Overstrekken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door meertje, 3 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meertje

meertje Bekend lid

12 sep 2008
    870
    0
    0
    Noord-Holland
    Beste Dames,

Graag zou ik van jullie wat tips willen hebben over het volgende:

Sinds een aantal maanden overstrekt mijn zoontje zich enorm.
    Als je de fles geeft op het aankleedkussen in box in de wagen maakt niet uit waar hij ligt het is soms net een hoepeltje.
    Op aanraden van het CB ben ik met hem naar een kinderfysiotherapeut gegaan en deze geeft aan zodra Dean gaat kruipen het overstrekken minder zal gaan worden.

Alleen op dit moment wordt het alleen maar erger de fles geven is 1 groot drama.
    Daarbij maakt hij nu nieuwe bewegingen als hij op zijn rug ligt gooit hij zijn borst vooruit een paar keer achter elkaar (zou dit er mee te maken hebben)
    Daarbij wilt hij ook geen hapjes soms 1 of 2 hapjes maar daar mogen geen stukjes inzitten want dan begint hij te kokken.
    Ik heb gelijk in het begin al gezegt dat dit moeilijke eetgedrag te maken heeft met het overtrekken dit beaamt de fysio ook en wilt Dean naar een logopediste doorverwijzen.

Ik weet op dit moment niet meer wat ik moet doen.
    Zal ik inderdaad met Dean naar een logopediste gaan of zal ik afwachten.
    Is het inderdaad zo dat het minder gaat worden of is er meer aan de hand.

Wie van jullie heeft hier ervaring mee!!

Alvast bedankt

Meertje

2. claudia2008

claudia2008 Bekend lid

14 jun 2008
    686
    0
    0
    Hoi,

Mijn dochtertje heeft ook enorm last gehad van overstrekken en ook de fles geven was 1 groot drama steeds weer! Herken het dus maar al te goed.

Bij haar is het na ongeveer 4 maanden vanzelf overgegaan. ze huilde ook enorm veel de eerste maanden. Het was zo erg dat we zelfs met haar naar het ziekenhuis gegaan zijn en daar is ze 2 weken geweest ter observatie. Ze hebben geen lichamelijke oorzaak gevonden. En het is inderdaad vanzelf over gegaan.

Ik kan je niet adviseren wat je moet doen maar zoals je ziet bestaat er soms een kans dat het gewoon vanzelf overgaat.

heel veel doorzettingsvermogen (en energie) gewenst!!

Groetjes Claudia

3. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Dit hebben we met onze oudste ook heel erg gehad, eigenlijk al vanaf het begin. Hierdoor had ze ook geen goede hoofdbalans, de rugspieren waren hierdoor onderontwikkeld en haar borstspieren over ontwikkeld. Daarbij had ze heel veel last van krampen en reflux. De fles was een regelrechte ramp, niet drinken en overstrekken en te weinig voeding binnenkrijgen waardoor ze afviel. Het heeft een hele tijd geduurd m.b.v. fysiotherapie voordat het iets beter ging. Nu is ze 4 jaar en ben ik eens gaan informeren bij een osteopaat. 4 jaar geleden hing dat nog enigszins in een taboesfeer. Ik wilde dat ik het eerder had gedaan, de buikpijn waar ze nog steeds mee tobde is voor een groot gedeelte verdwenen. Een bezoek aan een osteopaat is de moeite van het proberen waard en wordt bijna bij elke zorgverzekering vergoed.

4. jel26

jel26 Lid

31 aug 2008
    99
    0
    0
    ik zou hem als ik jou was toch eens helemaal goed na laten kijken hoor. t gaat wel over als ie kruipt, tja..........
    het feit dat hij zo sterk reageerd op dat liggen / of op die fles....
    misschien een allergische reactie op de voeding? overstrekken en slecht drinken herken ik ook van mijn zoontje, die bleek KMA te hebben. Hoeft in jou geval natuurlijk helemaal niet zo te zijn, maar zou het zeker laten onderzoeken door de huisarts of desnoods vragen of die je kan doorverwijzen naar de kinderarts.
    Succes ermee en laat je niet zomaar afschepen hoor!

5. meertje

meertje Bekend lid

12 sep 2008
    870
    0
    0
    Noord-Holland
    Meiden bedankt voor jullie reacties mijn gevoel zegt toch dat er misschien meer kan zijn dus ik ga gewoon door!

Thanx

Groetjes Meertje

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier ook een enorme overstrekker gehad! Komma liggen noemden ze dat. Begon met twee weken. Bleek dat het ventje echt niet lekker in zijn velletje zat door de keizersnee en vroeggeboorte waarschijnlijk.

Hij had extreme darmkrampen, beknelde nekwervel en hardnekkige voorkeursliging. Kinderfysio, osteopaat, inbakeren en rust&regelmaat hebben hem enorm geholpen. Na 4,5 maand begon de ellende opnieuw toen hij reflux bleek te hebben.

Je hoort niet vaak dat het pas met 6 maanden begint of nog is.
    Ik zou een verwijzing vragen voor de kinderarts, vaak komt het door lichamelijk onbehagen.

Dat kokken hoeft er niet mee te maken te hebben hoor; dat doen de meeste baby's in het begin als ze vast voedsel krijgen.
    Logopedie snap ik niet zo goed.

Een babyosteopaat kan wel heel veel met overstrekken. Hier werd het na 1x al minder!

7. Lara11

Lara11 Niet meer actief

#7 Lara11, 4 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2009
    Jeetje, wat veel mensen met een ´overstrekker´ helaas... Ons zoontje heeft ook enorm overstrekt, het was zo erg dat ze op het CB hun hoofd schudden en zeiden: ´dit is niet normaal..´. (wat ik ze allang verteld had, maar dit terzijde).
    Onze zoon heeft een heftige vorm van reflux en had dus vooral het eerste half jaar enorm veel darm- en maagklachten. Het werd ´vanzelf´ minder, ook dankzij de medicijnen en de factor tijd.
    ik wens je veel sterkte, je moedergevoel liegt niet.

Amber

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier werd het overstrekken ook enorm minder nadat we bij de osteopaat waren geweest. Ik moest de eerste tijd echt nog wel opletten dat ik 'r koppie wat richting haar buik hield nij het optillen, anders had ik weer zo'n plankje in m'n handen en zie daar maar eens grip op te houden), maar het was daarna dus goed te doen...

9. syl25

syl25 Nieuw lid

5 dec 2009
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een strekkertje van bijna een jaar. Ik zit met haar bij de fysio en de osteopaat, en die laatste helpt echt enorm goed! Van de fysio kreeg ik de tip om de spanning in haar lijf te verminderen door haar veel buiging aan te bieden, dus door haar altijd lekker als een kleine baby vast te houden. Met het dragen wordt dat dan wel moeilijker, dus moest ik haar met haar rug tegen mijn borst dragen. Dus kijken we allebei dan naar voren, m'n linker hand onder haar rechteroksel en m'n rechterhand tussen haar benen zodat ze niet wegglijd. Of andersom, als dat fijner is. Dat werkte ook erg goed, op schoot zat ze ook zo bij me, tijdens het voeden is het inderdaad lastig. Weet niet meer hoe ik dat heb opgelost, heb de eerste maanden een beetje uit m'n geheugen verbannen :)

Succes!

10. meertje

meertje Bekend lid

12 sep 2008
    870
    0
    0
    Noord-Holland
    Dat is ook inderdaad het probleem als Dean zich gaat overstrekken hoe goed ik hem ook vast houd hij is zo sterk dat ik hem bijna niet kan houden.
    Het is dan net een plankje met zoveel kracht onwijs!!

Maar bedankt voor de tip Syl25 ga het proberen.
    Ik lees ook hierboven veel over de osteopaat ik ga daar eens nar informeren.

11. luuus

luuus Niet meer actief

ons meisje overstrekte ook altijd als baby zijnde, hiervoor hebben we een tijdje bij de fysio gelopen en dit hielp goed, de oefeningen deed ik elke dag thuis ook met dr... het werd steeds wat minder en indd naarmate ze meer zelf kon ook...

ook met eten herken ik wat je zegt wij hebben heel lang dingen moeten pureren want al zat er maar een stukje in begon ze te kokken en overgeven.
    dat heeft wel een tijdje geduurd naarmate ze ong 15 maanden was kon ze echt zelf goed stukjes eten..

ze is nu 2 jaar en heeft amper ergens meer last van.. ze loopt wel op vaak dr teentjes, maar daar kunnen we volgens de fisio nu weinig aan doen.. en zolang ze het afwisselt door wel op dr platte voet te lopen soms is het goed.

met eten gaat het ook goed, je ben alleen toch wat voorzichtiger.

12. meertje

meertje Bekend lid

12 sep 2008
    870
    0
    0
    Noord-Holland
    Luuus was grappig dat je op de teentjes lopen opnoemt.
    Als Dean staat dan staat hij ook op zijn teentjes.
    Er blijkt een blokkade in zijn beentjes te zitten vandaar dat tenenlopen hahaha

En ook bij jouw was het eten dus moeilijk!!
    Dean zit nog steeds op 5 flessen en 2 hapjes fruit extra gepureerd!!
    Maar de flessen verzadigen ook niet meer waardoor hij nu s'nachts ook weer komt (sliep altjd door)
    Dus ben weer hard op weg naar 6 flessen en de nachtvoedingen helaas.
    Als ik jouw dus mag geloven moet ik dus nog heel veel geduld hebben met het eten!

13. zogelukkig

Luuus haar kindje is inmiddels 2 jaar oud en loopt dus al.
    Baby's van 6 maanden kunnen nog niet lopen, die hou je vast en als reflex staan ze op hun teentjes.

Tip van mijn kinderfysio was destijds om mijn zoontje zo lang mogelijk te laten liggen, dus niet pushen met rechtop zitten e.d. Dus ook niet in een kinderstoel zetten voordat hij echt ZELFstandig kon zitten. Dat kon hij met 6 maanden en 3 weken.
    Zij zei dat tenenlopen heel moeilijk af te leren is en dat het tegenwoordig veel komt doordat baby's vaak al jong in zo'n loopwagen gezet worden. Omdat ze zo jong dus nog niet op de platte voet kunnen staan en hun voet netjes af kunnen wikkelen, "lopen" (het is meer afzetten) ze dus op de teentjes.
    Niet aanleren is makkelijker dan afleren!;)

14. meertje

meertje Bekend lid

12 sep 2008
    870
    0
    0
    Noord-Holland

Klopt helemaal wat je zegt.
    Maar Dean krult altijd zijn teentjes of hij nu ligt of zit maakt niet uit.
    Vooral zijn linker voet is het ergst als de fysio dat voet je recht probeert te buigen schiet hij in een overstrekking.
    Dus het is bij Dean geen reflex meer helaas.

Maar klopt helemaal wat je zegt niet aanleren is makkelijker dan afleren hahaha

15. zogelukkig

Misschien is een cursus babymassage een idee? Ik heb daar erg veel aan! Ik had altijd zo'n gespannen ventje met gebalde vuistjes en teentjes en nu is ie hartstikke relaxed.;)

Deel Deze Pagina