Trouwen: alles dan geregeld?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bellabella, 25 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Hallo!

Wij zijn nogal slordig en hebben daarom nog niets geregeld of op papier gezet wbt partnerschap:). Een notaris kost natuurlijk behoorlijk veel geld en dus vroeg ik me af of alles geregeld is als je trouwt in gemeenschap van goederen? Of moet je dan alsnog naar de notaris toe? Zo ja, waarvoor dan?

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Als je trouwt, is in principe alles geregeld als je in gemeenschap van goederen trouwt. Als je wilt laten vastleggen wie de voogdij over je kinderen krijgt als jullie beide komen te overlijden, dan moet je wel apart naar de notaris en een testament en voogdijregeling laten opmaken. Dit kost je een paar honderd euro en komt er dus extra bij.

3. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Ok! Dank voor je reactie!

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Naast voogdij kun je ook vaststellen wie jouw erfgenamen zijn en op welke manier.

5. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Heb je een reregistreerd partnerschap? Dan is het enige verschil met een huwelijk dat je partner voor de geboorte van een kind een erkenning van ongeboren kind tekent samen met jou, voor de rest is het hetzelfde als een huwelijk.

6. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Nee, ook geen partnerschap...
    Erfgenamen, zijn dat niet altijd je partner en kinderen?

7. kipjetok

kipjetok Bekend lid

21 jul 2011
    715
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij een geregistreerd partnerschap zijn de kinderen alleen erfgenaam van de moeder en niet van de vader, dat moet je dan ook nog apart regelen bij de notaris.

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    #8 Averlhach, 25 okt 2012
    Laatst bewerkt: 25 okt 2012
    Als je getrouwd bent is je partner en kinderen erfgenaam. Anders alleen je kinderen.
    Mochten jullie samen een ongeluk krijgen en jij overlijd en 5 minuten later je partner is eerst je partner erfgenaam en dan je kinderen. Dit is vooral leuk voor de belastingdienst ;) in een testament kun zorgen dat in zo'n geval jullie kinderen direct erfgenaam zijn.

Maar stel je hebt een familiestuk wat je graag naar je zus wilt laten gaan, kun je dit aangeven in je testament.

9. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Jeetje, het is toch wat!

10. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38

Goed dat je het zegt! Moet ik ook eens uitzoeken dan! ;)

11. 0Zebra0

0Zebra0 VIP lid

6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    dit snap ik even niet ... hoe zit dat dan

12. kipjetok

kipjetok Bekend lid

21 jul 2011
    715
    0
    0
    NULL
    NULL
    #12 kipjetok, 25 okt 2012
    Laatst bewerkt: 25 okt 2012
    Sorry, ik bedoel als je alleen partners bent. Dus samenwoont zonder dat je een geregistreerd partnerschap hebt of getrouwd bent.

Dit is wat een jurist vandaag tegen mij zei maar op de site van de rijksoverheid las ik iets anders. Ik ga het even uitzoeken ;)

13. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.816
    2.674
    113
    Wij hebben alleen een samenlevingsovereenkomst en testament. Daarin hebben we een langstlevenden-verklaring ofzo staan mbt de erfenis. Ik weet niet precies hoe het heet. Stel dat ik zou overlijden dan zijn mijn partner en kind beiden mijn erfgenaam. Als mijn kind 18 zou worden zou zij, als je in je testament niks regelt, recht hebben op de helft van mijn erfenis. Dus ook een eventuele overwaarde van ons koophuis op kan eisen omdat haar deel hiervan te krijgen. En dan zou mijn vriend het huis moeten verkopen of mijn dochter moeten uitkopen. We hebben daarom vastgelegd dat de erfenis eerst volledig naar de langstlevende partner gaat, en pas als die overlijdt naar ons kind. Dit hebben we jaren geleden al geregeld toen we het huis kochten, op advies van de notaris.

Deel Deze Pagina