trouwen in gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden??

Discussie in 'De lounge' gestart door tulip, 14 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

hoe zijn jullie getrouwd??

1. in gemeenschap van goederen

2. onder huwelijkse voorwaarden

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Ook in gemeenschap van goederen getrouwd.
    We zijn ook pas na 13 jaar samen met elkaar getrouwd, dus dan weet je dat het wel goed zit. ( inmiddels bijna 5 jaar getrouwd )
    Natuurlijk is ons inkomen niet gelijk, maar dat wordt op een andere manier gecompenseerd.
    Marnat werkt veel minder, maar doet daarentegen het meeste van het huishouden. Die uren die ze aan het huishouden besteed betaal ik haar door meer te werken en verdienen. :D

2. Lizzy14

Lizzy14 Niet meer actief

Ik zal zelf nooit trouwen in gemeenschap van goederen.
    Naar mijn idee is het huwelijk of GP het sluiten van een zakelijke overeenkomst. In zo'n overeenkomst ga je vaak uit van de situatie dat het niet meer zo gezellig is. Ik kijk daar dus puur zakelijk naar, maar dat is de jurist in mij. ;)

3. fafje

fafje Niet meer actief

wij hebben al een gezamelijke rekening, wij stortenalles daarop..

zullen dus ook trouwen in gemeen van goederen, we hebben niks bijzonders of grote bezittingen...alles wat we tot nu toe hebben gekocht/opgebouwd is samen bedoelt...heb ehct nog nooit met hem samsam ergens over gedaan!

4. Linana

Linana Niet meer actief

(nog) niet getrouwd, maar ik zou ook kiezen voor huwelijkse voorwaarden. Gewoon omdat ik geen zin heb in gezeur als we wel ooit een eigen bedrijf beginnen ofzo.

Wisten jullie trouwens dat je vanaf dit jaar standaard trouwt onder huwelijkse voorwaarden en niet meer in gemeenschap van goederen ;)

5. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Ben niet getrouwd, maar mocht dat ooit gebeuren, dan zeker op huwelijkse voorwaarden. Sowieso is in gemeenschap van goederen ontzettend ouderwets in mijn ogen. Lees ook veel dat mensen in g.v.g. trouwen omdat ze toch alles delen. Maar is dat dan bij h.v. niet zo?? Dat kun je daarbij toch net zo goed doen of ben ik gek?
    Ben trouwens wel benieuwd hoe het werkt dat als je vanaf dit jaar automatisch op h.v. trouwt. Want de h.v. moet je toch bij een notaris laten vastleggen dacht ik?

6. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ouderwets? Dat heb ik nog nooit gehoord :) Ik vind het wel fijn hoor, als wij uit elkaar gaan heb ik niks opgebouwd omdat ik maar 2 dagen werk. Zou wat zijn dat mijn man dan meer mee krijgt terwijl ik voor de kinderen zorgde :)

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Beide eigenlijk..

de huwelijkse voorwaarden zijn:
    - datgeen in het huwelijk is ingebracht van voor het huwelijk, blijft van de inbrenger
    - de erfenis die ik zal krijgen blijft buiten de gemeenschap (dat is een familieissue)

verder bouwen we IN het huwelijk gezamelijk op om de doodsimpele reden dat ik minder werk dan mijn man... zou toch raar zijn als ik daar bij een mogelijke scheiding voor moet boeten omdat ik vaker voor de kinderen heb gezorgd en meer in het huishouden heb gedaan ;)

8. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wij hadden allebei zowat niks, maar ik heb wel wat erfenissen gehad. Waarbij in het testament van de overledenen stond, dat dat van mij is, ook als ik ga scheiden heeft mijn man daar geen recht op. Maar goed, dat is moeilijk te controleren, want het huis is nu bijna afbetaald, en ik heb nog wel wat aankopen gedaan. Als we zouden scheiden staat het huis nog steeds op 2 namen en wordt het lastig om dan te zeggen dat ik anderhalve ton moet krijgen :)

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

tja, dat hangt er vanaf he waaruit de erfenis bestaat...

Wij hebben afgesproken en ook zo vast laten leggen dat wanneer een erfenis besteed wordt binnen de gemeenschap (huis, vakanties etc) dan is deze opgenomen in de gemeenschap. Maar hier bestaat de erfenis niet alleen uit geld.

10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Zo hebben wij het ook, dat heet volgens onze notaris het 'duitse' model. Alles wat we hebben ingebracht blijft gescheiden, evenals erfenissen etc. De rest wat je gedurende je 'verbintenis' opbouwt wordt verdeeld al je uit elkaar gaat.

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, omdat we geen zakelijke of andere redenen hadden om dat anders te doen.
    Zou een van ons een eigen bedrijf hebben gehad, dan zouden we op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd en zou het huis op naam van degene zijn gekomen die geen eigen zaak had.
    Oom en tante van mij zijn namelijk ooit hun huis kwijtgeraakt toen zijn bedrijf failliet ging. Dat zou ik koste wat kost willen voorkomen.

12. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    wij zouden dan op huwelijkse voorwaarden trouwen... beide een eigen bedrijf... dus dat lijkt me dan verstandiger... verder delen we alles samen dus.. en mocht je dan ooit uit elkaar moeten gaan dan heb je geen gezeik over wie waar recht op heeft...

13. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. We hadden toen net samen een huis gekocht, beider inleg was even groot en er was geen sprake van een eigen bedrijf. Wij zagen geen redenen om op hv te trouwen.

14. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.
    Wij hebben beiden geen eigen zaak, geen geld en dus geen reden om op huwelijkse voorwaarden te trouwen.

15. Amfy

Amfy Niet meer actief

als wij trouwen trouwen we in gemeenschap van goederen.

is nu ook zo wat van hem is is van mij en wat van mij is blijft van mij

;)

Deel Deze Pagina