Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant verhoogd het de werkgelegenheid juist. Tja, iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf en zijn of haar gewicht. Ik vind ook niet dat je iedereen over 1 kam kunt scheren.. depressies/schildklierafwijkingen/medicaties/eetproblemen, die zijn er veel hoor. Tja, die paar die willens en wetens teveel roze koeken naar binnen snoepen en verder alleen maar bankhangen zonder baan, ja.. dat kost de samenleving veel geld.
Waar baseer je bovenstaande opmerking op? Dat mensen met overgewicht niet meer kwalen of ziektes zouden hebben? Op je eigen ervaring? Want in de praktijk blijkt toch echt wel dat het hebben van overgewicht de kansen op allerlei lichamelijke problemen flink verhoogt. Je zegt: mensen worden over het algemeen minder oud met overgewicht en daar heb je een punt. Maar voor het moment dat deze mensen daadwerkelijk sterven zijn er vaak al de nodige problemen opgekomen die door een arts zijn bekeken en behandeld. En dan denk ik aan verhoogde bloeddruk, verhoogd cholesterol, verhoogde kansen op hartinfarcten, beroertes en kanker, problemen rondom de luchtwegen (kortademigheid e.d.), hormonale stoornissen, psychische problemen, problemen met beweging en grotere kans op slijtage enz. Dat betekent uiteraard niet dat mensen zonder overgewicht deze klachten nooit kunnen krijgen, maar overgewicht verhoogt die kans wel significant. En dat doortrekkend naar geld, tja dat kost de samenleving wel geld. Want als het eigen risico op is dan gaan we toch collectief betalen. Dat neemt niet weg dat iemand zonder overgewicht de maatschappij niets kost natuurlijk, maar dat neemt de kosten die de maatschappij heeft door overgewicht natuurlijk niet weg.
Maar dan ga je natuurlijk al verder kijken dan de pure constatering of iemand overgewicht heeft, maar ook al naar de reden die daar achter zit. Overgewicht is niet bevorderend voor je gezondheid. Punt. Dan heb je mensen met overgewicht die dat vooral te danken hebben aan een slecht eetpatroon en je hebt mensen waarbij overgewicht een meer medische oorzaak heeft (je noemt er zelf een aantal). Gevoelsmatig zijn de kosten die iemand maakt bij overgewicht met een medische oorzaak dan misschien minder erg (die persoon kan er immers ook niets aan doen), maar kosten zijn nu eenmaal kosten toch? Ik snap je punt wel, maar de kosten worden er niet meer of minder van
Haha grappig filmpje Nee ik ben niet trots op mijn muffintop. Nu heb ik die nogal snel als in: broek in de juist maat, (snijd NIET bij de buik ookal lijkt het zo door de muffintop en een maat groter betekend slobberbroek) maar dit probeer ik wel zoveel mogelijk te verbergen met langere/lossere truitjes en vesten. Ik ben 1,69 bij 73 kilo dus heb geen (extreem) overgewicht alleen dat buikje.... (en "the goodbye arm")