Ik ben deze week weer begonnen met werken en papa is dan thuis met de kids. De oudste heeft nu sinds 2 weken geen luier meer en wat plassen betreft gaat dit goed. Nu hebben we een probleem als we niet beide thuis zijn... Het is nu in de afgelopen 2 dagen al een paar keer voorgevallen dat de oudste aangaf dat hij moest plassen terwijl de jongste de fles krijgt. Omdat hij niet zelf op de wc kan klimmen moet hij wachten tot de jongste even weg gelegd wordt. Maar eer hij geholpen kan worden is het al te laat. Ik zou niet weten hoe we het kunnen doen dat hij toch op tijd naar de wc kan en de jongste gewoon rustig zijn fles kan drinken. Hij heeft al een krukje voor de wc staan, maar omdat hij vrij klein is lukt het alsnog niet om er op te klimmen. Ook heeft hij nog moeite met zijn broek uitdoen (ook met joggingsbroeken). Ik laat hem al op de wc zitten terwijl ik de fles klaar maak, maar dan moet hij maar maar net ook echt moeten, meestal is dit niet het geval. Iemand die hier ook tegen aan loopt en daar een oplossing voor heeft?
Ik heb zo'n Ikea stoeltje in de wc staan, van zo'n set n tafeltje en twee stoeltjes. Dat is hoog genoeg. Ze kan inmiddels zelf brilverkleiner er op zetten, op de stoel klimmen, en broek naar beneden. Maar waarom gebruik je geen potje? Heb ik in het begin ook gebruikt en als ik dan de jongste een fles gaf liet ik haar het potje naast me neer zetten en hielp ik haar met 1 hand
Misschien een wat hoger krukje of klein stevig trappetje voor de wc neerzetten? Van mijn oppaskindjes is ook de helft zindelijk en soms is er wel hulp nodig. Een meisje is ook nogal klein en kon in het begin niet zelf op de wc komen, maar op een of andere manier lukt het haar toch al snel. Ze wipte zich er gewoon op ofzo. Maar mocht dat niet lukken dan moet je gewoon wat dingen gaan afwegen denk ik. Ik vang ook een baby op dus af en toe heb ik ook mijn handen niet vrij om een kindje op de wc te helpen. Dan heb ik de keuze dat het zindelijke kindje even moet wachten, maar dat moet dan wel lukken. En anders leg ik even de baby neer wat dan wel resulteert in huilen, maar ja, dat is maar van heel korte duur natuurlijk.
Wij hebben een verkleiner met trapje er aan vast. Daardoor kan ze zelf, anders lukte het hier ook niet.
Ikea trapje kopen, dan moet het echt lukken, mijn dochter was 91cm toen ze zindelijk werd en klom dan op de wc met dat trapje. Maar een potje is praktischer in jouw geval. Die zou ik gewoon in de woonkamer zetten, en als hij zijn broek niet uit krijgt, kun jij hem alsnog met 1 hand helpen (even baby + fles ondersteunen met 1 arm.
IKEA krukje en dan moet het lukken! Mijn kleine kerel was met 23 mnd 79 cm en zindelijk en kon het daarmee prima zelf. En met broeken hem eerst zelf laten doen/proberen voordat jij hem helpt!
Deze gebruikte wij ook, maar dat vond ik maar een eng ding. Ze ging het trapje op, ging op de wc bril staan en dan op de wc bril overstappen zodat ze om kon draaien en goed kon zitten (hoop dat het duidelijk omschreven is). Ik denk dat je hem het beste kan leren hoe hij zichzelf op de wc kan laten zitten. Op zich moet het kunnen, mijn dochter is ook een kleintje (ongeveer de -2 lijn) en haar lukte het toen ze net 2 was. Even doorzetten denk ik dus.
Wij hebben daarom gewoon een potje, ze pakt hem zelf, plast, doet de kleren weer goed aan en ze gooit zelf het potje leeg in de wc! Op de wc moet ik bij elk plasje helpen en als ze moet poepen zit ze te huilen omdat ze dat niet op de wc durft maar alleen op het potje.
Wij hebben alleen een wc boven, dus daarom nog een potje in de woonkamer, alleen voor de haastige plasjes. Misschien ook iets voor jullie?