hoihoi toen ik zwanger raakte van de eerste woonde ik gewoon samen met de tweede ook en nu eindelijk na bijna 7 jaar samen te zijn zijn we in juli 2006 getrouwd en nu komt nummer 3 met de eerste 2 heeft ie de kids gewoon erkend en toen ze geboren waren geregeld dat we gezamenlijk de voogdij hadden. groetjes
De notaris zei toen wij ons testament opmaakte dat je er altijd even naar moest laten kijken als er kinderen zouden komen. Maar ja, dat is ook zijn commercieel belang.
Ik werk op een notariskantoor en een notaris moet je advies kunnen geven hierover....je neemt je huidige testament mee en hi/zijj bekijkt of deze ge-update dient te worden. Deze bespreking is normaal gesproken kosteloos dus dat zou ik eerst doen.
Er is wel een heel duidelijk verschil tussen een samenlevingscontract en geregistreerd partnerschap. Een samenleefcontract is een contract tussen 2 personen...deze wordt nergens geregistreerd alleen de akte ligt bij de notaris. Geregistreerd partnerschap is gelijk aan het huwelijk. Heb het even op het net opgezocht: Wie zijn relatie met zijn of haar partner formeel wil regelen, heeft hiervoor drie mogelijkheden: het burgerlijk huwelijk, het geregistreerd partnerschap en een samenlevingscontract. Al deze vormen van samenleven zijn toegankelijk voor paren van gelijk en verschillend geslacht. Het geregistreerd partnerschap en huwelijk zijn gelijkwaardig. De gevolgen zijn vrijwel gelijk. In de familierechtelijke betrekkingen met kinderen is er wel een belangrijk verschil. Het (notarieel) samenlevingscontact is iets heel anders dan het geregistreerd partnerschap en het huwelijk. Bij het geregistreerd partnerschap of huwelijk liggen de rechten en plichten voor een groot deel vast in de wet, bij het samenlevingscontract is dit niet zo. Het contract regelt alleen wat de twee partijen zelf afspreken. De wederzijdse onderhoudsplicht is hiervan een goed voorbeeld. Deze geldt automatisch bij het geregistreerd partnerschap en het huwelijk. Bij een samenlevingscontract beslissen de twee partijen zelf of zij hierover iets willen afspreken. Een ander voorbeeld van een belangrijk verschil is dat in een geregistreerd partnerschap en huwelijk alle bezittingen en schulden in beginsel gemeenschappelijk zijn. Wie dit niet wil, moet daarvoor bij de notaris een andere regeling treffen. Die regeling kennen we ook wel als partnerschapsvoorwaarden of huwelijkse voorwaarden. Voor samenwonenden is de situatie precies andersom. In beginsel zijn het vermogen en de bezittingen van samenwonenden niet gemeenschappelijk. Door een samenlevingscontract kan wel een vorm van gemeenschappelijkheid ontstaan.
Heel erg bedankt voor de antwoorden! Hier heb ik echt wat aan! wij gaan gewoon verder met wat we van plan waren (geregistreerd partnerschap en beeb erkennen enzo) en ik ga aan mijn notaris vragen of hij wil kijken of het testament ge-update moet worden! Volgens mij zit ik bij de verkeerde notaris en wil hij gewoon proberen extra geld aan ons te verdienen
Ik weet het. Maar mijn vriend is een soort van principieel tegen het huwelijk en aangezien een geregistreerd partnerschap eigenlijk bijna hetzelfde is (maar dan ook toegankelijk voor stellen van hetzelfde geslacht) ziet ie dat ook niet echt zitten, de zeur Maar goed... hij kan zich daar iig wel weer wat meer in vinden dan echt trouwen dus in dat opzicht blijven we nog ff nadenken over wat we nu uiteindelijk gaan doen.
Wat een gedoe he Caithlin! Al die regeldingen, krijg er soms een punthoofd van hoor! Wat leuk dat er een tweeling op komst is bij jou! Super zeg
Als we trouwen ben ik ongeveer 15 weken zwanger. we hebben eigenlijk alles geregelt binnen een week of 3, daarna is het bevestigingen afwachten en kleine details uitwerken. We hebben een echte bruiloft, trouwen in een kasteel, hebben een receptie, en met de familie een uitgebreid diner. Het lastigste om te regelen is een jurk, maar ik heb het pasmodel gekregen. Zo heb je geen last van lange besteltijden, maar wel de jurk van je dromen! kijk eens op www.martijnenbonnie.bruiloftsite.nl Daar zie je onze hele planning en hoe snel alles is gegaan.
Wij waren toch al van plan om te trouwen en in december hebben we eindelijk alles vast gezet (was toen nog niet zwanger maar waren wel bezig) Dus vrijdag 13 april trouwen wij en als alles goed gaat ben ik dan 14 weken zwanger Oja we trouwen met alles erop en eraan
We zijn nog zo aan het twijfelen, wel of geen geregistreerd partnerschap of een samenlevingscontract met testament. Twee jaar geleden hebben we een samenlevingscontract afgesloten. We willen beiden niet trouwen, maar het dadelijk voor ons kindje wel goed geregeld hebben. Geregistreerd partnerschap heeft veel weg van een huwelijk, ook met getuigen en de naamsverandering. De poespas wil ik niet, de naam dan misschien toch weer wel. Er volgt zeker een erkenning, maar daarna... Gezag vanaf dag 1 voor de vader is wel zo prettig (we hebben geen dramatische plannen hoor ) Help, ik weet het nog niet.
Goh ik hoorde van iemand dat het verstandig is als je gaat trouwen of geregistreerd partnerschap om toch op huwelijkse voorwaarden te regelen. Als je in de toekomst een eigen bedrijfje wil beginnen en je gaat failliet dan kunnen ze de andere partner niet "kaal plukken". Ik twijfel dus of ik in gemeenschap van goederen ga of op huwelijkse voorwaarden geregistreerd partnerschap. Voorlopig zijn mijn partner en ik nog in loondienst maar ja.......ik weet niet hoe de toekomst eruit ziet natuurlijk en als je het dan wil regelen is het 10 keer zo duur... Maarja als je nu op huwelijkse voorwaarden gaat registreren dan moet je wel naar de notaris (=meer kosten). Weet iemand hier nog iets van?
wij zijn ook heel sterk aan het overwegen om te gaan trouwen, want eer dat je alles goed geregeld hebt mbt je kindje ben je al een heel eind op weg voor de kosten van een bruiloft.....want met alleen erkennen ben je er nog lang niet
Ik ben er inmiddels over uit! Wij gaan geregistreerd partnerschap doen in gemeenschap van goederen en regelen evt. nog testament voor toekomst en gaan de beeb erkennen (dit was oorspronkelijke plan); Met notaris gesproken en in mijn situatie is alles dan prima geregeld En dan gaan we in de toekomst nog romantisch trouwen!
stomme vraag misschien? Maar waarom gaan jullie niet eerst het kindje erkennen (dit kan voor de geboorte dan draagt het kindje zijn naam en kun je gezamelijk voogdij regelen) en na je bevalling gewoon lekker de plannen maken voor een huwelijk? Misschien wat simpel, maar als het nu goed tussen jullie gaat zal dat ongetwijfeld na de bevalling ook zo zijn. liefs, Marlene
Geen stomme vraag hoor! Maar dan is alles goed geregeld wbt voogdij etc. en bij geregistreerd partnerschap moet je sowieso de beeb ook erkennen. Na de bevalling hebben we geen zorgen meer over voogdij zaken (gaan ook verhuizen en hebben het dan al druk zat waarschijnlijk). Ook waren er nog wat juridische puntjes: kort uitgelegd met trouwen en geregistreerd partnerschap is alles oke en geregeld. En anders waren er nog allerlei dingetjes mogelijk niet op orde (sorry heb het niet eens meer paraat). En dan kunnen we zelf het moment kiezen wanneer we echt gaan trouwen later.
Wij hebben nadat we ons kindje erkend hebben meteen maar geregeld dat we gaan trouwen. Lekker simpel alleen gemeentehuis maar dan is wel alles meteen goed geregeld!
wij hebben eerst een huis gekocht 3 jaar geleden, toen zijn we getrouwd 6 maanden geleden....en nu zijn we druk aan het klussen voor een baby. wij hebben altijd gezegd eerst trouwen dan een kind. vraag me niet waarom, zo voelde het gewoon goed aan voor ons.