Beetje rare vraag misschien maarre.. Ik heb in mn lelies allemaal kleine rode rupsen. Ze zijn helemaal glad dus geen haren of stekels en ze zijn gehuld in een jasje van strontjes of daar lijkt het op. Heel vaag. Iemand een idee welke beestjes mijn prachtige lelies aan het verminken zijn?
Misschien vind je op deze site om welke rups t gaat?: http://members.chello.nl/ajd.wit/fotogaleries/rupsen.htm
Thanks Zorra daar had ik al gekeken en ze staan er niet bij helaas. Ik heb me al suf gegoogled dus vandaar dat ik het hier even vraag. Er zal maar net een kenner aanwezig zijn he
Zo misschien wel n nieuw diersoort ontdekt . Zonder gekheid, erg vervelend. Ik heb geen tip voor je..
Gatver wat zijn die ranzige dingen links op die laatste foto? Ben er wel vrij zeker van dat het ruspen zijn ja.
hahaha deze komen altijd op lelies af daarom liet ik foto zien hahahahahahahahahahaha die zwarte dingen zijn zwartkopvuurkever soort van rupsjes Ik kom net tot de conclusie dat u de zwartkopvuurkever bedoelt. Die lijkt inderdaad sterk op het leliehaantje. Dit kon ik erover terugvinden: De kleuren van deze kever zijn onmiskenbaar; een knalrood borststuk en achterlijf, de rest van het lichaam is gitzwart. Kenmerkend zijn ook de twee tasters die sterk getand zijn en enigszins doen denken aan de tanden van een zaag. De lengte is ongeveer 15 tot 20 millimeter. Ook het leliehaantje (Lilioceris lilii) doet aan deze soort denken, maar blijft veel kleiner en heeft een iets ronder lichaam en een heldere glans. Een andere soort vuurkever die er sterk op lijkt is de roodkopvuurkever (Pyrochroa serraticornis), met als duidelijk verschil de rode kop in plaats van een zwarte zoals bij de hier beschreven soort (zie foto van mijn vorig bericht).
nou ik wou net een topic starten, ik heb hele rare beesten in mijn kamperfoelie, het lijken wel teken! ze zijn bruin, met wat roodachtige streepjes en hebben op hun achterlijf geen poten en zitten met een zuignapje vast. mijn hele struik gaat naar de mallemootjes! weet iemand toevallig wat dit is?
waarschijnlijk zitten er bladluizen op. Kamperfolie is er zeer gevoelig aan. Er zijn verschillende biologische middelen om ze te verwijderen. Eén ervan is, een deel van de luizen doodknijpen met de hand (draag handschoenen) de andere verdwijnen door de lijkgeur van de dode luizen.
hahahahahahahahahahahahahahaha ik weet het niet maar het is echt zo had dat stukje toevallig van het inet gehaald