Onze lieve zoon van 2,5 heeft de laatste tijd heel veel moeite met het schoonmaken van onderen. Net of ik er niet aan mag zitten. Heb een tijdje gedacht dat hij daar misschien pijn heeft om wat voor reden dan ook. Maar het valt me op dat hij er soms wel moeite mee heeft maar soms ook niet. Omdat hij dan is afgeleid door wat anders. Is dit een fase? Is dit herkenbaar rond die leeftijd?
Hmm.. Dat klinkt niet fijn. Kan hij er ook meer over zeggen? Heeft hij het wel eens over pijn, zonder dat hij plast of doucht? Het schoonmaken kan je voorlopig ook even aan hem overlaten, kijken of het over gaat. Waar denk je zelf aan?
Ons zoontje is besneden ivm herhaalde blaasontstekingen. Dit was begin december (5-12 om precies te zijn) sindsdien mag ik er ook absoluut niet meer aankomen. Nee mama niet de miemel nou oke jongen prima wat jij wil kan me voorstellen dat het een flink trauma is geworden eerst na al die ontstekingen en toen die besnijdenis zelf. Na een week begon het me toch niet lekker de zitten dit was begin feb. Toen ben ik het weer snel gaan doen wat elke keer een krijspartij opleverde en ma 2 dagen wilde hij helemaal niet in bad of onder de douche. Uiteindelijk heb ik me man erop afgestuurd ik zeg ga jij ff lekker met hem samen douchen en mannendingen regelen daarzo. Sindsdien geen probleem hij stond eerst heel interresant te kijken van ahh zo moet t en nu komt ie er zelf omvragen.. kom papa mannendingen kom snel. Wie weet dat je partner hem hier weer iets meer in kan begeleiden.
Na een besnijdenis is de eikel die bloot ligt heeeeel gevoelig dus daarvan snap ik heel goed dat je er niet aan mag komen. De eikel moet echt wennen aan het bloot liggen. Hier herken ik het probleem helemaal niet en mag ik er gewoon aankomen.
Mijn zoon is er ook niet van gediend dat iemand aan zijn piemel zit, en dat is maar goed ook Hij heeft een lichte vernauwing van de voorhuid en daardoor veel ontstekingen gehad, toen was het natuurlijk pijnlijk. Nu schuiven we elke avond even de voorhuid terug, of hij wil of niet, en daar is hij eigenlijk heel snel aan gewend geraakt. Maar afgezien daarvan mag niemand eraan komen.
Maar met 2,5 moet je nog helemaal niet -zonder opdracht van een kinderarts- aan de voorhuid zitten toch? Ik heb altijd begrepen pas als het vanzelf los gaat en ze er zelf aan zitten. Ik hoef hier ook weinig aan de piemel schoon te maken trouwens, onder de douche of in bad doe ik er niets aan en als ik met een washandje of doekje was dan even buik liezen piemel en billen vluchtig.
Je kunt het beste je zoontje vanaf een jaar of 4 leren om zelf onder de douche of in bad de voorhuid naar achteren te trekken (zachtjes!) en voorzichtig weer terug te doen. TS: Je kunt altijd even bellen met de huisarts op telefonisch spreekuur. Langsgaan is niet altijd nuttig, omdat hij er niet altijd last van hebt. En je zult altijd zien dat als je dáár bent, er niks aan de hand is De huisarts kan gerichte vragen stellen, je tips geven en je vertellen waar je op moet letten en wanneer je toch beter langs kunt komen.
Even een upje. (even weg geweest) Hij heeft het nu niet echt meer dat ik er niet aan mag zitten. M.b.t. de blaasontsteking wat hierboven al eens is genoemd. Zoontje heeft een urineweginfectie gehad toen hij 4 weken was. Met 2 maand heeft hij een onderzoek gehad met een catheter. Dat was natuurlijk ECHT niet leuk voor hem. Maar zal hij dat nu misschien ineens weer in z'n gedachten hebben ofzo? Kun je zelf ook zien aan z'n piemeltje dat hij misschien een te nauwe voorhuid heeft? Of kan ik dat als 'leek' niet zien.