Trouwen en naamgebruik van de vrouw?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonneschijn, 14 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. emmm

emmm Lid

23 dec 2007
    89
    0
    0
    Ja mijn schrijfwijze is niet op en top dat weet ik zelf ook wel maar dat heeft niks met de leeftijd te maken.

2. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Mjah, persoonlijk vind ik dit een slecht argument. Ditzelfde kan namelijk net zo goed opgaan voor vrouwen! Stel dat het nu de vrouw is, met de achternaam Korenaar (ik zal jouw voorbeeld gebruiken) en zij is de laatste in haar familie met die achternaam die het kan doorgeven. Misschien is ze wel enigskind, of heeft ze alleen (oudere) zussen die hun kinderen al de achternaam van de man hebben gegeven. Dan kan die achternaam dus net zo goed uitsterven!
    Vrouwen worden net zo goed in de stamboom opgenomen. Dat is niet iets exclusiefs voor mannen ofzo.

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Het kwam zeker alleen door je schrijfwijze, in eerste instantie!

4. Zonneschijn

Zonneschijn Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.656
    0
    0
    Eindhoven
    Emmm, het maakt me niet uit hoe oud je bent hoor om je mening te kunnen geven. Het maakt me ook niet uit als die mening anders is dan de mijne, helemaal niet, want daar vraag ik juist ook om. Je eerste reactie was wel erg fel en leek erg ongenuanceerd, maar ook dat mag wat mij betreft. Als je het maar uit kan leggen.

Maar wat betreft je stamboom-mening... Stel ik draai het om (en dat is in mijn geval niet een stelling maar is ook echt zo); Ik heb geen broers en zussen en in de rest van mijn vaderskant familie hebben alleen nichten kinderen gekregen. Voor zover ik weet dragen zij geen van allen onze familienaam. Dat zou dus betekenen dat onze famililienaam ook uitsterft. Is dat dan meer geoorloofd dan dat de familienaam van de man zijn kant uit zou sterven?

5. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ja, ik denk echt niet dat een stamboom daaronder te leiden heeft....hij wordt wellicht anders (vrouwelijker ;) hahaha)

Elmo

6. Zonneschijn

Zonneschijn Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.656
    0
    0
    Eindhoven
    Jvtje, inderdaad ben het met je eens. Ik had het nog niet gelezen toen ik mijn stukje typte.

7. Elmo

Elmo Niet meer actief

We zitten met zijn drieën tegelijk te typen.

8. Zonneschijn

Zonneschijn Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.656
    0
    0
    Eindhoven
    hihi, moest er erg om lachen.... :)

En inderdaad we typen nogal tegelijk...

9. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

"Great minds think alike" wordt wel eens gezegd :p :)

10. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Wij hebben ook mijn achternaam aangenomen.
    Mijn ouders waren super blij (ik ben de laatste in de lijn met deze achternaam op mn zusje na en heb dit vroeger aan pap beloofd).

Zijn ouders (met name zijn moeder) waren echter vrij ontzet.
    Ze meende dat wij dit expres deden om HAAR te pesten :rolleyes:
    Ik heb haar toen gezegd dat dit niet het geval is, dat ik me gewoon aan een belofte houd en dat niet ALLES om HAAR draait.
    Het zijn immers ONZE achternamen.
    Gelukkig is ze er toen over opgehouden.

Op de kerstkaarten houdt zijn familie echter nog vast aan zijn achternaam. *zucht* Whatever :D

Niks van aantrekken meid.
    Gewoon doen wat jullie willen!

11. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    Hihi, wat een discussie, en dan doel ik ff niet op TS.
    Maar over het feit dat emm zegt dat alleen mannen hun naam over mogen dragen.. Hihi, zal onze Bea eens bellen, en kijken of ze opneemt met "Hai, met Bea van Lippe-Biesterveld"
    Wahahaha

Ennuh, TS, wat een vervelende sitiuatie! En jullie moeten gewoon doen wat jullie willen hoor! Wij waren een beetje verbaasd toen we in ondertrouw gingen, en we de keuze aanmoesten kruizen:) Maar bij ons was het geen keuze, want ik heb (HAD dus, haha) een beetje vreemde achternaam..
    Ik grap nog wel eens dat onze kids mijn achternaam krijgen, want daar worden ze hard van.
    Maar goed, ff weer ontopic, een beetje rare schoonfam heb jij hoor! Maar wat een lieve vriend!
    Ennuh, gefeli met jullie voorgenomen huwelijk!
    Liefss, Taliaa

12. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    ik vind het leuk dat je tegenwoordig kan kiezen! ik zou ook gewoon de leukste achternaam kiezen.

kan het ook allebei? in spanje krijg je altijd een achternaam van je vader én een van je moeder toch?

ik denk dat mijn opa het vreselijk had gevonden. die was erg behoudend...

13. emmm

emmm Lid

23 dec 2007
    89
    0
    0
    Hihi, wat een discussie, en dan doel ik ff niet op TS.
    Maar over het feit dat emm zegt dat alleen mannen hun naam over mogen dragen.. Hihi, zal onze Bea eens bellen, en kijken of ze opneemt met "Hai, met Bea van Lippe-Biesterveld"
    Wahahaha

Nou en dat is toch nog altijd mijn mening!

14. Elmo

Elmo Niet meer actief

@Emmm
    Is het nou een keer klaar, jouw mening weten we nou wel ja

15. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    @ emm, je moet ff quoten ipv kopieren, anders lijkt het alsof je het zelf zegt, en zie je niet meer wie het eigenlijk heeft gezegd.
    Ennuh, ja, het is jouw mening dat klopt. Maar ik moet er gewoon om lachen, niet zo zeer om jouw mening, maar meer om wat ik er meteen bij denk, haha onze Bea.
    En daarmee geef ik aan dat ik het er niet mee eens ben en dus een andere mening heb:)

16. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    ik vind het erg jammer en best kortzichtig dat de ouders van jou aanstaande zo reageren en dan ook nog dreigen met niet op de bruiloft te willen komen.
    een donkere wolk die nu even boven je geluk hangt.

maar ik vind het van je aanstaande een super idee.

onze zonen hebben mijn naam en als mijn vriend en ik gaan trouwen zal hij ook mijn naam aannemen.
    en niet omdat ik dat graag wil, maar omdat hij dat wil :)
    het gaat er toch eigelijk om dat jullie gelukkig zijn met de naam die jullie willen dragen en wat een ander daar dan eem probleem mee heeft is dat toch hen probleem en niet die van jullie.

echter, ik hoop wel dat jullie met zijn familie er samen uit komen en zij uiteindelijk jullie keus zullen accepteren.
    sterkte.

17. EstherenRonald

EstherenRonald Actief lid

12 jan 2008
    162
    0
    0
    Provincie groningen
    ik ga binnenkort ook trouwen en ik neem de naam van mijn vriend aan + daarachter mijn familienaam.

Maar ik vind dat je gewoon moet doen waar je zelf een goed gevoel bij hebt,
    en je niet laten meeslepen door de mening van iemand anders.
    Ik vind het van jou man juist heel lief en mooi dat hij jou naam aan wil nemen!

18. Elmo

Elmo Niet meer actief

Zonneschijn:
    Hebben jullie al enig idee wat het waarschijnlijk gaat worden?
    Elmo

19. Zonneschijn

Zonneschijn Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.656
    0
    0
    Eindhoven
    Nee, geen idee wat het gaat worden. M'n vriend is nu nog bij z'n ouders om te praten. Ben heel erg benieuwd hoe het gesprek gaat. Val eigenlijk in slaap, maar ben te nieuwsgierig dus blijf maar wakker!
    Vantevoren zou ik er zeker geen halszaak van maken en zou ik net zo goed zijn naam aan willen nemen. Maar er is nu wel het een en ander gebeurd waarvan ik echt vind dat schoonouders over de schreef zijn gegaan en ik laat me niet chanteren op zo'n manier (hoop ik :( ).
    Ik vertel morgen(avond) wel hoe of wat.
    Groetjes!

20. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Zonneschijn, wat een lief en leuk idee.

Ik hou zelf mijn naam, die past nu eenmaal beter bij mij.
    Maar vind het vervelend dat de familie van je vriend jullie keuze niet respecteert.

Misschien hebben ze nog even tijd nodig, het komt natuurlijk ook niet zo vaak voor en dan kunnen mensen raar reageren.

Deel Deze Pagina