Trouwen, geregistreerd partnerschap of 'gewoon' samenwonen?

Discussion in 'Zwangerschap' started by appeltje, Feb 10, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. appeltje

appeltje Niet meer actief

Daffie, wat een lange draagtijd... 23 maanden! :)
    Maar ik begrijp wat je bedoelt.

Mimi, wij laten wel partnerschapsvoorwaarden opmaken bij de notaris (is ongeveer hetzelfde als huwelijkse voorwaarden), dus we zijn wel iets aan kosten kwijt. Maar dat vind ik niet erg. Dit is omdat ik nog zit met een erfenis van mijn ouders en ik wil in de toekomst een eigen zaak opzetten en dan is het vermogen van mijn partner beschermd mocht het mis gaan met het bedrijf.
    Je hebt gelijk dat er haken en ogen aanzitten dat het niet goed geregeld is als de partner overlijdt en je hebt 'slechts' een beperkt samenlevingscontract of geen.
    Ik kom zelf uit een gezin waarvan de vader vroeg overleden is (1984) en mijn moeder kreeg jaren daarna een nieuwe vriend. Zij overleed 4 jaar nadat zijn samen waren (2001). Zij had enkele zaken niet geregeld zodat wij - de kinderen - technisch onterft zijn en de nalatenschap van mijn vader en moeder dus geheel in handen is van mijn moeders vorige partner en straks zijn kinderen. En dan heb ik het niet alleen over geld en het huis, maar ook erfstukken van mijn vaders familie, fotoboeken etc... wij hebben nergens recht op.
    Dus misschien leek ik voor sommige mensen wel berekenend en advocaat van de duivel, maar ik kom dus uit een situatie waarin het geheel escaleerde.
    Maar goed.... dat was offtopic.

We zijn eruit, wij gaan geregistreerd partnerschap aan en trouwen over een jaartje of 2/3.

2. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

Dec 3, 2006
    2,328
    0
    0
    tukkerland
    wij gaan voor gerigistreed partnerschap..Het enige van vrienlief dan moet doen, is naar de rechtbank in Almelo gaan en daar aangeven dat hij de vader is, om zo niet alleen de plichten te hebben, maar ook de rechten te hebben, mocht mij iets overkomen..
    Het schijnt dat wanneer papa dit niet doet, het kind in het "systeem"terecht komt, ookal zijn oma en opa gewillig om het kind op te nemen.
    Ik moet daar niet aan denken...

Over een paar jaar gaan we wel trouwen :)

3. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    @Winnythepooh, je kan nu wel leuk je vriend vertrouwen (als je dat niet deed zou het niet goed zijn!) en de familie komt jullie wensen na etc etc. Maar op het moment dat je met ruzie uitelkaar gaat dan zijn veel mensen niet meer zo aardig voor elkaar! En ook als jij komt te overlijden dan kan dus ook jouw familie (ook al zijn ze zo normaal niet) ineens besluiten dat ze jouw spulletjes willen claimen.

Sommige dingen kan je beter regelen voor het fout gaat zodat je er daarna niet meer over na hoeft te denken. (Ik heb het dus echt fout zien gaan en zij vertrouwde die jongen en zijn familie ook echt 100%, maar zij is financieel erg "genaaid" door die jongen omdat zij dus niets op papier hadden staan)

Toen wij zijn gaan samenwonen (toen we huis hebben gekocht) hebben wij meteen een samenlevingcontract laten maken en testamenten. Omdat wij gewoon zonder gezeik willen komen te zitten mocht er iets gebeuren (ook emoties spelen in zulke situaties een te grote rol om nog normaal te acteren). Onze notaris heeft ons meteen verteld dat op het moment dat wij een kleine zouden verwachten dat we het beste konden trouwen (omdat dit ook met heeel weinig kosten kan) omdat onze testamenten dan niet meer afdoende zouden zijn.

Wij zijn dan ook afgelopen oktober met elkaar getrouwd, en hebben het redelijk klein gehouden. Het was onwijs gezellig en zo'n grote bruiloft daar hadden we niet zo'n behoefte aan (waarom zoveel uitgeven aan 1 dag, terwijl wij nog zooooveel andere dingen willen doen, en het geld hebben we niet zo 1-2-3 )
    En het gaat ook mij niet om de allimentatie, maar ik vind dat mijn man dezelfde rechten moet hebben als ik met betrekking tot onze dochter, ook als wij uitelkaar gaan of als er iets met mij zou gebeuren.

Het gratis trouwen wordt in elke gemeente weer anders geregeld, in Nijmegen bijvoorbeeld sta je na 15 minuten weer buiten, en in Wijchen krijg je precies dezelfde sessie als waar je voor betaald, alleen moet het 's ochtends op maandag. Zo'n verkorte versie vind ik persoonlijk ook niets, maar als je een normale dienst hebt en het is gratis? Waarom niet.

Groetjes Daphne

4. moonique

moonique Bekend lid

Nov 28, 2006
    663
    0
    0
    Drachten
    Wij hebben destijds (in de 34e week ) gekozen voor een geregistreerd partnerschap , als de man de kinderen erkent en de vrouw ook tekent dat hij de vader is heb je gelijke rechten en plichten tegen over het kind :)

5. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ik snap ook dat er gevallen zijn waarbij het wel mis gaat maar ik ga niet nu ineens trouwen omdat ik een kindje krijgt...... :( vind dat zo stom... dan komt het bij mij over dat je het dus alleen maar doet voor dat kind en niet voor de liefde tussen jou en je vriend... Zoals ik al eerder zei ik ben helemaal niet tegen trouwen of een samelevingscontract nemen maar ben er alleen op tegen dat mensen dat dan ineens gaan doen als ze zwanger zijn...:(

En geloof me zijn familie is gewoon niet zo. De vorige vriendin van mijn vriend heeft met hem een relatie gehad van ongeveer 5 jaar en zij is toen vreemd gegaan omdat mijn vriend toen niet wilde trouwen....Nou doet het er niet toe wat er veder is gebeurd maar mijn schoonouders zijn zo netjes geweest tegen haar en iedereen heeft het netjes met elkaar afgehandeld qua kosten enzo dus wat ik daarmee wil zeggen is dat mijn schoonfamilie zoiets bij mij nooit zou flikken wat er ook gebeurd dit zijn mensen die aan elkaar denken en niet alleen aan zichzelf in zo'n situatie.. Maar goed...

6. bonnievdakker

bonnievdakker Fanatiek lid

Jan 10, 2007
    1,081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    wij hebben dezelfde dag dat we ondekten dat ik zwanger was besloten te trouwen. niet omdat we vonden dat dit handiger was en het moest, maar omdat we het wilden! trouwen lag bij ons in de planning voor het einde van dit jaar, toen in onverwacht zwanger bleek te zijn hebben we dit vervroegt. We zijn nu 4 weken verder en alles is geregelt. we krijgen een bruiloft met alles erop en eraan en dat is best te doen in een week of 6.

7. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

Mar 7, 2006
    1,383
    0
    0
    Limburg
    wij zijn een geregistreerd partnerschap aan gegaan toen ik 25 weken zwanger was. Ook de gratis dag. Ik wilde gewoon dingen geregeld hebben voor mij en mijn kind mocht er met mijn vriend iets gebeuren, en andersom ook natuurlijk.
    Hecht verder geen waarde aan een huwelijk, is toch ook niet nodig om samen te willen zijn. Zie het geregistreerd partnerschap dan ook niet als een "huwelijk". Ondanks dezelfde rechten en plichten.
    Heb ook gewoon mijn eigen naam gehouden.

8. patricia12

patricia12 Bekend lid

Sep 28, 2006
    604
    0
    0
    limburg
    ik vindt persoonlijk ook dat men beter alles geregeld kan hebben voor jullie kind voor jezelf en je partner. of dat nu een huwelijk, geregistreerd partnerschap of samenlevingscotntract is. daarbij is het ook zo. als iemand komt te overlijden mensen kunnen rare sprongen maken. niet iedereen is zo. maar ik heb het ook van dichtbij gezien, in mijn familie,kwam iemand te overlijden opeens werden mensen toch gretig, waarvan je het niet verwachtte! maar goed zo denk ik erover ik vind het prettig als alles goed geregeld is.

9. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Wij zitten nog te twijfelen tussen een samenlevingscontract en geregistreerd partnerschap.

De tweede kost natuurlijk veel minder (of niks) maar omdat we toch bepaalde voorwaarden hebben gaan er wel extra kosten komen. Maar welke van de 2 zijn we nog niet uit.

Moet wel snel gebeuren btw, we blijven het maar uitstellen ;)
    En testament opmaken natuurlijk, we hebben de eventuele voogden al aangewezen.

10. appeltje

Ik heb gekeken in onze gemeente, maar wij hebben geen gratis dag hoor.... moet gewoon voor de gekozen locatie betalen plus de kosten van de ambtenaar en de papieren rompslomp...
    We hebben wel besloten om een minireceptie te doen... een soort borrel met wat hapjes voor familie en goede vrienden in onze favoriete café. Maar nu nog niet hoor.... in april/mei. Eerst maar eens een goeie echo begin maart!

Caithlin, succes met regelen. Voor je het weet is het zover! :)

11. jumde

jumde Actief lid

Oct 5, 2006
    466
    0
    0
    Appeltje, je kan nog best trouwen hoo voordat je een hele dikke buik hebt. Je bent nu 6 weken. Over 2 maanden ben je nog helemaal niet dik (waarschijnlijk) en kan je nog een leuk feestje houden ook! Want over twee jaar trouwen, dan ben je vast net zwanger van je 2de! :)
    Geregistreerd partnerschap zou ik zelf niet zo gauw doen. Het is namelijk bijna hetzelfde als trouwen en dan geef ik toch de voorkeur aan een trouwerij. Het is toch leuker om te zeggen dit is mijn man dan dit is mijn geregistreerd partner :).
    Maar goed het blijft een persoonlijke keuze. Maar bij een partnerschap denk ik vaak aan een zakelijke overenkomst. (is natuurlijk niet zo). Succes met je keuze.

12. Irene82

Irene82 Actief lid

Dec 20, 2006
    112
    0
    0
    Het is wel leuk om ieders verhaal hier te lezen. Wij zijn nog niet in verwachting, maar hopen dat snel te zijn. We hadden trouwen al in de planning maar door bruiloften laatste tijd van dichtbij te hebben meegemaakt kwamen tot het besluit er niet zo mega veel aan uit te willen geven aan een dag die zo snel voorbij is en wat we dan ook nog geen eens zien zitten. Daar kwam bij dat we heel graag een kindje willen. Dus ons lijkt de perfecte combi, trouwen als ik in verwachting ben. Wel met jurk/pak/foto's, maar s'avonds alleen een diner. Lijkt me geweldig om trots met m'n buikje rond te lopen. Wij kijken er naar uit en hopen dat we snel kunnen gaan plannen.

@bonnievdakker: met hoeveel weken zwangerschap gaan jullie nu trouwen, ik vraag me wel af hoe snel je alles geregeld kunt krijgen, we weten al wel hoe en waar we het willen, dat scheelt denk ik wel.

13. appeltje

Bedankt voor je gedachten, maar als ik trouw wil ik een knalfeest met alles erop en eraan. Als ik nu een dikke spaarrekening had, dan hadden we dat ook wel gedaan. Binnen 2 maanden een bruiloft regelen moet nog te doen zijn. Maar wij willen ons geld de komende tijd aan andere dingen besteden: zolder opknappen, tuin afronden, babykamer. Dus trouwen zit er nu niet in.....
    Ik zeg ook dat het mijn man is hoor en niet mijn geregistreerd partner. Die term is niet alleen voor gehuwden in de zin van een tradionele bruiloft.

14. jumde

jumde Actief lid

Oct 5, 2006
    466
    0
    0
    Ach appeltje, uiteindelijk maakt het ook niet uit natuurlijk he. Als je maar gelukkig bent samen en een mooi en gezond kindje krijgt!
    Wel zou ik willen zeggen dat je je bruiloft moet doen zoals jij het wilt, want als het goed is trouw je maar één keer! En je kan het nooit meer overdoen! En het vaak een van de mooiste dagen in je leven (althans bij mij wel).
    Geniet van elkaar!

15. polman

polman Actief lid

Jan 14, 2007
    138
    0
    0
    Wij hadden een samenleef contract, maar ik heb altijd geroepen dat ik eerst wilde trouwen en dan pas kinderen wilde.
    Vorig jaar zijn we getrouwd en hebben sinds dien, met succes inmiddels, elke vorm van anti-conceptie in de ban gedaan.
    Het is allemaal effe makkelijker met aangeven enzo.
    Komt bij dat het nog een erg leuk feestje oplevert :)

16. Harmless

Harmless Fanatiek lid

Oct 14, 2006
    1,986
    0
    0
    Zuid-Holland
    FF een dom vraagje trouwens, dat geregistreerde partnerschap is dat ook niet hetzelfde als het homo-huwelijk? Want die kunnen toch niet officieel trouwen alleen het geregistreerde partnerschap aan of heb ik het fout begrepen?

Is het trouwens zowiezo niet slim om dit soort vraagstellingen al aan bod te laten komen als je gaat samenwonen? Ik snap absoluut dat bij een verandering in je leven je gaat nadenken over elkaar de verantwoording etc, maar dat is toch ook bij samenwonen of ben ik dan toch nog iets te ouderwets. (Ondanks dat wij niet voor trouwen of geregistreerd partnerschap hebben gekozen)

17. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Dat is inderdaad wel erg ouderwets, :) , homo's, lesbiennes en hetro's hebben hier gewoon dezelfde rechten. Iedereen mag en kan gewoon trouwen. Vroeger is inderdaad het partnerschap als alternatief voor de homo's in het leven geroepen,maar dat was natuurlijk discriminatie. Nu is dat gelukkig rechtgetrokken en heeft gewoon elk mens hetzelfde recht.

Wij hebben gister ons geregisteerd als partners. Op maandag, wel gratis, maar het kost je toch in totaal ongeveer nog 50 euro ( documenten, partnerboekje enz) Wij wilden geen poespas, maar mijn schoonouders hebben dat toch een beetje gedaan ( cadeau's en een nichtje van 18 maanden meegenomen met bloemetjes enz)

Mijn vader is helaas erg vroeg overleden. Mijn moeder heeft toen alles voor ons goed kunnen regelen juist omdat ze getrouwd waren. Uitkeringen om de eerste jaren op te vangen, andere financiele zaken.

Daarom hebben wij gekozen om "wettelijk" vast te leggen dat we samen zijn.

18. Female

Female Niet meer actief

Als wij trouwen ben ik 31 weken :)

19. appeltje

Dat was 8 jaar geleden en was ik 21 jaar, toen dacht ik nog niet al te diep na over trouwen en kinderen! :)
    Wij hadden altijd gedacht dat we 'gewoon' eerst wilden trouwen en dan pas aan de kids. Maar ja, toen wilden we een ander huis (moesten we even op wachten ivm nieuwbouw), een nieuwe inrichting, tuin.... en we hebben al zo'n lekker goedkope smaak (NOT! :) ). Tja, en toen vroeg vriendlief mij heel romantisch of we samen een kindje gingen maken en toen had ik eerlijk gezegd geen zin om te wachten totdat ik die baal geld bijelkaar had om de trouwerij die we in eerste instantie hadden bedacht.... en als je eierstokken eenmaal gaan rammelen...... :)
    Prioriteiten veranderen soms wel eens..

20. ster

ster Fanatiek lid

Nov 1, 2005
    1,549
    0
    0
    Goh toch nog een vraagje:
    Wij hebben een testament (ivm gekocht appartement wat op mijn naam staat), maar gaan verhuizen omdat we een huis gekocht hebben.

+ We gaan binnenkort geregistreerd partnerschap aan en de kleine erkennen.

Zou dan alles goed geregeld zijn of moeten we het testament laten veranderen?

Zucht ik ben hier niet goed in.....En onze notaris komt niet met goede tips behalve dat een geregistreerd partnersschap met nieuw testament 700 euro kost (dit vinden wij te duur).

Share This Page