Trouwen en naamgebruik van de vrouw?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonneschijn, 14 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonneschijn

Zonneschijn Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.656
    0
    0
    Eindhoven
    We zijn eruit. We doen gewoon wat wij willen, dus we krijgen allebei (en ons kindje ook) mijn achternaam. We hebben er nog een keer over gesproken met zijn ouders, maar het is hun mening tegenover die van ons.
    Als we vantevoren hadden geweten dat het zo'n gedoe op had geleverd, hadden we waarschijnlijk mijn vriends achternaam gekozen. Maar we vinden allebei dat zijn ouders ook maar onze keuze moeten (leren) accepteren. Al denk ik dat dat niet zal gebeuren.
    Een dubbele naam is voor mijn vriend geen optie. We hebben nog overwogen om alsnog mijn vriends achternaam te gaan gebruiken. Ik zou het dan wel heel belangrijk vinden om van zijn ouders heel duidelijk te merken dat ze dat heel erg waarderen en dat ook uitspreken. Maar ze uiten zich zo moeilijk en hebben voornamelijk negatieve op- en aanmerkingen, dat dat toh niet zal gebeuren. Dus laten we het zo.

2. ik had ergens gedacht dat ze wel bij zouden draaien, maar dat gebeurd dus niet.
    ik vind het heel erg knap dat je/jullie toch bij je eigen keuzen blijft!

liefs

3. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Ja knap om bij je standpunt te blijven. Hopelijk dat ze het alsnog gaan accepteren en dat ze niet moeilijk gaan doen op de bruiloft zelf!

4. bonnievdakker

bonnievdakker Fanatiek lid

10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    Moedig dat jullie bij jullie standpunt blijven. Wel een goede beslissing denk ik, je geeft ze anders zeggenschap over jullie leven!

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dat is dus ook onze ervaring... We lopen vaak tegen 'problemen' aan. Hoewel het tegenwoordig dus kan, slaan op veel plekken computers 'op hol' en maken ze automatisch van de man een vrouw ofzo. Allerlei gekke dingen.
    En wat ik ook SUPER BELACHELIJK vind is dat we ondanks dat we getrouwd zijn, wel samen voor de geboorte naar het gemeentehuis moeten om aan te geven dat ons kindje MIJN achternaam gaat dragen. Het zou toch een beetje raar zijn, als mijn man en ik mijn achternaam dragen, en ons kindje die van hem. Maarja, dat gebeurd dus wél automatisch omdat we getrouwd zijn en als je getrouwd bent krijgen de kinderen de naam van je nam, tenzij je voor de geboorte samen (of na de geboorte samen, maar dat kan niet altijd) dit gaat regelen op het gemeentehuis.
    Maar ik vind het fijn dat wij getrouwd zjin en dezelfde achternaam voeren, mijn achternaam dus, maar praktisch is het niet altijd, omdat bedrijven etc er gewoon niet op ingesteld zijn helaas.

6. Niet meer actief

Ik herken dit helemaal! mijn man voert ook mijn achternaam, goh wat een gedoe bij bedrijven zeg, nu is het wel redelijk bekend overal, na 3 jaar!
    Wij hebben inderdaad voor Enzo een akte van naamskeuze moeten laten opmaken voor de geboorte bij het gemeentehuis, zodat Enzo ook mijn achternaam heeft, anders kreeg hij inderdaad automatisch de achternaam van mijn man (die hij dus zelf ook niet gebruikt).

7. Morrighan

Morrighan Bekend lid

21 nov 2006
    611
    0
    0
    Utrecht
    Lekker niks van aantrekken!

T zou toch te belachelijk voor woorden zijn als zij de regels gaan utimaken?

Wij hebben overigens allebei onze eigen naam gehouden.

De naamsakte moesten wij ook op laten maken

Maar bij ons snappen de computers er ook al niks van, vooral omdat de enige man in het gezin onze zoon is haha.

Deel Deze Pagina