, terwijl ze dan nog dr 4e fles "moet" hebben. We moeten haar daarvoor wakker maken, dit gaat wel een beetje tegen mn gevoel in. Ik zou het liefst haar een uurtje langer wakker houden, dan de fles en daarna de nacht in, maar ze redt het gewoon niet. De laatste dagen slaapt ze juist van 18-19 uur en dan is ze daarna nog een uurtje wakker waarin ze dr groenten krijgt en laatste fles.

het blijft rommelen...

12. giraf

giraf Niet meer actief

Hij is nog geen 6 maanden, maar bijna ;)

8:00 fles 210
    10:00 fruit
    10:15 slapen tot 12:00
    12:00 fles 210
    (over een tijdje krijgt hij voor zijn fles brood)
    13:30 slapen tot 16:00
    16:00 fles 210
    17:30 groenten
    19:00 fles 210
    19:30 slapen tot de volgende ochtend.

13. Bika

Bika Niet meer actief

Is niet helemaal waar. Hij drinkt 3 flessen melk niet leeg en wil geen vierde, dus geen 500 cc intake. Ook zonder bijvoeding wil hij niet meer drinken dan die 3 flessen. Hij poept klei, dus heeft meer vocht nodig. Water hoeft hij niet, geef ik hem erg aangelengde diksap drinkt hij zo een fles van 200 ml leeg. Koekje vind hij gewoon lekker en is meer om te oefenen dan dat het daadwerkelijk vulling geeft (zo veel beland er ook nog helemaal niet in de buik haha). Ik merk er ook helemaal niet aan dat hij minder trek heeft in bijvoeding of melk ten opzichte van geen diksap/koekje. Hij is juist meer gaan eten, waar hij eerst nog maar halve potjes wou is hij nu zo goed als volle potjes voor 6 maanden gaan eten.

14. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    afgelopen 2 dagen:
    7.00 fles 180+6, gaat niet altijd leeg
    bij mij op bed slapen/spelen
    8.30 boterham
    aankleden/badje, spelen tot ze moe is
    10.30 fles 180+6
    slapen
    12.30 warme hap (groente met aardappel, soms kip)
    15.00 fles 180+6
    slapen
    17.30 boterham
    spelen en veel knuffelen
    20.00 papfles en naar bed

15. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    ga je dan 4 dingen in 1x introduceren? lijkt mij wel erg veel van het goeie! zou gewoon eerst met fruit/groente beginnen en zo opbouwen! wat maandne kan duren

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij zaten met 6 maanden op (net gestart met bijvoeding)

8:00 fles 180/6 + bambix
    9:30 fruithap / stukjes
    10:00 - 11:00 slapen
    12:00 groenten oefenen + fles 180/6 (eerst groenten daarna fles)
    13:00 - 15:30 slapen
    16:00 fles 180/6
    18:00 mee zitten aan tafel... stukjes mee eten (for fun)
    19:30 fles 180/6 (+rijstebloem tot bijvoeding aansloeg)
    20:00 naar bed

niets spannend of druks aan omdat elke dag ongeveer hetzelfde verliep en dat doet het nog steeds. Dit was bij zoon en dochter ongeveer gelijk. Oja met zoon wat eerder begonnen met bijvoeding en die ging razendsnel. Die zat met 7,5 maand nog op twee flessen en verder reguliere maaltijden.

Na een week of 2-3 ging de groenten naar 18:00 (gewoon aan tafel bij ons) en gingen we brood oefenen om 12:00.

Koekjes e.d. kwamen pas veel later toen er gewoon gegeten werd (ontbijt, lunch en avondeten).

17. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

Nov 6, 2008
    1,922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    ik was het inderdaad van plan om het allemaal tegelijk te geven. Gewoon kleine hoeveelheden en steeds hetzelfde. Bijv. de eerste week alleen banaan, wortels, broodkorstje en koekje. En dat uitbouwen. Ik bied het aan, wil ze het niet ook prima. Loopt de dag een keer anders en lukt het even niet met het fruithapje, dan maakt dat ook niks uit. Heb ik met mijn andere meiden ook gedaan, nooit geen problemen mee gehad. Waarom zou jij het niet doen dan?

18. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    omdat als ze reageren op iets, je niet gelijk kan zien waarop ze reageren. Geef je eerst alleen banaan en reageren ze daarop dan zie je dat, maar geef je dan ook voor de eerste keer wortels erbij word het al lastiger, is het dan van de wortel of van de banaan? en als je dan nog brood en koek erbij geeft word het nog lastiger. Daarbij vraag ik me af of het voor het kindje/maagje/darmpjes ook fijn is om ineens zoveel vast voedsel te krijgen ipv alleen flesje gezien dat ze er vaak toch aan moeten wennen om wat anders te krijgne

19. Bika

Bika Niet meer actief

Ik zou ook wachten. Mij is door de dietiste toen gezegd dat ik elke 3 dagen iets nieuws mocht introduceren. Dus 3 dagen hetzelfde geven, gaat dat goed dan het volgende erbij. En dat lijkt goed te werken hier.

Share This Page