Trouwen, geregistreerd partnerschap of 'gewoon' samenwonen?

Discussion in 'Zwangerschap' started by appeltje, Feb 10, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ik vind het zo stom dat mensen ineens gaan trouwen omdat ze een kind krijgen... Waarom nu dan ineens? omdat dat dan alles makkelijker maakt? nee mijn vriend en ik wonen gewoon samen hebben geen samen levings contract en zijn niet getrouwd als we ooit zouden gaan trouwen dan doe we dat als die kleine gup wat ouder is er ook van kan genieten, mijn vriend heeft de kleine wel aangemeld als zijn kindje en we gaan straks ook gewoon het gezag aan vragen.... En zowieso vind heb een wisselende mening over trouwen want waarom moet je zoveel geld uitgeven voor één dag in je leven om de hele wereld te laten zien dat je van elkaar houd... Wij geven zo vaak feestjes en iedereen om ons heen kan dagelijks zien hoeveel wij van elkaar houden....

Maar goed ieder zijn eigen mening, toch ?! ;)

2. Suus81

Suus81 Actief lid

Jun 22, 2006
    265
    0
    0
    Wij hebben ook gekozen om eerst te trouwen. Als je namelijk kinderen hebt zal je minder snel nog trouwen (dachten wij)!

3. het ligt er ook aan hoe je wilt trouwen groot feest met veel gasten of gewoon lekker intiem met een man of 50 tot 60
    net wat er al eerder gezegt is je kan ook op woensdag of maandag gratis trouwen en dan lekker uit eten of gewoon een klein feeste in de avond met eigen muziek of een dj.
    je moet gewoon kijken wat jullie samen graag willen en dan kan je het zo gek maken als je zelf wilt maar daar moeten jullie dan wel samen achter staan.
    wij zijn getrouwd toen ik 3 maanden zwanger was en toen hebben we wel foto"S laten maken maar geen band en maar 60 gasten de hele dag.
    gezellig warm en koud buffet in een zaaltje en zelf leuke muziek mee genomen. voor ons kon die dag niet beter.
    en het toppunt van die dag was dat we met het liedje slaap maar van marco borsato bekend hebben gemaakt dat we een kindje verwachten.
    nou succes met erover na denken en maak een voor jullie goede beslissing
    groetjes van patricia :)

4. chantal1984

ja maar als je gaat trouwen vind ik niet dat je dat gratis moet gaan doen dat is zo ja hoe zeg je dat netjes vind het stom... Laten we het er maar op houden dat het niet mijn ding is... ;)
    snap best dat de ene een groter feest wilt dan de ander maar gratis trouwen, nee sorry...

5. appeltje

appeltje Niet meer actief

Hahaha... die WinniedePooh. Natuurlijk mag je een andere mening hebben en die mag je van mij ook best wat stevig uitdrukken. Dat kan ik ook: ik vind het niet hebben van een samenlevingscontract knap stom, zeker als je een kind samen hebt. Stel dat jouw vriend iets overkomt, dan mag zijn familie wel mooi de helft van jullie gezamenlijke spullen meenemen en al zijn spullen. Ja, dus ook de helft van de babykamer als ze zouden willen.

6. appeltje

Wat schattig!

7. chantal1984

Gelukkig dat ik mijn mening mag geven maar als je mijn berichtje wat beter had gelezen had je kunnen lezen dat mijn vriend de kleine had erkent en nee dat vind ik niet stom... Vind het gewoon stom om te gaan trouwen als je een kind krijgt maar ja :D

8. wij zijn ook niet gratis getrouwd het was op een donderdag omdat hier op vrijdag markt is wilde we daar niet tussendoor lopen
    ik bedoelde meer dat je het zo gek kan maken als je zelf wilt
    kwa kosten

9. appeltje

Ik las het later en toen heb ik dat inderdaad weggehaald (kijk maar, ge-edit), maar dat neemt mijn eerste deel van de reactie niet weg....

10. chantal1984

Oke.... Maar ik weet dat zijn familie niet zo is dat ze dan ineens de helft gaan claimen van zijn eventuele erfenis maar dat is puur een kwestie van vertrouwen, en als zo'n famielie zo zielig is om een kinder kamer te claimen dan sporen ze niet, maar ik weet dat mijn schoonfamilie niet zo is... Ik zeg niet dat ik het hele punt samenlevings contracten en trouwen stom vind ik vind het alleen stom dat mensen ineens gaan trouwen omdat ze zwanger zijn dat vind ik stom.... Omdat ik niet snap dat je dat dan ineens moet gaan doen, je trouwt toch met elkaar niet met je kind...Ik vind dat als je samen je kindje erkend ( als je niet bent getrouwd ) en je maakt samen duidelijke afspraken dan vind ik dat goed.. :)

11. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

ik moet zeggen je verwoord het goed! ik deel je mening

12. Harmless

Harmless Fanatiek lid

Oct 14, 2006
    1,986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik snap wat je bedoeld Winnythepooh. Trouwen zie ik (en mijn partner) ook los van kinderen. Kinderen krijgen is uiteraard het toppunt van liefde (in de meeste gevallen). Trouwen doe je voor elkaar. Niet voor een kind Wat ik uiteraard wel snap is dat sommige vrouwen bijv. wat moeite hebben dat je ultime liefdesuiting (je kind) een andere naam draagt dan je zelf!

Wat jij aangeeft is : "ooja een kind daar hoort trouwen bij" en dat is zo pase. (Alhoewel mijn oma er anders over denkt. ;) )

13. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

ja ik geef toe ik heb straks een andere achternaam en dat vind ik wel moeilijk hoor maar we hebben het erover gehad en we willen absoluut trouwen alleen over een paar jaar.

14. Candijtje

Candijtje Fanatiek lid

Jul 19, 2006
    2,841
    0
    36
    Hier kan ik me helemaal bij aansluiten, dit was ook een reden van ons om te gaan trouwen.

15. appeltje

Ja, ik wil ook dan zijn achternaam, dat kan dus ook met geregistreerd partnerschap. En ja, wij willen ook graag trouwen, feest enzo, niet even snel, dus met deze keuze sluiten wij een huwelijk op termijn niet helemaal uit. Over een paar jaar een knalfeest. E wie weet kan die kleine dan ons bruidsmeisje/jonker zijn.

WinniedePooh, ik weet hoe bizar het klinkt, maar toen wij ons samenlevingscontract lieten opmaken (was verplicht ivm koop huis, hypotheekverstrekkers eisen het zelfs) toen vertelde de notaris zo'n voorval. Een stel zou gaan trouwen, maar stelde de bruiloft een half jaar uit omdat oma de dag ervoor overleed. Dus voor dat halve jaar dachten ze niets te hoeven regelen. Een week voor het trouwen komt die jongen om bij een motorongeluk. En zijn familie die weigerde toen ineens te tekenen. Ze moest het huis uit, de helft van de inboedel en de overwaarde geven etc.... te bizar voor woorden gewoon....

16. Marijntje

Marijntje Bekend lid

Nov 9, 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    Volgens mij valt er veel te regelen zonder te trouwen. Wij zitten in dezelfde situatie. Kennen elkaar 3 jaar, zijn beiden 34, hebben deze drie jaar veel leuke dingen samen gedaan en nu komt er een kindje omdat we dat erg graag willen en ik niet een ouder taart van een moeder wil zijn.

Ook overwogen even snel te trouwen of een partnerschap aan te gaan. Maar ook ik ga dat niet gehaast en met een buik doen. Daarbij wonen we in een apartement met niet veel ruimte en is dus nu onze prioriteit een grotere thuisbasis te vinden voor ons en de kleine straks. Trouwen komt over 2 jaar wel als we gesettled zijn. We hebben recentelijk een samenlevingscontract op laten stellen en 2 testamenten. Daarbij gaan we het kindje samen erkennen en na de geboorte gezag aanvragen.

Tja, het is de lange weg en veel te regelen maar voor ons zit er niets anders op. Ja we willen trouwen maar de tijd is nu niet goed en ik ga me niet lopen haasten, verhuizen, trouwen en bevallen, forget it. We hebben elkaar nou eenmaal op latere leeftijd ontmoet en dan heb je niet nog eens 6 jaar om rustig over de zaken na te denken en eerst te trouwen etc.
    Ook ik vind het jammer straks nog niet meteen dezelfde naam te hebben als mijn partner en kind. Heb mijn vent ook wel verteld dat hij niet al te lang wacht met vragen! ;)

We zien het wel....en je moet een beetje vertrouwen hebben in de relatie. Je bouwt samen wat op...er kan vanalles gebeuren. Je parter kan ook iets overkomen en daarom is het het belangrijkst als je nog niet getrouwd bent wel een testament op te laten stellen, want dat gaat over erfenis en voogdij etc. mocht 1 overlijden bijvoorbeeld.

Ik stop over 3 weken met werken en geef dus ook wat op. Maarja, ik heb een kutbaan en heb dus liever geen inkomen dan stress. Mijn partner verdient genoeg en ik ga er vanuit dat we samen gewoon lang gelukkig blijven. ja ik breng niets financieels binnen, maar ik zorg er wel voor dat mijn partner thuis komt naar een fijne thuisbasis, en dat telt net zo hard mee in een partnerschap. Je moet altijd denken: wat is het ergste wat me kan overkomen als het mis gaat....dat je zonder centen bij je ouders op de stoep staat? er komt altijd wel een oplossing.

De situatie is voor iedereen anders.

Succes met je beslissing,

Marijn

17. chantal1984

Nou dan spoort die familie niet sorry... Ik vind dat je er gewoon onderling met elkaar over moet kunnen communiceren als zoiets gebeurd... Het is heel sneu voor de mensen waarbij dit wel gebeurd en waarbij ze wel helemaal uitgekleed worden door die familie maar ik denk dan dat er voordat zoiets gebeurd het al niet lekker loopt tussen haar en die familie anders gebeurd zoiets niet...

18. daffie

daffie Lid

Jan 8, 2007
    50
    0
    0
    Dordrecht
    Wij zijn getrouwd toen ik 23 maanden zwanger was.
    Mijn vriend wou gewoon dat alles goed geregeld is voordat de kleine er is.
    Ik stop ook met werken en hij wil dan dat als het ooit over mocht gaan ik niet met lege handen en zonder werk met een kindje op straat zou staan.
    Ik heb zelf altijd gezegd dat ik mooit zou gaan trouwen maar hij vroeg het zo lief dat ik geen nee kon zeggen.
    Ik zelf vind het dus goed dat mensen tijdens de zwangerschap alles nog even heel goed regelen voor de kleine.
    We hebben ook gelijk een testament laten opstellen met een peettante en peetoom erin.
    Dus ik weet zeker dat alles goed komt met mijn kind mocht eriets gebeuren.

Groetjes van Daffie

19. mimi5

mimi5 Lid

Nov 5, 2006
    26
    0
    0
    Hoi appeltje!

Toevallig zijn wij afgelopen week naar het gemeentehuis geweest om de aangifte van het geregistreerd partnerschap te doen. Ik ben ook zwanger, we hebben net een nieuw huis gekocht en we hadden nog niets geregeld. Nu gaan we op een maandagochtend naar het gemeentehuis voor een geregistreerd partnerschap( gratis).

Onze reden is gelijk aan die van jou. We willen graag trouwen, maar hebben daar nu de financiele middelen niet voor. En een samenlevingscontract is onvoldoende als je samen een kind hebt. Vooral zitten er haken en ogen aan als een van de partners overlijdt. Het geeft ons een rustiger gevoel als het goed geregeld is. Daarbij kost een samenlevingscontract honderden euro's en het geregistreerd partnerschap
    is nu gratis.

Wat de getuigen betreft. Als je besluit na een poos toch te gaan trouwen, dan kun je bij het gemeentehuis aangeven dat je een 'echte huwelijksplechtigheid wilt met alle toeters en bellen eraan', zo zei de mevrouw van het gemeentehuis. Je kunt dan ook gewoon getuigen laten tekenen.

Groetjes

20. Nex

Nex Fanatiek lid

Dec 5, 2006
    1,553
    0
    0
    Gelderland
    Ik wilde heeeel graag trouwen voor we besloten om een kindje te nemen. Nu ik zwanger ben wil ik ABSOLUUT niet trouwen omdat het "handiger" is! (verschillende mensen hebben ons al aangeraden om dit even tussendoor te doen op maandag :evil:

Ik wil niet trouwen omdat het "handiger" zou zijn ik wil trouwen omdat ik wil laten zien dat we bij elkaar horen.
    Mijn vriend zegt dat we dat al behoorlijk laten merken met mijn dikke buik straks ;) maar toch denk ik er zo over.

Je moet gewoon doen waar jullie je beide goed bij voelen, wel of niet trouwen, geregistreerd partnerschap of een samenlevingscontract... als je het er maar samen over eens bent!

Share This Page