Tropische reizen en Zika virus

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Newbie123, 21 sep 2021.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Newbie123

Newbie123 Fanatiek lid

7 jul 2021
    3.108
    2.443
    113
    Vrouw
    Dag Dames,

Onze geplande reis naar Bali kon vorig jaar helaas niet doorgaan door Corona. Dit jaar gingen we in de plaats daarvan naar een Europees land. Maar helaas kon dit de kriebels niet wegnemen om nog een verre reis te doen voor we kinderen hebben.

Uit onderzoek blijkt dat zo goed als alle landen met parelwitte stranden en veel zeeleven ofwel Zika aanwezig is ofwel muggen zitten die het kunnen verspreiden.

Zijn er dames onder jullie die toch nog met een kinderwens of tijdens hun zwangerschap naar tropische bestemmingen zijn afgereisd? Hebben jullie wat meer info, want het enige dat ik kan vinden is; vraag het aan uw arts. Maar mijn arts weet er niet veel over…

Hopend op positieve verhalen zodat ik toch nog een verre reis van mijn Bucket list kan afvinken!

2. toffepeer

toffepeer Bekend lid

14 feb 2017
    581
    258
    63
    Informeren bij de GGD Reizigersadvisering?

3. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    ik heb toen tijdens mijn zwangerschap vanwege deze reden reis naar Laos en Cambodja geannuleerd. Vanwege Zika.
    Toen was het wel meer een ding / meer voorkomend
    Sowieso zou ik tijdens zwangerschap niet zo’n verre reis maken vanwege straling tijdens vlucht, discomfort, misselijkheid en trombose risico lange vlucht.

met kinderwens kun je het wel doen denk ik. zorgen voor goede annuleringsverzekering en als je ziek wordt merk je het volgens mij wel en dan dus minstens 6 maanden wachten
    Maar daar zou ik me nog wel in verdiepen

4. Newbie123

Newbie123 Fanatiek lid

7 jul 2021
    3.108
    2.443
    113
    Vrouw
    Gho ik denk dat dat misschien ieder zijn mening is. Er wordt toch gezegd dat het veilig is om te vliegen. Ook zwanger zou ik het doen. Heb enkel wat bang voor mogelijke ziektes op te lopen op de bestemming.

dat van de 6 maanden wachten had ik ook altijd gehoord. Maar ik ben dus een beetje op zoek naar bestemmingen buiten EU waar geen zika zou zitten en het dus niet moet.
    Maar een goede annulering en ziekteverzekering is een goede tip!

Do1981 vindt dit leuk.
  5. Newbie123

Newbie123 Fanatiek lid

7 jul 2021
    3.108
    2.443
    113
    Vrouw
    Ik ben van België maar de Belgische equivalent zegt niet te reizen naar landen waar uitbraken zijn dat is dan wel weer heel laks vind ik… en ze maken hun er dan vanaf met vraag advies aan uw arts. :roflmao:

toffepeer vindt dit leuk.
  6. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.080
    12.033
    113
    Het is net waar je je prettig bij voelt. Ik voelde mij niet prettig bij een verre reis en als ik dat had gedaan met 24 weken waren mijn kinderen daar geboren. Het kan allemaal gebeuren, maar gelukkig gaat het meestal goed.
    Ik zou zo’n Bucket list reis maken als je niet zwanger bent, geen kans op ziek zijn, het kost heel veel geld en dan wil ik daar optimaal van genieten. Hebben wij dan ook volop gedaan, zwanger ben ik in NL gebleven. Welke landen heb je overwogen?

7. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.273
    3.239
    113
    Vrouw
    Moest tijdje geleden opzoeken over Zika op Curacao en zover ik kon zien is het wel ‘veilig’ om daar naartoe te gaan. Maar goed, Curacao is wel echt iets anders dan Bali of Zuid-Amerika, dus het moet je maar net trekken.

8. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    dat klopt enerzijds wel, maar je neemt met vliegen wel meer risico’s als je zwanger bent. Veel vrouwen zijn zich daar niet ban bewust.
    Zo is de straling van een lange afstand vlucht (op grote hoogte) groter dan een rontgen foto, terwijl daar wel weer heel voorzichtig mee wordt gedaan.
    En als zwangere heb je sowieso meer kans op een trombose, en een lange vlucht vergroot dat risico.
    Het is een persoonlijke afweging, maar wel een die meestal obv onvolledige informatie wordt genomen. Zo worden bijv wel allerlei etenswaren vermeden, terwijl over de risico’s van een lange vlucht vaak niet eens wordt nagedacht.

Is Zika overigens op dit moment overal nog steeds zo’n groot probleem? Ik dacht eigenlijk dat het veel minder was nu.
    Maar baseer dat eigenlijk nergens op.

je zou kunnen denken aan Australië, Japan, misschien zuid Afrika?

9. Newbie123

Newbie123 Fanatiek lid

7 jul 2021
    3.108
    2.443
    113
    Vrouw

Ik snap enerzijds wel wat je zegt. Maar eens met kinderen komt het er niet meer van.
    Wij houden van relaxen op Idyllische plaatsen, snorkelen en duiken. Dat zijn nu eenmaal dingen dat je écht niet meer kan met kids. :D Het kost inderdaad veel geld en het zal niet zijn zoals in de ideale situatie, maar dat neem ik er graag bij. Btw volgens mij is het afgeraden om vanaf 20 weken te vliegen. Nadien weet je dat je een risico neemt en heb je toestemming van een gynaecoloog nodig.:)

10. Newbie123

Newbie123 Fanatiek lid

7 jul 2021
    3.108
    2.443
    113
    Vrouw
    We overwegen er veel; maar zijn allemaal zika gevoelig: Hawaï zowat alle Caraïbische eilanden, Dominicaanse republiek, Zanzibar,…
    Er zijn wel 2 bestemmingen die oké zijn, maar peperduur en gecompliceerd om daar te geraken; Seychellen en Mauritius.

11. Newbie123

Newbie123 Fanatiek lid

7 jul 2021
    3.108
    2.443
    113
    Vrouw
    nochtans is Curaçao even erg qua zika dan Bali volgens het tropisch instituut. Dus ik snap er niets van. Zuid Afrika zou beter zijn.

12. Newbie123

Newbie123 Fanatiek lid

7 jul 2021
    3.108
    2.443
    113
    Vrouw
    Er is nergens recente info te vinden de kaartjes dateren van 2019 en daar staat toch heel van in paars en zo goed als alles in het geel.
    Australië is nu niet echt een bestemming waar je naartoe gaat voor 1 week of 1,5 week. Japan en Zuid-Afrika is niet echt wat we zoeken.

En wat het vliegen betreft. Ik denk dat we zo veel worden blootgesteld aan stralingen dat een verre reis maken echt niet schadelijk is. Er zijn trouwens stewardessen genoeg die zwanger vliegen en een gezonde baby hebben. :)

Bijgevoegde bestanden:

13. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Misschien heb je hier wat aan?
    https://wwwnc.cdc.gov/travel/page/zika-information

Sri Lanka is misschien een optie? Ook net wat dichter bij.

En tav vliegen. Iedereen maakt hierin zijn eigen afweging natuurlijk. Ik krijg meestal de indruk dat deze keuze wordt genomen obv onvolledige kennis.
    Volgens mij is het niet vanzelfsprekend dat een stewardess blijft vliegen als ze zwanger is, vaak stoppen ze volgens mij direct. Dat heeft ook allerlei andere redenen, en zij worden natuurlijk veel meer blootgesteld aan straling bij trans-Atlantische vluchten omdat ze er meer maken.
    Ik denk zelf ‘waarom zou je dat risico nemen als je zwanger bent’ , veel vrouwen weten dit ook niet eens (van de straling of trombose). Terwijl er over andere zaken als per ongeluk een druppel alcohol drinken of verkeerde kaas eten direct ‘paniek’ is. Bij vliegen (met name verre vluchten) wordt daar niet eens over nagedacht.
    Maar vrouwen moeten dat natuurlijk vooral voor zichzelf weten. Maar iedereen die dit leest en denkt ‘he, dat wist ik niet, laat ik er eens wat meer over lezen’ is wat mij betreft weer meegenomen.

14. Loesje1988

Loesje1988 Fanatiek lid

24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Is Mexico een optie?
    Wij waren net een maandje terug van vakantie en toen werd ik zwanger. Met een amper opgedroogde test, de verloskundige gebeld en gevraagd naar de risico's van het zika virus,maar blijkbaar stond mexico,of iig playa del carmen niet op de gevarenlijsf

15. Loesje1988

Loesje1988 Fanatiek lid

24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    We zijn trouwens ook naar de Dominicaanse republiek geweest, het strand is mooier dan Mexico, maar zou alsnog Mexico aanraden,veel meer te doen en te bekijken.

Deel Deze Pagina