Trouwen, kinderen achternaam veranderen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Pepper123, 13 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.504
    8.425
    113
    Wat hier al meer geschreven is, nee, periode is m.i. veel te kort om daar nu al over te beslissen. En als ik lees dat je t ook nog niet terug kunt draaien ... Nee bedankt dat zou ik nooit doen.

Voor jezelf, gewoon dubbele achternaam voeren: naam man- jouw naam en ook zo corresponderen. Dan heb jij de link met je man en met je kinderen (qua naam) en anders toch alleen je eigen naam.

Mannen die de naam van hun vrouw er bij aan plakken, sorry :| zal maar niet zeggen wat ik daar van vind :roflmao:

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.167
    23.249
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven

soovi, femkes, Syane en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.886
    6.416
    113
    Maakt niet zo veel uit wat jij daarvan vindt ;)

cowgirl80, Zonnestralen en suus1983 vinden dit leuk.
  4. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.504
    8.425
    113
    Dat zou ik ook zeker niet doen :D

Nee, ik ben daarin vrij traditioneel ingesteld, dat een vrouw haar eigen naam houd, oke, snap ik. Maar dat de man een dubbele achternaam gaat voeren, nee ... Dat vind ik dus niks :)

5. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.504
    8.425
    113
    Zie antwoord hierboven :) ligt aan mij hoor

Bloem2310 en Liekje81 vinden dit leuk.
  6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik vind op zich niets van die mannen, moeten ze lekker zelf weten, maar ik wilde ook de naam van mijn man (erachter) ipv hij die van mij bij hem. Geen idee wat hij liever had. :roflmao:

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik vind het ook wel een mooi idee als jullie alle 4 dezelfde naam voeren - máár... ik begrijp de reacties die zeggen; als je uit elkaar gaat - hebben je kinderen de naam van hem - en jij gaat weer terug naar je meisjesnaam - dat is helemaal rot. In een situatie die dan toch al vervelend is natuurlijk. Dus nog even wachten is wel een idee.
    Als je man jullie naam wíl aannemen is dat natuurlijk ook wel erg mooi... dan verwelkomen jullie hem in jullie gezin als het ware.

Mijn man heeft ook mijn naam aangenomen bij het trouwen - maar gek genoeg moesten we voor de kinderen die toen nog geboren moesten worden, speciaal aanvragen dat ze ook mijn achternaam kregen, anders hadden ze achternaam gekregen die mijn man dus niet meer voert in de praktijk.

8. Havermout

Havermout Niet meer actief

Bij documenten zoals van de belastingdienst en waterschap etc wordt gevoerd wat jij wil. Dus als dat zijn naam - jouw naam is dan nemen ze dat. Of zijn naam. Of jouw naam. Of jouw naam-zijn naam. Kun je ook zo weer wijzigen (mijn zusje nam eerst naam man aan maar vond ze toch niks dus die heeft weer haar meisjesnaam die ze voert) Maar in je paspoort blijft je meisjesnaam staan. Eventueel kan er e/v van bij staan maar altijd je meisjesnaam. In Nederland doe je geen afstand van je meisjesnaam.

https://justis.nl/service-contact/veelgestelde-vragen/naamswijziging/wanneer-mag-ik-de-achternaam-van-mijn-partner-gebruiken

9. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.306
    113
    noord holland
    Dat weet ik, in mijn paspoort staat e/v *naam partner. Degene waarop ik reageerde gaf aan dat dit bij haar nog niet op de ID/paspoort stond (nog niet vernieuwd sinds het aannemen van de naam denk ik?). En dat de achternaam op haar stembiljet dan niet overeen kwam met die op haar paspoort. Ik gaf aan dat op mijn stembiljet wel beide namen staan. Dus zelfs met paspoort zonder e/v zou deze aan mij te koppelen zijn.

Havermout vindt dit leuk.
  10. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.022
    4.996
    113
    Vrouw
    Ik heb niet alle reacties gelezen, maar jij kan toch ook mevrouw X - Y worden? Dus beide achternamen? Ik heb ook eerst mijn mans achternaam en dan mijn meisjesnaam. Zo deel je met zowel je aanstaande man je naam als met je kinderen.

11. Havermout

Havermout Niet meer actief

Oh zo. Ja ik heb zelf wel gedoe met pakketjes vaak omdat bij mij geen ev staat en ik bijv pakketjes op mijn man zijn naam bestel (mijn achternaam ook)Heb al een paar keer pakketje niet mee gekregen - vet irritant.

12. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.826
    113
  13. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.429
    30.778
    113
    Vrouw
    Precies dit.

14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    Of hij jouw naam aannemen, of gewoon jullie eigen namen officieel behouden en voor "de volksmond" familie x hanteren.

Mn tante heeft stug haar meisjes naam gehanteerd, mn oom zijn eigen naam behouden. Staat gewoon Fam. X op de voordeur en daar wordt ook op besteld (geen gedoe met pakketjes).

Ik heb mn man zn naam aangenomen en mijn achternaam achtergevoegd. Maar in de praktijk gebruik ik voor mn werk mn meisjesnaam en bij instanties de getrouwde (zorg, school, opvang etc)

15. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.655
    27.304
    113
    Vrouw

Je hebt gelijk! Wat een goede regel! Heel terecht ook.
    Het is niet mogelijk dus. Na een half jaar samenwonen, heb je nog 4,5 jaar te gaan

Verzorgingstermijn van 3 of 5 jaar?
    Voor een kind jonger dan 12 jaar geldt een verzorgingstermijn van 5 jaar. Voor een kind van 12 tot 18 jaar geldt een verzorgingstermijn van 3 jaar. Wilt u een verzoek tot naamswijziging indienen voor meer kinderen binnen uw gezin? Dan geldt een verzorgingstermijn van 5 jaar als één van de kinderen jonger dan 12 jaar is.

Syane vindt dit leuk.
  16. kimmv2

kimmv2 Fanatiek lid

7 mei 2015
    1.067
    447
    83
    Maar to heeft het over dat verloofde de kinderen gaat erkennen.
    En bij erkennen mag je achternaam keuze doen en zouden de kinderen dus wel van naam kunnen wisselen.

17. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Je moet ook wat verder kijken dan wanneer het je voor nu leuk lijkt.
    Mocht jullie relatie stranden in de toekomst, dan is er buiten jouw relatie met hem geen enkele binding tussen je kinderen en deze man. Hij kan ook een rol vervullen zonder vergaande juridische vastgelegde zaken.

Ik weet van een knallende ruzie scheiding, (waarbij de man ook geen biologische binding had, maar wel erkend had ergens in de basisschool leeftijd) waar dat kind als jong volwassene na de scheiding ook van de ex-partner van haar moeder af wilde ivm verbroken contact. Maar dat was dus echt een hoop gedoe, ze is zelf naar de rechter moeten stappen om vanalles ongedaan te maken, terwijl haar moeder al weer een leven aan het opbouwen was met een volgende... o_O

18. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.826
    113
    Klopt. Lees ik nu ook. Je hebt gelijk. Wel een beetje gek dat dat zo makkelijk gaat en in geval van enkel naamswijziging de regels veel strenger zijn. Je zou denken dat dat gelijk is gezien de impact.

Deel Deze Pagina