trouwen in gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden??

Discussie in 'De lounge' gestart door tulip, 14 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

hoe zijn jullie getrouwd??

1. in gemeenschap van goederen

2. onder huwelijkse voorwaarden

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    idd. met bedrijven e.d. lijkt het me logisch onder voorwarden te doen, verder hebben wij normale ouders en geen rijke families ofzo, dus gewoon normaal getrouwd :)

2. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Wij gaan trouwen in gemeenschap van goederen. We hebben beide 'niks', dus geen kapitalen of weet ik wat nog meer. We delen alles nu toch al, en hebben geen reden om de dingen gescheiden te willen houden.

En ja, mochten we ooit uit elkaar gaan, dan zien we dan wel weer. We zijn beide niet echt van die mensen die elkaar 't licht in de ogen niet gunnen, dus ik acht de kans op een 'vechtscheiding' vrij klein hier.

3. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Ik ben niet getrouwd, maar ik heb wel eens met anderen overgehad.

Asl wij zouden trouwen zou ik wel op huw voorwaarden willen trouwen. Omdat ik juist redeneer: je gaat er niet vanuit dat je uit elkaar gaat, dus dan merk je niets van.
    Mocht het onverhoopt wel gebeuren, scheelt het wellicht een hoop gezeik.
    Als je denkt 'dat zien we dan wel weer', moet je je ook bedenken dat je er dan wsl heel anders instaat dan nu. (misschien is er wel kei-harde ruzie)

4. Within

Within Niet meer actief

Wij zijn ook in gemeenschap van goederen getrouwd, omdat we alles ook samen hebben hier en binnen het huwelijk kan je altijd nog dingen apart houden. We gaan er niet van uit ooit uit elkaar te gaan.
    Heb overigens wel een bedrijf maar daar gaat heel weinig geld in om.

5. anouk31

anouk31 Bekend lid

22 nov 2006
    590
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Zuid Limburg
    Wij waren getrouwd onder huwelijkse voorwaarden. Maar let wel op. Als je deze niet bekijkt en wijzigingen (nieuwe waarde meubels e.d) op papier zet, dan wordt het beschouwd als geleefd in gemeenschap van goederen. En dan zijn de huwelijkse voorwaarden niet meer geldig.

Helaas kom ik er te laat achter. En heb er dus nu met de scheiding niets meer aan.

6. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, dit omdat we allebei evenveel geld in de huishouding hebben zitten, dus alles is al van ons allebei. Ook hebben we geen spaargeld, mijn man heeft wel een bedrijf op naam staan, maar omdat ik geen eigen inkomen heb heeft het geen zin om huwelijkse voorwaarden aan te houden omdat alles wat binnenkomt bij mijn man vandaan komt. Hij werkt en ik zorg voor de kinderen en het huishouden. (niet geheel vrijwillig, want ik ben helaas lichamelijk niet in staat om te werken.)

7. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Gemeenschap van goederen en dat nemen we erg letterlijk. Alles is van ons samen. We gaan er ook echt van uit dat we altijd samen blijven, dus dat we niet hoeven nadenken over wat van wie is e.d.

We hebben wel overwogen om op huwelijkse voorwaarden te trouwen, omdat mijn man uit zijn oude huis nogal wat overwaarde meenam, maar uiteindelijk vond hij dat zelf niet nodig, dus hebben we het niet gedaan. Ik was wel voor voorwaarden, maar de keuze was aan hem, want ik had 0,0 vermogen oid, dus had ook niets te beschermen ;)

8. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    In gemeenschap van goederen getrouwd. Omdat we toch al zo'n tijd samen waren en bijna alles samen hadden opgebouwd, behalve de afzonderlijke (spaar)rekeningen. Daarom was het toen al moeilijk om te bepalen wat van wie was. Over het geld beslissen we ook gezamenlijk alhoewel we nog steeds aparte rekeningen hebben. Wat mij betreft niet nodig, maar man vind het prettiger zo.
    Ook is er geen sprake van een eigen bedrijf oid waarvoor we aansprakelijk gesteld kunnen worden.

9. MichMar

MichMar Niet meer actief

Gemeenschap van goederen. Omdat we elkaar vertrouwen en geen moment gedacht hebben, stel dat we uit elkaar gaan.
    Hij heeft een slecht huwelijk gehad, met een onvoorstelbare vrouw, dit kon voor hem reden zijn om het anders te doen, maar dat vond hij volkomen belachelijk.
    Mochten we een eigen zaak hebben is dat uiteraard helemaal anders, dan zouden we het zeker laten omzetten, al is het alleen maar om niet financiëel in de knoei te komen als het bedrijf stuk gaat.
    Maar vooralsnog, zolang we in loondienst zijn is zijn-mijn en mijn-zijn, waar staat het woord SAMEN ander voor in samen wonen (dat is onze beredenering ;))

10. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    #30 charity2010, 14 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2012
    Hier net zo! Wij zijn nog niet getrouwd maar dat gaat zeker wel gebeuren. Onder huwelijkse voorwaarden en indd om de reden die hier beschreven is, mocht er financieel iets gaan gebeuren in de toekomst waardoor we schulden zouden krijgen, dan staan die schulden maar op 'één naam'.
    We leven overigens wel gewoon in gemeenschap van goederen :). We hebben beiden ook geen kapitaal vermogen of een leuke spaarrekening, maar gewoon voor de financiële zekerheid.

11. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    idd, het beste kun je jaarlijks een nieuwe lijst aanleveren bij de notaris waar de eigendommen van ieder op staan en wanneer je een grote aankoop doet dit ook meteen op papier laten zetten.

Er bestaat erg veel onduidelijkheid over omdat de meeste mensen vergeten zulke dingen te regelen en jij bent er helaas ook 1 van. Vaak denk je er niet bij na, maar je zult bewijs moeten hebben van wie welke spullen zijn wil je er aanspraak op kunnen maken rechtelijk gezien. Ik hoop voor jou dat het niet te veel problemen opleverd:(

12. Lum

Lum Lid

22 aug 2011
    13
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, daar waren we het ook zo over eens. We hebben geen bijzondere eigendommen, allebei behoorlijk wat geld ingelegd, ik iets meer spullen aangezien ik al op mezelf woonde.
    We hebben allebei onze eigen rekening + spaarrekening, waarop loon wordt gestort en waar de ziektekostenverzekering en eigen aankopen vanaf gaan. We hebben 1 gezamenlijke rekening + spaarekening waar we allebei maandelijks een gelijk bedrag op storten en waar de hypotheek, energie e.d., verzekeringen, boodschappen, benzinegeld en andere gezamenlijke dingen vanaf gaan. Ik zal straks wat minder gaan werken en dus ook wat minder gaan verdienen. We hebben vastgelegd dat we naar rato inleggen in de gezamenlijke rekening/hypotheek en dat is ook nu ons plan voor straks: ik ietsje minder hij ietsje meer. Toen we net samenwoonden was het andersom en dat liep prima. Financiën zijn nooit een issue geweest (en ik kan best wel op mijn geld zitten), het voelt echt alsof we het gewoon samen doen.

13. Elies25

Elies25 Niet meer actief

Wij zijn in gemeenchap van goederen getrouwd. Hebben allebei aparte rekening, maar ons geld is gewoon van ons samen. Spaarrekening staat op beider naam.

Volgens mij kun je met huwelijkse voorwaarden toch niet uitsluiten dat als de een schulden maakt, de ander niet kan worden aangesproken? Ja alleen bij een BV, maar niet persoonlijke schulden?

14. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Wij zijn niet van plan om te gaan trouwen maar mochten we gaan trouwen dan is het onder huwelijkse voorwaarden ivm eigen bedrijf wat in de planning staat...
    Momenteel hebben we alles vast laten leggen in ons samenlevingscontract was een heel gedoe maar ik ben ervan overtuigd dat het allemaal goed geregeld is nu...

15. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Onze trouwplannen staan nu even op een laag pitje maar mocht het zover komen dan wordt het in gemeenschap van goederen

16. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Ik studeerde nog en had niets, mijn man had een goede baan en een leuke spaarrekening. Twee dagen na ons huwelijk tekenden we bij de notaris voor onze eigen woning. Dit betekende dat ik mijn huurwoning, hartje Amsterdam moest opzeggen en daar wilde ik wel een onderpand voor ;)

17. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Nee, als ik het weer doe is het onder voorwaarden.
    Ben al getrouwd geweest in gemeenschap van goederen en heb daar enorm veel spijt van gehad... ik werd echt uitgepluimd!

18. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Huwelijkse voorwaarden, om zakelijke redenen.

Ik vind het wel grappig om te lezen van de dames die zeggen "gemeenschap van goederen" WANT in het dagelijks leven delen we ook alles.

Het is niet zo dat stellen die onder huwelijkse voorwaarden trouwen, niets met elkaar willen delen ofzo. Zo kwam het althans op mij over.

19. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Wij gaan onder huwelijkse voorwaarden trouwen. Maar dit is enkel zakelijk. Mijn vriend heeft een VOF en om bepaalde dingen veilig te stellen is dat noodzakelijk.

Verder leven wij wel in gemeenschap van goederen en hebben dat dus wel laten benoemen.

Verder komt ons loon binnen op onze eigen rekening en hebben we samen 1 betaalrekening. Hier storten we allebei een bedrag naar draagkracht op voor de vaste lasten en die worden hier van betaald.
    Daar hebben we ook een gezamenlijke spaarrekening bij, voor bijvoorbeeld een nieuwe koelkast/wasmachine oid.

Verder hebben we appart van elkaar ook een spaarrekening. Hij is gek van apple en fotografie en betaald daar zijn hobbies van.
    Ik hou van kleren en schoenen en tassen ;) en betaal het daar van.

20. Wareliefde21

10 nov 2011
    86
    0
    0
    Nee ze bedoelen dat ZIJ zelf toch al alles delen in het dagelijks leven dus dat ze net zo goed de rest ook kunnen delen. Dat heeft niks met andere stellen te maken.

Deel Deze Pagina