Echo 6 week zwangerschap

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Lieke84, 2 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Hi Meiden,

Wat zijn jullie ervaringen bij een echo met ongeveer 6 weken zwangerschap? Hoor zoveel wisselende berichten. Heb zelf een vroege echo gehad en wordt er alleen maar vreselijk onzeker van.....
    Bij mij was er een vruchtzakje en dooierzakje te zien, maten werden niet gemeten en er werd ook niet gezocht naar een hartje......

Hoor veel verhalen dat er op basis van vroege echo's toch schattingen worden gemaakt ten aanzien van zwangerschapsduus, echter mijn gyn wilde dat totaal niet. Vertelde dat er op basis van metingen van vruchtzak etc niks gezegd mag worden.

2. Yuppie

Yuppie Lid

26 jul 2011
    47
    0
    0
    NULL
    NULL
    Die van mij wachtte ook op hartactiviteit. Die hoeft er in week 6 (volgens eigen telling) nog niet te zijn.

Twee weken later was er hartactiviteit en is er ook gemeten.

3. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna
    Vond er geen reet aan! :) Hier was t bij mn vk en we konden na even zoeken wel t vruchtje vinden maar hartactie was niet (goed) te zien.. we twijfelde allebei, zagen we t nou of niet?!

Toen inwendig (uitwendig werd gewoon geprobeerd omdat de reden van de vroege echo ook was dat ik mn zwangerschapsduur niet wist) en weer zelfde verhaal.

Pas toen zij de cursor van het luisteren naar het hartje op t minivruchtje zette hoorde we t kloppen! ze heeft mijn hartslag gevoeld om te voorkomen dat t mijnes was en t was de beeb.. waarschijnlijk net een paar daagjes aan t kloppen en daarom nog niet eens te zien!

Vond t erg spannend toen ik daar lag en nog nooit zo ongemakkelijk op dat bed gelegen daar! ;)

Heb dan ook 3 weken later een "pretecho" gedaan voor mn eigen geruststelling.. toen was t vlekje ineens een wurmpje en was t kloppende hartje meteen te zien!

Doe mij maar een eerste echo met 8 weken hoe moeilijk dat wachten ook is :)

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik ben tegen niet-medische 6-weken echo's.
    Er is zo weinig te zien en vaak geeft het meer onzekerheid dan zekerheid (als bv het hartje nog niet klopt).
    Het geeft geen duidelijkheid over hoe lang je zwanger bent, noch of het een goede zwangerschap betreft. Het is gewoonweg te vroeg.
    Medische zorg is al duur genoeg...
    (sorry, mijn mening. mag wel toch?)

5. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    6 wk echo wilden ze hier ook absoluut niet doen, en ik geef ze groot gelijk! de kans dat je dan nog geen kloppend hartje ziet is groot en hoeft helemaal nog niets te zeggen. alleen maar stress dus. ik heb, omdat we bij een gyn waren, een echo met 7wk gehad, die was super!

6. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Wil ook nooit weer een vroege echo..... Was om medische redenen en dus ook bij de gynaecoloog. Het geeft me enkel onzekerheid. Heb ook het idee dat er niet echt goed is gezocht naar het vruchtje, dooierzak was wel duidelijk te zien. Vraag me af of het nu goed zit. Gynaecoloog deed wel uitspraak dat de kans dat het goed is 50/50 is, vond het een harde uitspraak.....

7. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    dat lijkt me niet de bedoeling van een echo, om je onzekerheid te geven! wanneer mag je weer een echo?

8. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Mag volgende week weer een echo, zou dan 7 week moeten zijn. Heb hier gemengde gevoelens over. Aan de ene kant wil ik deze onzekerheid niet langer, maar aan de andere kant wil ik liever op een iets latere termijn een echo, beetje dubbel

9. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    na 7 wk zou je hartactie moeten zien, en er is best een termijn te schatten. de baby is dan nog wel heel klein dus een meetfout is snel gemaakt. komt vast goed!

10. pappa

pappa Lid

31 jul 2011
    34
    0
    0
    Hier een echo laten doen omdat we twijfelden over de duur van de zwangerschap. Was de laatste menstruatie misschien een innesteling?

Het werd een inwendige, het vruchtje bleek net 6 weken te zijn. Het hartje was net begonnen met kloppen :)

Drie weken later (afgelopen maandag) een uitwendige echo. Hartje horen én zien kloppen, navelstrengetje er aan, en mooi gegroeid. Duur van de zwangerschap: 9 weken en 1 dag.

11. Fipo

Fipo Actief lid

14 aug 2011
    154
    0
    0
    NULL
    NULL
    In principe zou je het beste rond de 8 a 9 weken kunnen gaan. Voor mij geldt dat echter niet. Ik heb 5 miskramen gehad en wil altijd met 6 weken een echo om te weten of het er goed uit ziet of niet. Alle keren dat ik met 6 weken een echo had en het goed zat, was er hartactie. De keren dat er op die termijn nog geen hartactie zichtbaar was, zat het ook niet goed. Ik heb 2 keer met 5w4d hartactie gehad trouwens.

Ik ken wel verhalen van 6 weken echo en geen hartje, een week later wel. Ik vraag me zelf af of er dan echt goed gekeken is. Ik had zelf afgelopen week een echo met 6w4d. Er leek de eerste minuut alleen een lege vruchtzak te zijn. Maar de gyn gaf het niet op en zocht door, tenslotte vonden we het vruchtje dicht tegen de wand van de vruchtzak aan, met hartactie. Hij had ook na die eerste minuut kunnen stoppen en zeggen dat ik volgende week terug moest komen. Dat had me heel onzeker gemaakt.

Overigens heb ik meerdere keren meegemaakt dat ik tot 8,5 week hartactie had, en het hartje daarna stopte. Dus wil je echt zeker zijn, dan kun je eigenlijk het beste pas rond de 12 weken de eerste echo hebben. Ik trek dat alleen niet, want ik ben altijd zo misselijk dat ik geen zin heb om wekenlang met een niet goede zwangerschap rond te lopen en daar pas met 12 weken achter te komen. Vandaar dat ik graag met 6 weken een echo wil, zodat ik wekelijks kan volgen hoe het er voor staat. Stopt het hartje weer met kloppen, dan kan de curettage snel worden ingepland en hoef ik me niet nog weken zwanger te voelen voor niks....

12. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    @Fipo, bedankt voor je duidelijke verhaal.
    Ben zelf nu net na een EUG eigenllijk direct weer zwanger geraakt, heb op een gegeven moment wel wat bloedverlies gehad, maar heel weinig en te kort op de EUG om een normale menstruatie te zijn geweest. Ik heb dus geen flauw idee hoe mijn cyclus nu is geweest. Vanwege deze eerdere EUG dus ook een vroege echo om te kijken of het nu wel op de goede plaats zit. In aanleg is dit nu een goede zwangerschap, echter duur is onbekend, maar gezien positieve CB digital in ieder geval zo'n 6 week op het moment van de echo.
    Was direct een vruchtzakje te zien (zwart) met daarin een dooierzak (wit).Hier hoefde je geen moeite voor te doen om het te zien. Daar is verder totaal niet op ingezoomd of wat dan ook. Voor zover ik weet is er niet gezocht naar hartactie. Echo was toen ook klaar. Kortom een erg onbevredigend gevoel en nu een hoop onduidelijkheid. HCG was prima volgens de gyn, maar één enkele meting en met zo'n brede marge zegt dat eigenlijk ook niet heel veel lijkt me. Baal zo van deze situatie en hoop van harte op een volgende echo met meer duidelijkheid.

Zit er inmiddels zelfs over na te denken om naar een andere gyn in een ander ziekenhuis in de buurt te gaan......

13. Fipo

Fipo Actief lid

14 aug 2011
    154
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Lieke,

Ja, ik kan me je gevoel goed voorstellen. Het is fijn te weten dat het nu op de goede plek zit, maar als je weet dat er met 6 weken hartactie zichtbaar moet zijn, was het fijn geweest als daar wat uitgebreider naar was gezocht. Sommige gynaecologen begrijpen echt niet hoe kwetsbaar je je voelt als je zwanger bent en hoe lang zo'n week duurt. Je bent echt een nummer, lopende band werk is het voor ze. Erg jammer.

Ik moet zeggen dat de meeste gyn's in mijn ziekenhuis heel begripvol zijn gezien mijn situatie, maar goed, met 5 miskramen ben je ook wel een redelijk bijzonder geval. De gyn die ik laatst had was een nieuwe, maar hij vertelde direct dat zijn vrouw ook meerdere miskramen had gehad en hij heel goed begreep hoe wij er in stonden. Een erg lieve gyn, maar daardoor was hij ook wel ruim een uur uitgelopen haha. Ik denk dat hij voor iedereen zo de tijd neemt... Maar goed, toen wij aan de beurt waren vond ik het zeer prettig dat hij wat langer doorzocht en ik uiteindelijk wat geruster naar huis ging dan wanneer hij het vruchtje en de hartactie niet had gevonden.

Morgen mag ik weer, heel spannend... Dit keer in een ander ziekenhuis, omdat er in het ziekenhuis waar ik normaal ga geen plek was bij een goed echo-apparaat en ik per se geen 2 weken wilde wachten op een nieuwe echo. Hopelijk is het kindje goed gegroeid en klopt het hartje nog!

Voor jou veel sterkte, wanneer mag jij weer? Nog een tip trouwens, vanaf ongeveer 10 weken kun je zelf het hartje thuis horen met zo'n Angelsound. Dat heeft mij bij de zwangerschappen die goed gingen veel rust gegeven. Ik kon elke avond even luisteren of het hartje nog klopte en dan ging ik met een gerust hart slapen.

14. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Hoi Fipo,

Fijn dat je me begrijpt!
    Kan me voorstellend dat jij met 5 miskramen een redelijk bijzonder geval bent, fijn dat je lieve en begipvolle gyn's hebt!
    Voor mijn gevoel is bij mij helemaal niet de tijd genomen om goed te kijken. Er werd immers niet eens op het dooierzakje ingezoomd om te kijken of je daar nou wel of geen vruchtje zag, laat staan een hartje. Of de gyn moet al zoveel ervaring hebben dat ze in één oogopslag kon zien dat het niet meer was dan een dooierzakje.

Voor jou dus ook een spannende tijd nu! Hoop op een goede echo voor jou morgen! Kan me voorstellen dat je me jou achtergrond ook zeker geen twee week in onzekerheid wil zitten, maar toch eerder een echo wilt! Wist niet dat er zo'n verschil zat in echo apparaten bij de gyn's. In mijn ziekenhuis hebben ze op elke spreekkamer één staan, neem aan dat die ongeveer dezelfde kwaliteit hebben.

Zelf mag ik woensdag weer, zie er erg tegenop. Alhoewel ik er op zich wel een goed gevoel over heb. Als ik plaatsje bekijk van echo's van andere zwangerschappen van 6 week, ziet het er op het oog allemaal hetzelfde uuit als mijn echo. Kwaaltjes zijn er ook gewoon en de laatste dagen juist wat verergerd, nou weet ik dat het niet alles hoeft te zeggen, al vond mijn gyn toegenomen misselijk op zich een goed teken. Ze zei ook dat mijn HCG niet past bij een Missed Abortion, wat dit in mijn geval dus zou zijn. Aan de andere kant zegt ze weer dat er een 50/50 kans is dat het goed zit.....zooooo vaag!

Heel veel succes en sterkte morgen!

15. Fipo

Fipo Actief lid

14 aug 2011
    154
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je wel, jij ook veel sterkte met wachten nog even! Voor je het weet is het woensdag en hopelijk zie je dan een mooi kloppend hartje.

16. Alexje

Alexje Lid

6 jun 2011
    56
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik krijg vanavond een echo met 6 wkn en 3 dgn zwangerschap. Ik ben erg benieuwd en zal mijn ervaringen hier delen zodat hopenlijk meer vrouwen er iets aan hebben.
    Ik ben door andere oorzaken heel onzeker en al heb je nog steeds geen garanties, als het hartje vanavond te zien is, ben ik toch wat zekerder en geruster.

17. pheline

pheline Fanatiek lid

15 dec 2010
    1.455
    0
    0
    #17 pheline, 5 sep 2011
    Laatst bewerkt: 5 sep 2011
    ik had met 5+4 mijn eerste echo in het zh (wegens vmk) toen was alles goed te zien maar nog geen hartje.. het was een fijn gevoel dat alles er goed uitzag maar ik was wel onzeker over het hartje, nu heb ik een super lieve gyneacoloog die ook uitlegde dat er nog geen hartje te zien kon zijn etc... ik moest met 7+5 terug komen en toen hebben we een mooi kloppend hartje gezien..

ik dacht ook wat minder onderzeker te zijn nadat ik het hartje had gezien maar tot op de dag van vandaag nog steeds om alles onzeker en iedere echo is weer spannend..

heel veel succes vanavond... hoop dat we vanavond beide een mooie echo hebben

18. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Toen ik hoorde dat ik pas met 8 weken een echo kreeg was ik in eerste instantie teleurgesteld, maar ik ben er nu eigenlijk wel heel blij mee... Alle nare verhalen die je hoort met zo'n vroege echo, hartjes die nog niet kloppen en de onzekerheid die daarmee gepaard gaat. Met 6 weken weet je eigenlijk nog helemaal niks... Dan wacht ik die twee weekjes nog wel even!

19. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    hier 4 miskramen gehad en kom dus ook in aanmerking voor vroege echo's.. vorige keren rond de 5- 6 weken een echo gehad maar dan was er nog geen hartje te zien of heel traag en dat geeft wel onrust vind ik.. dit keer hebben we vandaag met 7 weken de eerste echo gehad.. gelukkig een sterk kloppend hartje.. maar het blijft een spannende periode aangezien vorige keren ook een kloppend hartje gezien is maar later toch gestopt!

20. raspberry

raspberry Niet meer actief

Lijkt me eerder dat je onzekerheid dan komt van je gyn dan van de echo zelf!
    Wij hadden bij bijna 6 weken hetzelfde beeld en dat was OK. 2 weken later een kloppend hartje.
    Ik vond het wel prettig omdat we in januari een miskraam hadden en dat was een leeg vruchtzakje dus 't was erg fijn om nu al vroeg te zien dat er nu wel echt wat zat. Is helaas uiteindelijk toch nog mis gegaan, maar goed :(
    Ik was overigens wel voorbereid dat er ws eerder niet dan wel een kloppend hartje te zien zou zijn bij 6 weken en dat was wat mij betreft allebei OK. Als je onzeker wordt als er nog geen hartje te zien is, zou je idd niet vroeger dan 7-8 weken voor een echo moeten gaan.

Deel Deze Pagina