colostrum bewaren?

Discussion in 'Borstvoeding' started by anjamones, May 10, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. anjamones

anjamones Fanatiek lid

Jul 14, 2012
    1,099
    0
    0
    werkzoekende
    Drenthe
    Hoi,

Wie kan me helpen.
    In overleg met mijn lk hebben we besloten dat ik voor de bevalling al wat colostrum af mag kolven. Nu lijkt het mij het handigst om dat in spuitjes van 10 ml te doen. Maar aangezien ik ze natuurlijk wel moet invriezen, vraag ik mij af of dit wel handig is.

Iemand tips over hoe ik dit het beste op kan lossen?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Had de lc geen idee?

3. anjamones

anjamones Fanatiek lid

Jul 14, 2012
    1,099
    0
    0
    werkzoekende
    Drenthe
    hebben we het eigenlijk niet over gehad, haha.

4. NastassjaS

NastassjaS Actief lid

Jan 14, 2013
    313
    0
    0
    Amsterdam
    Wellicht spuitjes van 10 cc leegspuiten in een ijsblokjesvorm en die vervolgens invriezen?

5. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

Feb 6, 2012
    509
    0
    0
    Gevonden op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Het fenomeen zoogdier :

6. anjamones

anjamones Fanatiek lid

Jul 14, 2012
    1,099
    0
    0
    werkzoekende
    Drenthe
    bedankt voor de reacties. Dus als ik dat goed lees kan het spuitje met de colostrum gewoon worden ingevroren?

7. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

Feb 6, 2012
    509
    0
    0
    Ja hoor, kun je gewoon invriezen. Heb ik ook gedaan (al was het bij mij wel na de geboorte van mijn ukje, hij dronk nog veel minder dan ik kolfde (ik kolfde 500-600 ml per dag en hij kreeg in het begin 40ml per dag via de sonde...))

8. anjamones

anjamones Fanatiek lid

Jul 14, 2012
    1,099
    0
    0
    werkzoekende
    Drenthe
    ohw super, dan ga ik spuitjes aanschaffen.. nu nog uitzoeken waar ik die het goedkoopste kan krijgen :)
    Super bedankt voor de reacties.

9. adi

adi Niet meer actief

Mijn colostrum werd ook bewaard in spuitjes. Ook omdat mijn kinderen toen melk door de sonde kregen, en deze werd aangesloten op het spuitje.

10. bijoux

bijoux Fanatiek lid

Jun 14, 2011
    1,237
    0
    0
    momenteel thuis , mijn man heeft een stucadoorsbed
    regio breda
    spuitjes kun je gewoon bij de apotheek krijgen als je erom vraagt.

ik had ze ergens anders voor nodig en zonder naald kon ik ze gewoon krijgen.

succes

11. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Gewoon vragen, ik ken ze in de meeste ziekenhuizen als de Plastipak van BectonDickinson (BD)

12. Flubje

Flubje Niet meer actief

heh? Ik begreep altijd dat je bv maar max 3mnd kunt bewaren inde vriezer. Hoop niet dat je kindje dan al geboren is toch??

13. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

Feb 6, 2012
    509
    0
    0
    Als je vriezer koud genoeg is (volgens mij kouder dan -18) mag je bevroren melk een half jaar bewaren, mits goed hygienisch gekolfd natuurlijk.

14. anjamones

anjamones Fanatiek lid

Jul 14, 2012
    1,099
    0
    0
    werkzoekende
    Drenthe
    ik begin met week 34 te kolven en word met 38 weken ingeleid :) dus het ligt dan iets langer als 4 week in de diepvries en ik ga natuurlijk eerst het melk gebruiken wat ik in het begin heb gekolft :)

15. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Even uit nieuwsgierigheid, waarom ga je dat eerst geven en niet meteen uit borst laten drinken?
    Waarom ga je eerder met kolven beginnen?

Puur nieuwsgierheid hoor:) ik twijfel namelijk enorm of ik wel bv wil gaan geven omdat ik er echt totaal niks bij voel en er niks mee heb. Ik raak er alleen maar gestrest van. Ik heb een LD gevraagd of het zin had om tijdens zwangerschsp al te kolven zldat kleine dat iig kon krijgen. Dit vond zij niet veel nut hebben en het was te weinig??

16. anjamones

anjamones Fanatiek lid

Jul 14, 2012
    1,099
    0
    0
    werkzoekende
    Drenthe
    vragen mag altijd hoor ;)

Ik heb zwangerschapsdiabetes en de richtlijn in het ziekenhuis is dat er dan sowieso bij gevoed moet worden om de suikers op orde te houden. En omdat ik heel graag wil dat de borstvoeding dit keer wel gaat lukken wil ik het bijvoeden met mijn eigen melk gaan doen zodat er geen verwarring voor het kindje komt met kunstvoeding en borstvoeding.
    Het is idd maar heel weinig, maar wel genoeg voor iig de eerste 2 a 3 dagen bijvoeden. Ik hoop namelijk dat het nadietijd niet meer nodig is ;)

17. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

Mar 18, 2009
    1,795
    1
    0
    Grunn!
    Heey Anja!

Wat leuk jou hier te zien! (We twitteren wel eens en hebben een tijdje terug ook gemaild over zwangerschapsdiabetes en protcollen)

Ik voor de bevalling ook gekolfd. Ook ik had alles in spuitjes van 10 ml ingevroren en deze had ik in een bakje bij elkaar.

Ik heb nog heel veel spuitjes hier liggen. Als je wil kan ik ze naar je opsturen :)

18. anjamones

anjamones Fanatiek lid

Jul 14, 2012
    1,099
    0
    0
    werkzoekende
    Drenthe
    He...

Wat leuk idd om je hier te zien... :D
    Nou, als je nog spuitjes over hebt kan ik ze natuurlijk altijd gebruiken. Stuur maar even een pb wat je er voor wilt hebben :)

Verder alles goed?

Share This Page