Meer tijd tussen voedingen, bang voor terugloop borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door miepmiep83, 14 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Sinds een maand zijn we nu bezig met bijvoeden (stukjes) en dit gaat erg goed, meneer eet alles met veel plezier en aan zijn luiers te zien komt er ook flink wat binnen ;) Maar ik merk nu al dat hij veel meer tijd tussen zijn voedingen laat (was altijd stipt 3 uur, nu soms wel ruim 4 uur zonder dat hij erom vraagt) en ik ben bang dat hierdoor de borstvoeding teveel terugloopt, ik wil nog wel een tijdje doorgaan met voeden. Zijn "schema" ziet er de afgelopen anderhalve week ongeveer als volgt uit:

0.00/1.00 borstvoeding
    slapen
    3.30/5.00 borstvoeding
    slapen
    7.00 borstvoeding (als hij nog slaapt maak ik hem hiervoor wakker, zodat hij gevoed naar kinderdagverblijf kan en ik met lege borsten naar mijn werk)
    9.00 fruit (hij werkt ruim een halve banaan of peer naar binnen)
    rond 9.30 slapen
    rond 11.30 wakker, borstvoeding
    12.00 broodkorst (ongeveer 3 stukjes korst krijgt hij wel weg, volgende week starten met een boterham)
    rond 13.30 slapen
    rond 15.00 wakker, borstvoeding
    17.30 borstvoeding op mijn verzoek
    18.00 groente (hij eet ongeveer 50 gram denk ik)
    rond 19.30 borstvoeding en daarna slapen

Totaal dus nog best veel voedingen, maar hij vraagt er eigenlijk zelf niet eens om, meestal is het op mijn verzoek ipv op zijn verzoek. In de ochtend vind ik het lastig of ik hem voor of na zijn slaapje moet voeden, soms slaapt hij pas na 10 uur en dan ligt hij rustig tot 12 te maffen, dan zit er dus 5 uur tussen de voedingen (zou hij 's nachts eens moeten doen ;)) En in de middag is het helemaal rommelig, want het slaapje daar is erg onregelmatig, soms is hij vroeg wakker en is er eigenlijk teveel tijd tot aan etenstijd maar nog een kort slaapje wil hij dan niet met als gevolg dat ik met een niet zo gezellig mannetje eten sta te koken.

Hebben jullie suggesties wat ik aan zou kunnen passen? En of dat uberhaupt nodig is? Ik kan hem natuurlijk bij elk voedingsmoment aanleggen en voor en na slaapjes, maar ik zou het graag zo regelen dat het ook op het kdv goed te doen is (wat sowieso al lastig is, ik heb geen idee hoeveel hij inmiddels drinkt) en zelf vind ik het op zich wel lekker dat er wat meer tijd tussen de voedingen zit, wat minder het idee dat ik de hele dag met mijn kind aan mijn tiet hang :p

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Rond die leeftijd gaf ik voor en na elk slaapje borstvoeding. En tussendoor bijvoeding.
    Vanaf een maand of 8 ben ik na het slapen de bijvoeding gaan geven en voor het slapen gaan de borstvoeding.
    En zo doen we het nog steeds. Inmiddels slaapt ze 2x overdag ipv 3x dus drinkt ze 1 borstvoeding minder.
    Ze krijgt nog 5-6x borstvoeding.
    Op de dagen dat ik werk wil ze eigenlijk geen melk meer uit een flesje. Dus ik stop nu met melk mee te geven. Ze gaat dan als ontbijt en als tussendoortje een keer yoghurt krijgen.

Hier gaat het ongeveer zo:

2.00 borstvoeding
    5.00/6.00 borstvoeding
    8.00 wakker en ontbijt: meestal boterham met een beetje yoghurt en water te drinken
    10.00 borstvoeding en slapen
    12.00 wakker en boterham + soms wat fruit + water
    14.00 borstvoeding en slapen
    16.00 wakker en fruit + water
    17.30 groente + aardappel/pasta/rijst
    19.30 borstvoeding en slapen
    23.00 borstvoeding

Als ze hier s morgens vroeger wakker is en ochtendslaapje dus wat vroeger uitkomt, of ze slaapt dan wat korter, dan krijgt ze s morgens vaak nog fruit na het slapen.
    Ik doe meestal als ze rond 11u wakker is nog fruit, is ze rond 12u wakker brood.
    Als ze om 11u fruit heeft gehad, krijgt ze om 12.30u brood en nog even borst voor slapen gaan. Dan drinkt ze dus ook niet zo veel meer.

3. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Dankjewel Red88! Je schema lijkt best wel op hoe het hier gaat, alleen natuurlijk al wat meer bijvoeding. Kreeg je dochter op het kdv ook voor en na elk slaapje melk? Hoeveel gaven ze dan? Mijn zoon dronk altijd 3 keer 150-170 ml op een kdv dag voordat hij bijvoeding kreeg, maar ik vind het nu lastig te bepalen hoeveel ik mee moet geven. Als ik 2 keer kolf op mijn werk heb ik 300-350 ml, soms kolf ik tijdens het ontbijt nog wat als hij slecht heeft gedronken, dan heb ik totaal 400-450 ml.

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Mijn dochtertje gaat naar een gastouder. Ze is geen grote drinker, nooit geweest. Ik gaf volgens mij rond die tijd 4x100cc mee.
    1e flesje kreeg ze dan een papfles als ze daar kwam. Gastouder woont hier vlakbij en dan is ze meestal net van tevoren wakker.
    Of als ze vroeg wakker was, hier een hapje met mij mee en bij de gastouder flesje melk en slapen.
    Dan liet ik haar verder zelf bepalen hoe ze het deed met flesjes en bijvoeding. Soms was er s middags nog 1 flesje over.

Ik denk dat je prima je bovenstaand schema aan kan houden op het kinderdagverblijf. En dan thuis misschien nog even voor en na elk slaapje borstvoeding geven. Dan loop je wat minder risico dat je borstvoeding terug loopt.
    Hier wilde ze nu steeds minder melk bij de gastouder. Ben eerst naar 3 flesjes meegeven gegaan, toen 4x60-80cc, nu nog 2x60cc maar de gastouder gaf aan dat ze daar nu nog vaak de helft van weg moet gooien en dat ze het er gewoon niet meer in krijgt. Tijd om daar mee te stoppen dus tijdens werktijd.
    Thuis gaan we gewoon door zoals we het nu doen.

Deel Deze Pagina