Trots/blij zijn als je het goed hebt, kan dat nog?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zuidriem, 5 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Natuurlijk mag je blij en trots zijn! Ik heb hier ook wel eens vermeld dat ik meer geld dan gebruikelijk uit had gegeven aan Sinterklaas-cadeautjes, omdat ik eerst een alleenstaande moeder met een bijstandsuitkering was, en het toen niet kon. Er zijn hier alleen ook steeds weer -dezelfde- mensen waarbij het lijkt alsof ze het heerlijk vinden om het er bij iedereen die het níét zo breed heeft in te stampen. Die laten niet zien dat ze trots en blij zijn, zij laten blijken dat ze zichzelf helemaal geweldig vinden en wrijven het er bij anderen lekker in. Daarmee bedoel ik dan voornamelijk de mensen die in, bijvoorbeeld, een toeslagen-topic, komen roepen dat ze niet begrijpen dat iemand zo op de toeslagen zit te wachten en dat ze 'zooooo blij' zijn dat zij het beter geregeld hebben. Blegh!

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Helemaal mee eens :)

3. tuc

tuc Niet meer actief

Dat is dus ook zo'n voorbeeld, en als je net als wij wat langer meeloopt hier dan valt op dat het elke keer dezelfden zijn die zich daar weeeer over verbazen..hebben dat al 100 keet gezien, maar ja dan kunnen ze weer even stoefen.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zet zo'n opmerking niet automatisch om in dat daarmee bedoeld wordt dat een ander niet hard werkt. Maar ik zie het wel regelmatig gebeuren, dat dat wel degelijk bedoeld wordt. En dat vind ik echt te walgelijk voor woorden. Zieke houding vind ik dat, en die mensen gaan echt totaal voorbij aan het feit dat niemand zelf z'n IQ heeft kunnen kiezen, of z'n ouders en het milieu waarbinnen je geboren bent. En dat een hoop dingen die deze mensen aan hard werken toeschrijven, ook veel met geluk te maken hebben...
    Mensen die zeggen ergens hard voor gewerkt te hebben en dat combineren met een dankbare houding: dat vind ik helemaal OK.
    Zeggen dat je er hard voor gewerkt hebt en een ander afwijzen en ontzettend vol zijn van jezelf en je eigen kunnen? Daar kan ik echt wel van kotsen :(

5. mol

mol Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.860
    0
    36
    Vrouw
    verpleegster(nu op ziekteverlof)
    belgie
    ik maak ook de opmerking dat ik blij ben voor iemand als die persoon iets leuks heeft of gaat hebben of wat dan ook maar het is logischer dat je medeleven toont wanneer iemand vertelt dat hij/zij het niet goed heeft.zo iemand vertelt dat net om een beetje medeleven te krijgen en iemand die vertelt dat hij/zij nieuwe laarzen heeft niet.een complimentje is fijn maar dat is toch iets heel anders als wanneer je iemand steunt in slechte tijden?en sorry van de"stomme vraag",had ik niet moeten zeggen :(

6. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Dt vind ik indd ook rete irritant elke keer dat gemiep in die toeslagen topics.

Dan denk ik ja nu weten we het wel dat jullie die niet nodig hebben. En elke maand reageren ze er weer in met het zelfde antwoord...

7. mol

mol Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.860
    0
    36
    Vrouw
    belgie
    ik zei:SOMS is dat misplaatst.in jouw geval dus niet en dat is fijn maar ik denk dat iedereen zich wel een situatie kan indenken waar het wél misplaatst zou zijn om te vertellen dat je een keukenrobot van 600 euro hebt gekocht...natuurlijk zijn er geen regels over zoiets dus ergens heb je gelijk maar dat heet toch gewoon fatsoen?je voelt toch aan waar het wel en waar het niet gepast is??

8. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Ik snap niet zo goed waarom mensen die het financieel goed hebben daar niet mee " te koop mogen lopen", maar als iemands financiële situatie slecht is en daarover praat vind niemand het erg en is het doodnormaal :(

Waarom mag je wel laten weten dat je het niet breed hebt maar moet je je kop houden als je het financieel goed hebt..

Dat vind ik ook al zo'n kinderachtig iets..

Kijk lekker naar je eigen en laat een ander in z'n waarde, arm OF rijk ;)

9. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Mee eens!
    Maar ik vond het gewoon jammer dat ik een normale opmerking, die ik maakte over hard werken, gelijk omgezet werd in iets negatiefs.
    Ik snap heel goed dat je dat doet als je iemand voor je hebt die het heel erg met zichzelf getroffen heeft.
    Maar ik vond die vergelijking naar mij toe een beetje misplaatst...

10. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Vind dat je best blij mag zijn met wat je verdient. Ik ben echt dankbaar dat mijn vriend en ik beide een vaste, leuke baan hebben en we niet ieder dubbeltje hoeven omdraaien. Ik besef ook maar al te goed dat het ook een kwestie van geluk is! Geluk dat de crisis onze sector niet zo hard getroffen heeft en wij niet hoeven te vrezen voor onze baan.

Ik vind het alleen niet cool dat sommige mensen (en vaak zijn het dezelfde) steeds maar weer moeten verkondigen hoe goed ze het wel niet hebben. En naar mijn mening soms denigrerende opmerkingen kunnen maken naar mensen die het wat minder hebben.

Heb juist heel veel respect voor mensen die het met minder moeten doen en dan toch zo positief staan in het leven! chapeau!

11. Zuidriem

Soms kun je inderdaad bepaalde dingen beter voor je houden. En niet iedereen snapt dat even goed helaas.....

Ik ga tegen een vriendin die het minder heeft ook niet in geuren en kleuren vertellen wat ik allemaal gekocht heb voor mijn kinderen. Die bel ik dan liever op dat ik de kasten weer opgeruimd heb en dat er een paar zakken voor haar klaarstaan!

En je excuus over de stomme vraag is aanvaard hoor... ;)

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Blij wel natuurlijk. Een goed imkomen is alleen maar fijn. Maar trots... Mwah.
    Ligt er een beetje aan in hoeverre het echt je eigen verdienste is. Ik ben niet trots op mijn inkomen op zich. Dat is gewoon in een CAO vastgelegd, ik heb er zelf niet over onderhandeld ofzo. En het feit dat ik deze baan heb, heb ik natuurlijk wel te danken aan mijn opleiding. Maar die heb ik kunnen doen door iets wat voor een deel aangeboren is (intelligentie) en ik moet bekennen dat ik er niet gruwelijk hard voor heb moeten werken ofzo.
    Als iemand z'n geld verdient door iets wat ie zelf uitgevonden heeft ofzo, echt zo'n 'self-made miljonair' dan vind ik dat meer iets om trots op te zijn.

Ik ben wel trots op de manier waarop mijn man met ons inkomen omgaat. Hij zorgt er namelijk voor dat we leuke dingen kunnen doen maar ook genoeg overhouden om ook flink te sparen.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Dit dus idd...vooral het stukje over het iq...sommigen kunnen nog 10 keer harder werken dan anderen maar zonder een bepaald iq zijn simmige banen en opleidingen buiten bereik..tegenwoordig moeten overal papiertjes getoond worden.

14. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Natuurlijk mag je trots zijn. Waarom zou iemand die het minder breed heeft alleen maar trots mogen zijn? Ik neem aan dat je bedoelt dat je vindt dat je trots mag zijn op iets waar je moeite voor hebt gedaan en dat uiteindelijk gelukt is? (Brr wat een lelijke zin:p).

Het gaat toch niet om het financiële stuk waar je trots op bent? Dat is een bijkomend voordeel in mijn ogen. Ik zie persoonlijk niet het verschil tussen trots zijn op het zelf maken van een stoel of een zeer geslaagde operatie. Om maar even een voorbeeld te noemen.

Ik begrijp wel wat je soms voelt. Feit is gewoon dat sommige reacties in bepaalde topics heel erg opvallen. In topics over geld zijn dat de reacties van mensen die het financieel zwaar hebben en die van mensen die het breed hebben. Alle "gemiddelde" mensen vallen het minst op. Dus als zo iemand 20 keer hetzelfde post, vindt men dat prima. Post jij 10 keer, zullen mensen sneller vinden dat je opschept, omdat jouw bericht elke keer weer opvalt en men dat onthoudt. En dat wekt irritaties op, waardoor men de toon van je reactie ineens verkeerd interpreteert.
    (Althans, zo zie ik het....)

15. Zuidriem

Ik ben niet trots op ons inkomen, ik ben trots op de manier waarop we het samen voor elkaar gekregen hebben.
    Mijn man heeft 'maar' LTS, is altijd bij een baas in de bouw werkzaam geweest. Heeft de stap durven te nemen om voor zichzelf te beginnen, 2 jaar voordat de crisis begon.
    Heeft met veel werken toch heel wat bereikt en daar ben ik trots op.
    Ik doe het hem in ieder geval niet na! :D

16. mol

mol Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.860
    0
    36
    Vrouw
    belgie
    ik heb het goed en heb heel hard gestudeerd voor psychiatrisch verpleegster,bijgeschoold voor palliatieve verpleegkunde én daarna jaren gewerkt als palliatief thuisverpleegster om dan zelf heel erg ziek te worden...over geen van al die dingen wil ik iets horen(al was het medeleven wel erg fijn natuurlijk toen ik het heel moeilijk had)maar dat ik ondanks alle tegenslagen zo'n lieve,dankbare en leuke kinderen heb en dat men mij dat vaak zegt daar ben ik apetrots op!dus ja je mag trots zijn als je het goed hebt :) het financiele staat daar echter los van want dat heeft me niets geholpen in mijn ziek-zijn.... toch niet rechtstreeks

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.073
    113
    Ik vind wel dat je trots mag zijn op iets wat je hebt bereikt, mijn man heeft een goede baan waar hij hard voor heeft gewerkt en daar ben ik trots, ik heb ook best een redelijk betaalde baan, maar ben er niet echt trots op omdat die baan mij ook een beetje is komen aanwaaien. Waar ik echter nog veel trotser (klinkt dat stom) op ben, is dat mijn man een super leuke vader is en dat vind ik veel belangrijker dan alle andere dingen.

Verder vind ik dat het ook wel uitmaakt hoe en waar je de info plaatst. In het topic waar het omging vroeg ts geloof ik of zs genoeg zou hebben aan 800 euro per maand. Mijn inziens is het dan niet nodig om daar je maandsalaris te plaatsen, want daar vroeg ze niet naar.
    Is er een topic met de vraag hoeveel je verdient? Ja, tuurlijk kun je het daar dan plaatsen.

18. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    En daar mag je heel erg trots op zijn!
    Ik denk dat het toch vaak afgunst is hoor,dat zuchten en met de ogen rollen als iemand verteld dat er bijvoorbeeld een nieuwe auto besteld is of hier foto's plaatst van een "dik" huis met alles erop en eraan!
    Lekker genieten van je centen meid,jullie werken er zelf voor!

19. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Waarom zou TS het daar niet mogen vermelden? Of wordt er dan ook tegen iemand die vele malen minder over heeft gezegd dat het niet nodig is om het daar te noemen?

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ja, dat bedoel ik een beetje met 'self-made miljonair' (nou ja, dat laatste misschien niet letterlijk, als is jullie dat ook gegund hoor.) Maar wek een vorbeeld van iemand die door hard te werken en wat risico te nemen eigenlijk is uitgeklommen boven de verwachtingen die mensen meestal hebben. Ik vind dat knap als je niet vast blijft zitten in wat mensen van je verwachten of 'normaal' vinden, maar gewoon je eigen plan trekt.
    Dat vind ik dus wel iets om trots op te zijn. Vooral zijn doorzettingsvermogen, maar het inkomen dat hij nu heeft vloeit daaruit voort en daar mag je dus ook best trots op zijn.
    Trots zijn is niet hetzelfde als opscheppen, natuurlijk.

Deel Deze Pagina