Wie heeft de gouden tip voor mij? Ik heb in het verleden, toen ik nog bij mijn ouders woonde, vaak puzzels gemaakt. In mijn geval Jan van Haasteren puzzels, die uit 1000 stukjes bestaan. Toen had mijn vader 2 campingtafeltjes in de hoek van de kamer staan, op de 1e had hij een ''puzzelplaat'' gemaakt, een houten plaat met randjes waar de puzzel precies in past. En op de andere tafel had ik de stukjes liggen. Ideaal. Heb het vaak gedaan met veel plezier. Nu al jaren niet. Maar nu komt mijn dochter op een leeftijd dat ze puzzelen helemaal leuk vind. En denk ik: dat wil ik ook wel weer een keer! Maar hoe doe je dat, als je geen ruimte hebt om het te laten liggen? Onze eettafel moet overdag vrij zijn, om te eten of om te knutselen, puzzelen, en spelletjes te doen. Wij hebben geen extra kamer of grote slaapkamer waar ik het kan laten liggen. Ik heb nu een heel groot stuk plaat die nog kleiner gemaakt moet worden. Dan moet er weer zo'n puzzelplaat komen waar de puzzel precies op past en randjes tegen het afschuiven. Die zou ik prima onder of op ons bed kunnen leggen. Vanavond had ik alle stukjes gesorteerd op kantstukjes en niet. En alle stukjes uitgelegd met de goede kant naar boven. Inmiddels heb ik de kantstukjes allemaal in elkaar en een aantal stukjes al in elkaar van het midden die makkelijk bij elkaar te zoeken waren. Die losse stukken heb ik nu in het midden van de puzzel gelegd. Maar al die andere stukjes, eerst maar weer in de zak en dat houdt in dat ik, als ik verder wil, ze weer allemaal uit elkaar met de goede kant naar boven moet leggen. En dat kan natuurlijk niet elke avond, dan kost het veel tijd. En dan liggen de stukjes ook steeds weer op een andere plek, lijkt mij niet handig. Hoe doen jullie dit of zijn hier geen mensen met kleine(re) huizen die houden van puzzelen?
Deze gebruik ik. Ideaal. https://www.bol.com/nl/p/jumbo-puzzelrol-startset-tot-1000-stukjes/9200000025103557/
M'n schoonmoeder legt de plaat altijd onder de kast. Ik heb ook wel eens iemand gezien die hem onder het tafelkleed schoof. Er zijn ook puzzelmatten die je kan oprollen.
Ik heb een puzzelrol aangezien een plaat nergens kan liggen. Stukjes sorteer ik in aparte bakjes op kleur. Vroeger had ik een puzzeldoos met vakjes er onder (soort lades), geen idee hoeveel stukjes er op konden, maar het was ideaal!
Ik gebruik een ook een puzzelrol, ideaal! Stukjes laat ik gewoon in de doos zitten totdat ik ze aan de puzzel leg.
Ik zie ook koffer achtige systemen: lijkt mij ook fijn. Zelf nu eerst mer ruimte hebben, mijn puzzels van 1500-3000 stukjes passen niet op tafel en de grootste ook niet in de rol 😝
Deze lijkt me geweldig om te leggen https://www.bol.com/nl/p/ravensburger-onvergetelijk-disney-moment-puzzel-van-40000-stukjes/9200000059725304/?Referrer=ADVNLGOO002027-G-22050888078-S-76151132351-9200000059725304 Maar daar heb je wel heel veel ruimte voor nodig...
Ik woon ook erg klein en gebruik deze https://www.googleadservices.com/pagead/aclk?sa=L&ai=CYM2lr3-GWJbDOIjUzAa6hL24BMuF2sJHzvLPsv0DvsXB0dsCCAQQASCqr-ITKARgkYSAgPwXoAHjvLryA8gBB6kCkx7_rhMDsj6qBCdP0IIWvZhLKAofZmlBqgmPZkAT5FMNNX-12SmN7qy7M6vh4ET9OMqABZfgvAvABQWgBibYBgKAB7TQ_Q2QBwGoB6a-G9gHAeASrM-7-KHeluYk&ctype=5&ved=0ahUKEwjx3-TOpNnRAhWDvBoKHXCaAtAQwg8IDA&dblrd=1&val=GgjOMf67rPFG-CABKAAwxIaFvI3s5aIMOKjprMIFQK__mcQF&sig=AOD64_2foxaw1AHhCfZG2nm-HknJD6plNQ&adurl=https://www.bol.com/nl/p/jumbo-portapuzzle-deluxe-1000-stukjes/1004004004575903/%3FReferrer%3DADVNLGOO002027-G-43965719748-S-93318046398-1004004004575903
Ruimte tot daar aan toe, daar vind ik wel iets op. Ik zit eerder met de prijs. Dat kan ik echt niet maken naar mijn gezin toe.
Maar wat ik me altijd af vraag bij zo'n puzzelrol: ik heb ook altijd allerlei stukjes vast aan elkaar liggen, 2 stukjes waarvan ik toevallig zie dat ze bij elkaar horen, of 3 of 4. En zo liggen er steeds meer kleine groepjes bij elkaar. Maar dat moet dan allemaal in de puzzel liggen? En blijven 2 stukjes aan elkaar los wel liggen als je het op rolt? Dat kan ik mij namelijk niet voorstellen... Die Disney puzzel ziet er echt fantastisch uit!
Ik ook! Echt ideaal en je kan de map rechtop zetten. Zet hem altijd achter de kast, past precies en ziet niemand.
Ja hoor alles blijft liggen zoals jij het neer hebt gelegd. Vind hem echt super handig! Ik was er ook bang voor maar heb een rol over kunnen kopen voor bijna niks via Facebook dus vond het het proberen wel waard. Had ik veeeeel eerder moeten doen!
Dat blijft allemaal prima liggen! Wij schoven vroeger een plaat onder de bank, ook handig, konden we de plaat bv op tafel leggen of op de grond. Maar die portapuzzle-koffers lijken me ook erg handig!
Puzzelrol inderdaad, voor de gelegde stukjes. Blijft keurig liggen bij oprollen en (ook verticaal) wegzetten. Stapelbare bakjes voor de grof gesorteerde losse stukjes. Evt. stapelbare dienbladen voor uitgesorteerde losse stukjes waar je mee bezig bent en waar je soms al een paar van in elkaar hebt. Kringloopwinkels hebben vaak goedkope tweedehandspuzzels (met toegevoegde spanning of ze nog compleet zijn ).
Ik gebruik ook een puzzelrol, alles blijft prima op z'n plek liggen en na het puzzelen kun je het gemakkelijk aan de kant zetten
Ik heb bij Ravensburger een puzzel besteld met een prachtige foto van ons gezin erop tegen een achtergrond van waterval met rotsen (foto genomen bij Krimmler in Oostenrijk). Zo mooi geworden! Prima kwaliteit, 1000 stukjes. Echt een aanrader voor een cadeautje! Ben er helemaal weer enthousiast van wat betreft puzzelen. Zo'n rol lijkt me ook handig. Of zo'n portapuzzle.
Ik heb ook zo´n puzzelkoffer. Ideaal! Hij staat nu achter de bank. De puzzelstukjes blijven prima op hun plek. Heerlijk vind ik het om te puzzelen, lekker met een muziekje erbij en mee blèren natuurlijk. Ik krijg er alweer helemaal zin in.