Mijn relatie is op dit moment erg wankel en er is een grote kans dat wij uitelkaar gaan. Nu heb ik mezelf al een half jaar geleden ingeschreven voor huurwoningen maar denk niet dat ik snel in aanmerking zal komen voor een woning maar ik reageer wel wekelijks dus hopelijk komt er een keer wat voorbij mochten we definitief uitelkaar gaan. Kan ik urgentie krijgen als ik kan aantonen niet in onze koopwoning te kunnen blijven wonen? Nu hebben wij samen een koophuis alleen betaald hij alles aan de woning en ik heb nog nooit iets betaald aan de hypotheek en alle overige lasten van het huis maar de woning is wel op beide salarissen gekocht is het nu zo dat mijn vriend de woning evt. kan overnemen als hij kan aantonen al die jaren al zorg te dragen voor alle lasten of gaan ze het echt opnieuw berekenen nav zijn salaris? Nu is zijn salaris in al die jaren flink verhoogd en verdient hij dus meer dan toen wij het samen kochten. Ik hoef niks meer met het huis te maken dus ik zal ervoor tekenen dat ik geen eigenaar meer ben zonder dat mijn vriend mij geld hoeft mee te geven. Ik werk zelf parttime en ik denk dat het niet mogelijk is om meer te werken bij mijn baan omdat wij al flink te maken hebben met de crisis en meer werken is dan niet bespreekbaar want ja dan moeten ze meer kosten maken. Maar ik heb dan toch wel recht op allerlei toeslagen omdat ik onder een bepaalde grens verdien? En ik zal zeker uitkijken naar een andere baan met meer salaris en evt. meer uren want dit moet haast wel want ik verdien zelf echt niet genoeg om goed rond te komen denk ik. Waar kan ik evt. nog terecht voor advies? Inzake de omgang met onze zoon denk ik wel (nou ja hoop ik) dat we er uitgaan komen al kan het goed zijn dat mijn vriend het me heel moeilijk wil gaan maken en zal zorgen dat hij de regie in handen heeft mbt onze zoon. We hebben beide gezag dus 50/50% En ik wil echt dat mijn vriend veel tijd met hem doorbrengt dus ik zal daar nooit voor dwarsliggen alleen is het mijn vriend die dat bij mij zou doen want er is zoveel gebeurd waardoor hij mij het liefst met de grond gelijk wilt maken en een machtspelletje wilt spelen door onze zoon aan hem toegewezen te krijgen. In hoeverre kan hij het mij moeilijk maken zonder dat er bij een rechter iets uitgevochten moet worden? Waar moet ik nog meer aan denken? Hoe zit het met een evt. restschuld die zou achterblijven als we de woning toch moeten verkopen? Moet ik dan een lening afsluiten en die afbetalen? Of gaat dat via een bepaalde instantie?
Urgentie is bijna niet te krijgen dus daar zou ik niet van uit gaan. Als het huis van beide is lijkt het me dat het verdeeld moet worden. Maar dan moet wel ook jou naam op het contract staan. Ik zou als ik jou was een afspraak bij de gemeente maken met de sociaal raadslieden en een bezoekje brengen aan het juridisch loket. Voor jullie zoon moeten jullie samen een plan op stellen en dit vast laten leggen. Zo zijn de regels duidelijk en jullie beide verplicht je er aan te houden. Heel veel sterkte toegewenst
Jullie zullen wel overdrachtbelasting moeten betalen voor de helft van het huis, dat wordt immers overgedragen van jou op hem. Dat kan best een flinke kostenpost zijn. Als je een samenlevingscontract hebt, kan je partner ook nog eens aanspraak doen op de door jou te betalen kosten die je al die jaren niet betaald hebt. Als je voor co-ouderschap gaat dan zal je dichtbij elkaar moeten blijven wonen ivm school en eventuele sportclubs van je kind. Jouw partner krijgt echt niet zomaar eenhoofdig gezag, dat zal een kinderrechter never nooit uitspreken als jij gewoon goed voor je kind zorgt. Probeer niet mee te gaan in zijn spelletjes, heb je niets aan. Urgentie krijg je tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk (trouwens 10 jaar geleden ook niet). Zeker niet als jouw partner een huis heeft waar je kind kan blijven wonen. Ik zou wat instanties benaderen voor goed advies, hypotheekverstrekker, gemeente etc. Ga eens naar een maatschappelijk werker. Dat is gratis. Die kan met je meekijken. Mijn moeder heeft er veel aan gehad toen mijn ouders gingen scheiden. Succes met alles, je zit niet in een gemakkelijke situatie.
Pff meid, wat vervelend dat je dit ook mee moet maken De beste tip die ik uiteindelijk heb gehad: maatschappelijk werk! Zij kunnen je met alles helpen. Zij hebben mij tips gegeven mbt inschrijven en de verkoop van het huis. Ook kunnen zij helpen met het opstellen van een ouderschapsplan (waar zal de kleine ingeschreven worden, omgangsregeling, allimentatie, vakanties enz.) Ook helpen zij je met jezelf.. ze helpen je om sterker te worden. Voor het huis, zou ik een hypotheekadviseur raadplegen. Daar kan ik je niets over zeggen. Ik kan alleen nog zeggen; geef niet te veel toe! Je moet nemen waar je recht op hebt. Dat zal hij ook doen. Wanneer je op jezelf woont, kun je van verschillende instanties toeslagen ontvangen en misschien zelfs een aanvulling op je loon. Dit weet ik alleen niet zeker.. ons huis staat nu te koop en pas wanneer het verkocht is en ik op mezelf woon, zal dit voor mij duidelijk worden. Urgentie bestaat niet meer. Eerder kon dat dmv maatschappelijk werk aangegeven worden. Het beste zou dan particulier huren zijn. Ik durf je niet te zeggen hoe ver jouw (ex?)vriend kan gaan.. ook hiervoor zou je advies kunnen vragen bij maatschappelijk werk.. Heel veel succes meid! je mag me altijd een PM sturen als je vragen hebt of zo! Xxx
Ik wil sowieso in de buurt blijven wonen zodat mijn zoontje gewoon naar school kan blijven gaan. En ik zorg heel goed voor mijn kind alleen heb ik in mijn relatie foute keuzes gemaakt waardoor onze relatie op springen staat maar ik ben hiervoor met hem samen bij een relatietherapeut en er is wel wat duidelijk geworden waarom ik bepaalde dingen hebt gedaan maar ik moet er wel mee leren omgaan en hopelijk verbeteren. En dit gebruikt hij natuurlijk tegen mij en probeert me in ruzies helemaal gek te maken door te zeggen dat hij die kleine zal afpakken en dat ik nooit wat moet doen om hem tegen te houden want dan maakt hij mijn leven hel. Maar we werken er echt aan en ik wil er voor de 100% voor gaan maar na een ruzie weet ik eigenlijk dat het water naar de zee dragen is en dat we er denk ik niet uit gaan komen. Daarom wil ik voor de zekerheid dingen op voorhand weten zodat ik straks niet in een zwart gat val. Het is een achtbaan aan emoties want het ene moment ben ik vol overtuiging dat we er uit gaan komen maar een andere moment weet ik dat we het niet gaan redden. Uiteindelijk komt het wel goed (hoop ik) met of zonder elkaar maar ik ben zo bang voor wat er nog komen gaat als we uitelkaar gaan. Hoe zal de familie reageren, wat moet ik allemaal regelen, hoe zal het met ons zoontje gaan enzo enzo. Maakt me gewoon angstig en onzeker.
Ik ga zeker even info bij maatschappelijk werk inwinnen. Ga gelijk even googlen want zit nu nog op mijn werk. Als goed is is mijn vriend wel al bij de hypotheekadviseur langsgeweest om navraag te doen dus ik hoor denk ik zo wel hoe of wat.