Ja dat kan ja. Sterker nog. Je kan beide achternamen nemen als je gaat trouwen. In welke volgorde dan ook. Als ik jouw post lees, dan bevestigd dat in mijn ogen de uitslag van het onderzoek. En de stambomen worden er helemaal niet door verpest.
@EMMM: Haha! Onder welke steen kom jij vandaan...?!? Of uit welk tijdperk, kan ik beter vragen? Jeetje zeg, wat een ouderwetse, BELACHELIJKE reactie! Ik kan het niet anders zeggen... Ik ben blij dat we tegenwoordig zelf kunnen KIEZEN en dat we niet meer hoeven te doen wat er al die tijd gedaan wordt. Omdat het zo hoort?!? Ga toch weg! Het hoort zo te zijn dat de betrokkenen zich er goed bij voelen en verder niet. *EDIT* Ik zie nu pas hoe jong emmm is. Misschien dat dat ook een beetje haar reactie verklaard...
Waarom is dat een 'vage regel' dan?! Ik vind het pas vaag dat wij als vrouwen het maar moeten accepteren dat we automatisch de achternaam van onze man krijgen, omdat we nou eenmaal toevallig als vrouw geboren zijn en niet als man... Iedereen moet het voor zichzelf weten en wanneer je geen moeite hebt om de naam van je man aan te nemen, is dat ook prima, maar ik vind het alleen maar een goede zaak dat je als vrouw tegenwoordig in elk geval de keuze hebt!
Ik heb zelf de achternaam van mijn man genomen, maar had het ook leuk gevonden als hij die van mij had genomen hoor Als jullie het zelf graag willen moeten jullie het doen. Ik ken dat soort mensen en inderdaad, dan is er straks weer wat anders wat hun niet zint. En om nou te zeggen dat er een breuk komt als jullie niet luisteren gaat wel heel erg er ) Trouwens, tegenwoordig blijft je huidige naam op je paspoort staan en mag je beide namen gebruiken (dus, als jij zijn achternaam neemt en hij heet boom en jij heet bloem, mag je beide namen gebruiken. in je paspoort staat dan nog: bloem, getrouwd met boom. Zoiets was het volgens mij) Succes met je beslissing
Emmm, je mag best ergens niet mee eens zijn, maar je hoeft het niet 'asscociaal' te noemen. misschien kan je uitleggen hoe het komt dat jij er zo over denkt? want ik denk dat de TS er op deze manier niet zo veel aan heeft.
Ben inderdaad wel erg benieuwd naar je beweegredenen achter je felle reactie. Waarom vind je het belachelijk als iemand ervoor kiest de meisjesnaam aan te nemen? En hoezo is het verpesting van de stamboom. Een stamboom is toch een stamboom en die gaat toch gewoon verder, alleen met een minder gebruikelijk gekozen naam... Eerlijk gezegd vind ik het zelf veel vager dat men er vroeger vanuit ging dat de vrouw vanzelfsprekend de naam van de man overneemt. Vind de "nieuwe" wetgeving veel gelijkwaardiger. Anita, leuk dat jouw man ook jouw naam heeft gekozen . Je bent de eerste waarvan ik hoor die het ook zo hebben gedaan!
Ik vind het een leuk en lief idee van je vriend. En de reactie van zijn ouders flink overdreven. het is en blijft jullie keuze.
Het is jullie leven....jeetje zeg wat vreemd. Ik zou gewoon lekker jou naam aannemen.....en zien wat er gebeurd...het zou wel bluffen zijn hoor! Ze zijn dus echt nog van de oude stempel? Groetjes Debby
Het lijkt een echte soap te gaan worden; heel de familie is al ingelicht. En blijkbaar (hoorde ik via schoonzus) heeft mijn vriends moeder erg het idee dat ik het allemaal bekokstooft (heet dat zo..?) heb. En dat hun zoon zich volledig door mij laat beïnvloeden... Terwijl het mijn vriends voorstel was om mijn naam aan te nemen. Verder schijnen ze het ook een probleem te vinden dat ik zo stil ben (ik ben inderdaad niet altijd zo'n prater, hun familie allemaal wel, dus ik hou me bij hun ook erg rustig, nou en... ). Ze overwegen nu om niet naar de bruiloft te komen (hoewel dat volgens mij ook weer niet is wat ze willen), het weegt gewoon erg zwaar voor ze. Ben erg benieuwd vanavond als mijn vriend met z'n vader gaat praten. Ze hebben door dit hele gedoe in ieder geval een hele grote zwarte schaduw over ons trouwen weten te leggen. Het is het mij eigenlijk helemaal niet waard, maar door de manier waarop ga ik ook niet zomaar vanalles toegeven.
Whats in a name? Begrijp niet waar ze zich druk om maken. Zou persoonlijk niet toegeven. Je geeft hun dan automatisch veel macht. Ze weten dan dus dat ze met een beetje dreigen dat ze geen contact meer willen alles voor elkaar kunnen krijgen. ik zou het niet eens met ze bespreken, dan lijkt het net of ze ook iets te zeggen hebben. ik zou het goed bespreken met je aanstaande en het dan aan hun mededelen! Vind het zelf wel een heel leuk idee eigenlijk!
WAT! Sorry hoor, maar het moet niet gekker worden! Meid dit is vreselijk zeg, ik leef echt met je mee! Ben benieuwd wat er vanavond gebeurd, nadat je vriend met ze is gaan praten!
tjeempie wat een schoonouders zeg....... ik hoop dat je vriend er met zijn pa een goed gesprek over aangaat! ik zelf heb de achternaam van mijn manlief Grtjes maria
Wat een gedoe Zonneschijn! Jemig, als ze al overwegen om helemaal niet naar de bruiloft te komen, alleen vanwege een naam... Als ik jouw verhaal zo hoor, ook met dat ze je te stil vinden enzo, komt het op mij over alsof ze jou gewoon niet goed genoeg vinden voor hun zoon! Verschrikkelijk Gelukkig vind je aanstaande wél dat je goed genoeg bent voor hem en dat is toch uiteindelijk wat telt! Jammer genoeg voor je schoonouders, hebben zij daar niets over te zeggen . Maar ik kan me wel voorstellen dat het echt tot vervelende situaties kan leiden. Nu met de bruiloft, maar ook later. Ik zou ook zeker niet toegeven hoor! Als je vriend vanavond met z'n vader gaat praten, kan hij aangeven dat het zíjn idee is en dat hij jou daar zelfs mee verrast heeft. Als zijn ouders dat dan niet willen accepteren en vol blijven houden dat het toch vast jouw idee was, dan is dat hun probleem en niet meer dat van jullie. Maar toegeven, nee! Wat bonnie ook al zegt: dan geef je hun macht over jullie en zullen ze een volgende keer dat ze het niet eens zijn met een beslissing van jullie zeker weer gaan dreigen met contact verbreken enzo!
Jeetje zeg wat vervelend Gelukkig blijf het meestal bij dreigen hoor ze komen vast wel. Wel zou ik als ik jou was meegaan met je vriend naar je schoonouders om het met je vieren uit te praten. Succes.
Ik kan dan wel jong zijn met mijn 16 maar ik ben vanaf 12 jaar eigenlijk al "volwassen"door bepaalde omstandigheden. We hebben het hier heel goed voorelkaar ik maak mijn opleiding af en daarna kan ik werken in de winkel van mijn pa voor vast. Ook doe ik dan avond opleiding in de administratie. We hebben een koophuis en mijn vriend een vastebaan heeft een dochter van 2 jaar en die is hier weekends dus ik weet echt heel veel van kids Ook omdat ik vanaf 12 jaar gedeeltelijk met mijn tantne op mijn broertje en zusje hebt gepast die toen 1,5 en 3 waren dus ik heb echt veel ervaring van kids. Ook als ik zwanger ben ga ik naar een curces opvoeden en borstvoeding geven als extra. Dus begin niet over de leeftijd aub want vergeleken met andere jonge moeders ben ik een heel stuk vooruit. En ik lijk eerder 20 dan 16. Maar de stamboom heb ik het over vaders kant. stel: je hebt een zoon die de laatste (ik noem een naam korenaar) kan zijn en je noemt het kind naar de vrouw haar achternaam . dat betekent dus dat die korenaar dan uitgestorven is. Daarom vind ik het mede belachelijk maar dat is toch echt mijn mening. Ik snap niet waarom dat daar zo raar op moet worden gereageerd ? je kan verwachten dat er ook geen positieve reacties komen dat is gewoon met alles zo.
De TS vraag toch wat wij er van vinden? En het woord associaal heb ik nooit gebruikt jammer dat het dan weer zo uit zijn verband word gerukt.
Zullen we het topic van de TS niet gaan vervuilen met verwijten onderling. Vecht die ff lekker via een pb uit! Elmo