Trouwen en naamgebruik van de vrouw?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonneschijn, 14 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    Wat een belachelijke reactie, ze hebben er helemaal niets mee te maken, het is jullie leven en jullie keus.

(kan zelfs niet begrijpen dat iemand hier zegt kan er wel inkomen)

Zelf heb ik ook mijn eigen naam gehouden bij het trouwen, zo ben ik geboren, zo ga ik dood. ;)
    Mannetje wilde ook zijn naam houden, prima. Dat schoonouders dat raar vinden, jammer dan, kom op we leven in 2008.

2. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier sluit ik me bij aan!

Ik heb toen ik trouwde mijn eigen naam gehouden, daar werd ook vreemd op gereageerd, maar nu is iedereen eraan gewend en hoor ik er nooit meer iets over.

3. Zonneschijn

Zonneschijn Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.656
    0
    0
    Eindhoven
    Bedankt voor jullie reacties. Ik neig er (net als de meeste reacties) ook wel naar om gewoon te doen wat we zelf willen. Snap dat niet iedereen (van zijn familie) dat even leuk vindt en dat mag.
    Aanstaande woensdag gaat mijn vriend (alleen) met z'n ouders praten. Ben benieuwd wat ze dan gaan zeggen, want tot nu toe hebben ze alleen via email gecommuniceerd. Toen we er op bezoek waren hadden we zelfs nog aan ze gevraagd wat ze ervan vonden en zeiden ze allebei dat het ze niet uitmaakten.... :( Toen we thuis kwamen kregen we de email...

Ik houd jullie op de hoogte!

4. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Gewoon doen wat je wilt.

IK heb mijn eigen naam gehouden en Eva krijgt allebei de namen (dat mag op grond van haar spaanse nationaliteit)

Vandaag was er een artikel op txt waarin stond dat vrouwen die de naam van hun man aannamen als 'dom' werden gezien in de maatschappijn

5. Dientje

Dientje Fanatiek lid

12 jan 2006
    4.674
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik vind het ook een heel leuk idee van je vriend en wat betreft je schoonouders, die moeten jullie keuze maar accepteren want het is jullie leven en jullie huwelijk!

6. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    :confused: shokking! dat mensen zo heftig kunnen reageren...zwaar overtrokken!

Ik vind het wel een leuk idee ;) (zeker als de man een raare achternaam heeft vind ik het heeeeeeeel normaal)

7. Zonneschijn

Zonneschijn Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.656
    0
    0
    Eindhoven
    De naam van mijn vriend is eigenlijk helemaal niet raar, ook niet echt pestbaar geloof ik. Hij heeft er zelf gewoon helemaal niks mee. Die van mij is veel zeldzamer en ook makkelijker pestbaar. Maar ook meer uniek.

8. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik zou het zelf denk ik niet doen, ik heb er nog nooit zo over nagedacht...Mijn vriend's naam is ook veel makkelijker dan de mijne ;)

Maar ik vind het een erg lief en leuk idee, en de reactie van je schoonouders vind ik fel overdreven, zeker als ze eerst deden alsof er niks aan de hand was!

9. nienke70

nienke70 Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.149
    0
    36
    wat maakt de achternaam van jou vriend belangrijker dan jouw achternaam vraag ik me af?

we leven anno 2008, in een tijd waar de rechten van de vrouw BIJNA gelijk zijn als die van de man en als jullie beiden achter deze keus staan dan zou ik dat ook zeker doen. een beter voorbeeld van emancipatie is er bijna niet :) :)

een van mijn hobby's is stamboomonderzoek (genealogie)
    zo kwam ik er achter dat een over-over en nog heel veel overgrootmoeders terug (omstreeks 1700) haar kind ook haar achternaam heeft gegeven ipv die van de vader.
    eerst werd gedacht dat dit een bastaard kind was maar uit verder onderzoek bleek dat deze oma gewoon getrouwd was.

het zou leuk zijn om jullie te vertellen dat mijn voorouder de eerste feministe in de geschiedenis was, maar dat is niet helaas niet zo.
    hoogst waarschijnlijker is dat deze keus gemaakt is om de achternaam en bloedlijn niet uit te laten sterven.

stel dat jij geen broers heb die jou achternaam kunnen voortzetten, en jou vriend heeft wel broers die zijn achternaam kunnen voortzetten heb je bij deze een bere-sterk argument om je schoonouders te overtuigen van het belang om jou achternaam aan te nemen.

alhoewel ik vind dat je hun geen verklaring schuldig bent waarom jullie deze keuze hebben gemaakt, zullen ze tegen dit argument weinig weerwoord kunnen hebben.

succes!

10. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Ik zou er zelf niet eens naar neigen, maar het gewoon doorzetten. Wat de rest ook al zegt: het is júllie keuze. Ik kan me ook nog best wel voorstellen dat je schoonouders het niet echt leuk vinden en dat is natuurlijk ook hun goed recht, maar ze hebben toch gewoon te accepteren dat jullie dit graag willen? Als zoiets als de achternaam ze al een breuk waard is...

Zelf heb ik bij ons geregistreerd partnerschap mijn eigen achternaam aangehouden (net als bij een huwelijk kun je de achternamen dan kiezen). Omdat ik het gewoon heel raar vind dat ik met deze achternaam geboren ben, maar omdat ik toevallig de vrouw ben na mijn huwelijk (of in dit geval dus ger. partnerschap) ineens een andere achternaam zou 'moeten' aannemen.
    Ons kindje krijgt trouwens wel de achternaam van mijn man. Ik zou het wel leuk vinden als die mijn achternaam zou krijgen, maar in de praktijk snappen mensen het al niet dat ik níet de achternaam van m'n man gebruik. Ik heb daar dan nog bewust voor gekozen, maar ik wil m'n kindje dat soort vragen gewoon besparen dus heb daarom maar voor de makkelijke oplossing gekozen...
    Heb trouwens nooit problemen gehad met (schoon)ouders over deze keuzes. Zij accepteren het gewoon. Mijn schoonmoeder gaf laatst wel aan dat ze het heel leuk vindt dat ons kindje de achternaam van m'n man krijgt, maar ze had het net zo goed geaccepteerd als we een andere keus hadden gemaakt.

11. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Ieder moet inderdaad voor zich weten welke keuze hij of zij maakt. Ik heb toen wij trouwden de achternaam van mijn man genomen omdat het mij niets uitmaakt.

Ik kan me voorstellen dat oudere mensen moeite hebben met dit soort dingen puur omdat ze dit niet zijn gewend. Dat betekent niet dat ik vind dat ze in hun recht staan, dit moet jullie keus zijn en niet die van hen, hoe vervelend ze dit ook vinden. Ik denk inderdaad dat je vriend er verstandig aan doet nog een keer met zijn ouders te gaan praten. Het zou ook zonde zijn als hierdoor een ruzie ontstaat.

Wat ik wel een beetje kinderachtig vind is dat ze het via mail doen waarom niet als volwassen mensen met elkaar om tafel gaan.

Wat betreft het nieuws van vandaag over vrouwen die de achternaam van hun man aannemen: dit vind ik persoonlijk weer een beetje overtrokken, en voel me dan ook niet aangesproken.

12. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Gewoon doen, wat jullie willen. Laat je zelf niet beinvloeden door mensen met een andere mening.

Mijn zwager heeft ook de naam van mijn schoonzus aangenomen. Ik vind het wel grappig eigenlijk.

Veel plezier alvast met de voorbereidingen.

Groetjes,
    Elvira

13. ik ben er ook zoveel mee bezig dat ik me regelmatig verspreek ;)

14. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Hihi, Rach

Ik heb hem aangepast. Zo zie je maar waar het hart van vol is!

15. Elmo

Elmo Niet meer actief

Whahahaha.....Nou Vier, hoop dat het een goed voorteken is!

Rach: jij ziet ook alles he ;)

Maar ff ontopic:
    Doe waar jullie je goed bij voelen.
    Ik heb altijd gezegd: de naam van mijn "man" moet wel "normaal" zijn...heb ooit eens een vriendje gehad.....pffff
    Maargoed, heb nu dus de naam van mijn man!

16. emmm

emmm Lid

23 dec 2007
    89
    0
    0
    Nou dan kom ik met een andere reactie
    kan dat tegenwoordig dan ook al trouwen en iedereen de meisjes naam .

Ik vind het ronduit belachelijk om jouw meisjes naam te noemen
    vind het ook belachelijk dat een kind de naam van de moeders krijgt

Ik vind het een vage regel dat er ooit is ingekomen
    neem gewoon de achternaam van je vriend
    kan met best voorstellen dat ze zo reageren je schoonouders.

Ik vind het ook een verspesting van de stambomen daar klopt nu geen zak meer van zonde zonde zonde

17. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Jammer dat mensen daar moeilijk over kunnen doen en dat dat zelfs verwijdering van elkaar kan betekeken. Het is maar een naam zou je denken. Wel lief dat je vriend het zelf voorstelde! Ik kan er verder niet echt over mee praten, want ik heb heel traditioneel de naam van mijn man aangenomen. Ik wens je veel succes met het maken van de keuze en natuurlijk een supermooie trouwdag toegewenst!

Groetjes Kirsten

18. waarom vind je dat belachelijk? als je je mening uitlegt heeft de TS er misschien nog wat aan.

19. Bri

Bri Niet meer actief

De man van mijn collega heeft haar naam aangenomen (en hun kinderen hebben die naam dus ook). Je komt het inderdaad niet veel tegen, maar dat maakt het misschien alleen maar specialer.
    Je schoonouders draaien wel bij, lijkt me, zoiets als de achternaam die hun kinderen willen dragen is het toch niet waard om een verwijdering te veroorzaken!

20. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Idd Emmm iets meer uitleg. Ik vind dat je veroordelend bezig bent, terwijl ze slecht om jouw mening vraagt. Iets genuanceerder lijkt me wel op z'n plaats.

Deel Deze Pagina