WIe kan mij even helpen? Ik vraag me af waar mijn vriend nu recht op heeft. Je hoort altijd 1 dag voor de bevalling en 1 dag voor het aangeven... maar stel nu dat het kindje op zaterdag geboren gaat worden dan krijg je dus alleen de maandag om aan te geven want op zaterdag hoeft hij niet te werken???? als het kindje op maandag wordt geboren krijgt hij de maandag en de dinsdag? of zie ik het nu verkeerd? grtz en alvast bedankt Anniek
Volgens mij is het 2 dagen voor de geboorte en een halve voor het aangeven. En als het kindje in het weekend geboren wordt mogen die dagen later 'ingehaald' worden. Zo was het hier in ieder geval, toen mijn zoontje in het verlof van mijn partner geboren werd.
Toch wel erg maar 2 dagen verlof in Nederland!( sorry ik kan je niet helpen m.b.t je vraag!) Hier krijgt de papa 15 dagen verlof! (In Spanje)
ben het met je eens hoor, vind het stik weinig! maar goed ik ben ook van mening dat een vrouw na de bevalling wat meer ruimte en tijd zou mogen krijgen {10 wkn vind ik echt niks!}
SZW – Kraamverlof – Kraamverlof: informatie voor werknemers Hij heeft dus 2 dagen 'zo', en voor de bevalling en aangifte valt het onder 'ander kort verzuim'. Nog steeds weinig, maar beter dan niks...
Bij mijn man in de cao staat dat de bevalling onder calamiteiten verlof valt, als ik beval op een doordeweekse dag. Daarnast 2 dagen en 2 dagen kraamverlof. dat laatste moet wel voor de tijd aangevraagd worden. Kijk dus even goed naar de cao van je man of vriend. Succes met de laatste loodjes. Gr Lydia
Ik kan je niet helpen met je vraag, maar ben het met jullie eens dat het barslechts geregeld is hier in NL. Dat zie je maar weer aan de reacties van Yenolah en Supermummy!! Zo kan het dus ook....
Het hangt inderdaad van z'n eigen CAO af, maar MINIMAAL 2 dagen. Ook als je op zaterdag of zondag bevalt. Dan heeft ie gewoon maandag en dinsdag vrij. Mijn man is militair (lees: ambtenaar) en krijgt derhalve 10 dagen vrij!
Maar die 2 dagen zijn dus wel EXCLUSIEF de dag van bevalling & de dag van aangifte, he.. Goed op letten, want veel werkgevers proberen het nog wel es anders te doen Die link die ik gaf is gewoon hoe het wettelijk geregeld is - daar moeten ze zich dus aan houden.
Hmmm, goed dat je dat zegt, want een collega van mij had dus één dag vrij op de dag van geboorte... En de dag erna en dat was het..
Die 2 extra dagen kun je overigens ook bewaren en op 'n ander moment gebruiken, maar dat moet wel binnen een bepaalde periode (drie maanden of zo, volgens mij), anders vervallen ze... Edit: ik zie 't net staan bij die handige link: geen drie maanden, maar vier weken...
Helaas staat het in cao klein metaal anders! a. over vier dagen aaneengesloten bij: - overlijden van de levenspartner, een inwonend kind of pleegkind; b. over twee dagen aaneengesloten bij: - huwelijk of geregistreerd partnerschap van de werknemer; c. over één dag bij: - bevalling van de levenspartner; - adoptie door de werknemer;
@ Stef: das ook vreemd...! Je zou toch denken dat als het wettelijk zo is, dat ook een CAO daar weinig aan kan veranderen. Anders toch ff navragen bij ministerie van Soc. Zaken (staat op de site ook een telefoonnummer geloof ik) of bij Postbus 51..?
CAO mag afwijken van de wet, maar alleen in het voordeel van de werkgever. Die CAO hierboven mag dus niet. Ook die werknemers hebben recht op wat er bij eerdergenoemde link wordt beschreven.