Dit noem ik geen mazzel... Zoonlief gaat om 19:00 naar bed en komt niet voor 7:00 en vaker rond 7:30 (3 jaar... het was altijd 8:00 maar hij heeft duidelijk wat minder slaap nodig).. Dochterlief gaat om 19:30 en die houdt het meestal uit tot 8:00, soms wat eerder en soms wat later. Overdag slaapt dochterlief nog minimaal 2 uur en zoonlief zeer zelden nog.
Hier nog eentje die eigenlijk niet meer weet wat uitslapen is.... Mijn jongste mannetje krijgt rond acht uur de laatste fles en ligt dan uiterlijk half negen in zijn bedje. Maar om kwart over vijf begint hij de laatste week al te spoken. Ik denk dat het nu ook komt door tandjes..maar een uitslaper is het nooit geweest. Als hij slaapt tot half zeven klap ik al in mijn handjes!!! Mijn oudste is tot zijn vierde jaar ook een slechte slaper geweest en roept nu nog wel geregeld in de nacht. En ik zag hier voorbij komen om het met je partner te bespreken...maar mijn partner is chauffeur en de hele week van huis...in het weekend neem ik het er dan wel van, als ik echt heel erg moe ben, kruip ik na de ochtendfles van de jongste terug en gaat hij met hem naar beneden.. (maar dan moet ik wel vantevoren tegen de oudste hebben gezegd dat mama uitslaapt hahahaha..anders maakt die me nog wakker...) Maar goed... ik ben een ochtendmens en kan het dan redelijk verdragen, maar het zijn idd tropenjaren!
Ik vind het ook verschrikkelijk om vroeg op te moeten staan (en dat is voor mij dan ongeveer om 7 uur). De laatste week van de vakantie besloten ze ineens dat ik mocht uitslapen tot 9 uur, echt heerlijk. Maar vorige week is de school begonnen en nu moet ik er dus iedere werkdag uit om 7.30 uur. Lianna vind school geweldig, maar ik moet nog echt wennen aan het nieuwe ritme.
Mijn kinderen zijn iedere dag voor 6 uur al wakker! En helaas worden ze gemiddeld 2x per nacht nog wakker. Nee ik vind het totaal niet leuk en na ruim 2 jaar geen nacht goed geslapen te hebben, ben ik soms echt kapot moe. Maar ach het hoort er allemaal bij. Over een jaar of 15 moet ik ze waarschijnlijk uit bed trekken . Voorlopig zitten we nog midden in de tropenjaren. Daar ben ik nu zo aan gewend dat het me nog niet meer uitmaakt dat ze zo weinig slapen. Ooit haal ik al de gemiste slaapuren wel weer in....
Hier hebben we er nu 1 (binnenkort 2..) maar ik vind gebroken nachten ook zwaar hoor. Meestal slaapt zoon van 19/20 uur tot een uur of 7/8, maar zo 1 keer in de 3 weken spookt hij 2 a 3 nachten achter elkaar en dan zijn we beiden echt kapot. Verdelen met man is dan af en toe lastig omdat we allebei zó graag zelf willen slapen haha, we worden er echt heel sagerijnig van, hebben allebei ook relatief veel slaap nodig. Ik heb weleens een artikel gelezen dat van slaaptekort uiteindelijk iedereen depressief wordt.. dat geloof ik. Wanneer ik moe ben, ben ik echt een heel ander mens. Nu ik verder in mijn zwangerschap ben, lig ik dus ook echt regelmatig tussen 8 en 9 in bed. Oh enne, de laatste 2 weken mogen we in ieder geval écht niet klagen.. Hij sliep allebei de weekenden beide dagen tot minimaal 9 uur, héérlijk.
Is je kindje pas twee maanden oud? Die eerste maanden lag ik met de kleine op mijn borst de hele avond KO onder een deken op de bank. Niet zo gezellig voor manlief, maar dat was dan maar even zo. Ik vond het heerlijk. Kroelen met babylief en lekker uitrusten. Het is echt niet niks, zo'n bevalling en (in mijn geval) daarna borstvoeding die niet goed liep.
Poeh, hou op!! Hier is er nog zoéén die te lijden heeft van korte nachten / weinig slaap. Ik ben ècht wel een ochtendmens, ik hou van de vroegte... maar dan wel vanaf een uur of half 8, en niet vanaf 5 uur... Dennis heeft de eerste maanden nog 1 of 2 nachtvoedingen gehad dus dat de nachten toen gebroken waren, nou ja daar was je min of meer op berekend. Mijn vriend kon ook niet even overnemen want ik gaf borstvoeding dus dat was behoorlijk pittig. Vanaf een maand of 3 ging het helemaal geweldig, hij kreeg rond 23.00 uur de laatste voeding en hield het dan vol tot 6.30! Toch zaaalig... wat hebben we genoten die 2 (ruim) maanden! Toen hij ongeveer 5 maanden was ging 't hele ritme weer om. Tandjes speelden op (en doen dat nog steeds!) en ineens kon meneer met veel minder slaap toe, ook overdag. Hij krijgt nog steeds z'n laatste voeding rond 23.00 uur, maar voor hem begint de dag toch echt om 5.00 uur! Wat we er ook aan doen. Ik las dat sommigen hier er een bepaald ritme in hadden 'gebracht' ... nou die van ons is echt niet te sturen! Alles geprobeerd, ècht alle tips en adviezen zijn de revue gepasseerd en ook hebben we het gewoon op z'n beloop gelaten, maar iedere morgen is het tussen 5.00 en 5.30 gewoon feest. Meneertje ligt te keten in z'n bed, kraaien, lachen, brabbelen en wij liggen te zuchten en kreunen in ons bed, "oh lieve help, daar heb je 'm alweer!!" En toch houden we zo ontiegelijk veel van ons kleine draakje.... en die tandenloze lach als we boven z'n bedje hangen maakt alles goed... al is het retezwaar soms!
Aafke vertelde in haar beginpost dat ze op zondag al om 07.00 op de bank zat nadat ze om 05.30 wakker was geworden... Dus ik vertelde dan ook hoe fijn ik het vind om op zo'n vrije dag vroeg wakker te zijn Werken doen we hier trouwens ook gewoon.... Wij hebben de keuze gemaakt om ons 's ochtends niet te haasten! Dat houdt in dat we alles de avond van tevoren al klaarleggen zodat we het 's ochtends alleen maar hoeven te pakken. Onze wekker gaat om 05.45. Ze krijgt om 06.00 borstvoeding, dan verschonen, aankleden, ontbijten met een boterham, alles klaar zetten en dan gaan we naar de kinderopvang. Maar nooit heb ik het idee dat we ons moeten haasten. Als ik me wel eens moet haasten dan had ik simpelweg vroeger op moeten staan of dan is het sporadisch door bijv een luier!
Hier hetzelfde gehad hoor! Pas sinds ze 10 mnd is gaat ze rond 20.00 op bed Daarvoor hoefden we haar echt niet eerder dan 23.00 op bed te leggen, dan bleef ze mopperen tot 23.00 uur. Dus, er is nog hoop
Kan jw misschien iets doen met de voedingen. Ik ga liever om 21:30 naar bed om dan om 3:00 een voeding te doen en dan rond 6:00. Dan krijg ik meer slaap dan oplijven tot de laatste voeding en dan hopen op 6 uurtjes.
Hier mag ik nu ook niet klagen. Ze wordt hier vaak 's avonds laat nog een keer wakker of een keer 's nachts. Maar na 10 min. slaap ik weer. In de vakantie kwam ze vaak 's morgens vroeg een keer, dan gaf ik haar de borst en als ze voor 7 uur kwam, kon ik haar prima weer in bed stoppen en sliep ze tot een uur of 9. Hier rond 8 maanden wel een beetje gestuurd om haar na de vroege ochtendvoeding weer in bed te stoppen. Als ik aan het werk ben, moet ik haar 's morgens meestal wakker maken. Scheelt dat ik in overleg zelf wat kan regelen hoe laat ik begin. Meestal tussen half 9 en 9 uur. Dan zorg ik dat ik 's avonds alles klaar heb staan. Wekker rond 7 uur, zelf even lekker douchen en ontbijten. Dochter om 7.45u wakker maken en in de kleren. Daarna in de auto naar de oppas, die woont vlakbij. Vaak zit ik daar nog eventjes en dan richting werk, waar ik dan op dat moment zit. Hier is ze dan vaak om 6u al even wakker geweest en wat gedronken maar vindt het ook wel lekker om dan nog even een uurtje te kunnen slapen. Hier sliep ze als baby erg goed de eerste maanden. Met 6 maanden begon het gerommel. Rond 9 maanden zat ik er ook aardig doorheen tot een maand of 14. Werk nu wat minder en heb de nachtvoeding eruit gekregen. Hoewel ze 's avonds laat nog wel drinkt en als ze dan niet komt, is het vaak een keer 's nachts. Heel soms slaapt ze in 1 ruk door maar tot nu toe zijn dat echt de uitzonderingen.
Ik herken het wel, maar heb er geen moeite meer mee. Hier werden ze altijd rond een uur of 6 wakker en dat vond ik érg vroeg, had er in het begin wel moeite mee. Toen ik er eindelijk echt aan gewend was en geen moeite meer had met vroeg opstaan, gingen ze langer slapen, vandaag was het geloof ik 8 uur. Het zou wel lekker zijn als ze dit zo volhouden , al vind ik het wel lekker als ik ze niet wakker hoef te maken op kdv dagen. Lisa wordt trouwens meestal een paar keer per nacht wakker en Eva moet meestal 1 keer plassen (we krijgen het niet voor elkaar dat ze dat alleen wil ), maar die momenten 's nachts vind ik wel wat hebben, heerlijk die half slapende kindjes. Ze gaan dan wel weer snel slapen gelukkig en ik slaap ook weer binnen een minuut. Op kdv dagen staan we trouwens rond 5:30 uur op, heb daar geen moeite mee. Het is wel vroeg, maar zo hoeven we niet zo te haasten. In het weekend slapen we trouwens om de beurt uit, tot een uur of 8:30. Wij sturen trouwens op een ritme van 19:30 tot 7:30 (zoals cygnet schrijft), maar je doet er weinig aan als kinderen eerder wakker worden . Eva was altijd een uitslaper trouwens, daar waren we echt mee verwend, maar nu hoort ze half slapend Lisa en dan wil ze er ook uit, ze wil niets missen.
mijn zoontje is 4 en half maand oud en de laatste tijd (ruim ander half week) word hij gemiddeld 7 keer op een nacht wakker. En mijn dag begint tussen 7 a 8 uur sochtends. Rond half 9 gaat hij op bed. En hij is tot nu toe al 5 keer wakker geweestn. Ik weet niet wat er met hem. Aan de hand is.hij word ook ingebakerd. Ik benv echtv wanhopig aan het worden. (sorry voor deb spel foutenx, zit met mob te typen)
Nou.. gelukkig slaapt ie wel voor 23.00 uur hoor , om 19.30 gaat ie gewoon naar bed, maar tussen 22.00 en 23.00 wordt ie gewoon nog zelf wakker voor een voeding. Ik probeer wel eens om ook te gaan slapen, maar dat lukt niet zo vaak omdat je toch nog wel 's wat te doen hebt ook in huis natuurlijk. Hij gaat daarna trouwens rustig weer slapen (meestal!) en komt dan weer om 5.00 uur. Afgelopen 2 nachten was het 3.45 trouwens. Daarna wel weer ingedut, maar om de 3 kwartier wakker, en wij dus ook. Gewoon om half 7 gaan voeden want drinken wil ie dus niet voor die tijd. Nou ja, ik ga er van uit dat het een 'fase' is ja, dit hoeft niet heel lang te duren wat mij betreft.
Dit probeer ik toch echt op, al op 1000 manieren geprobeerd en toch zit ik elke ochtend om 5:00 beneden met een klaarwakker kind! haha
Dat bedoel ik dus! Hier precies hetzelfde, ik kan sturen wat ik wil maar mooi niet dat Dennis 't aanneemt, haha!
Ik herken het enorm, maar ik kan je vertellen dat het ooit makkelijker zal worden. Hou vol, en geniet er toch maar van als je dat kunt, ooit zul je het misschien nog gaan missen die babytijd... En de beste raad die ik ooit heb gekregen: uitslapen doe je 's avonds, als je kleine kinderen hebt. Vroeg naar bed! Als het moet, opstaan voor de late voeding, maar dan heb je toch weer een paar uur extra rust gehad.