trouwen: meisjesnaam laten vervallen.

Discussie in 'De lounge' gestart door Seth, 6 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

welke naam gebruik je na je huwelijk?

1. alleen meisjesnaam

2. alleen naam partner

3. Eerst naam partner gevolgd door meisjesnaam

4. meisjesnaam gevolgd door naam partner

5. mijn partner heeft mijn naam aangenomen

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Seth

Seth Niet meer actief

andere regio... zie ik.... ;)

:D

2. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik heb mijn meisjesnaam gehouden en niet mijn mans naam erbij genomen. Ik ben met mijn naam geboren en ik ben er trots op. Hoeveel ik ook van mijn man hou, ik wil toch niet mijn naam veranderen.

3. Seth

Seth Niet meer actief

en jullie kindjes????

want hier kreeg ik nu van kleuter dus ook vragen, waarom ik anders heet....
    dus hij drong aan op een huwelijk.... :D

4. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    Ik heb mansnaam-meisjesnaam, en krijg eigenlijk alle post op die naam. Ook van de belastingdienst. Alleen in mijn paspoort staat inderdaad mijn meisjesnaam, met als toevoeging "" echtgenote van <naam man>"".

Verder echt alle post op alleen mijn mans(achter)naam, of meisjesnaam-mansnaam. Naar de bank ik gewoon een briefje gestuurd: "" ik ben getrouwd, dit is mijn nieuwe naam, en dit was mijn oude handtekening en dit is mijn nieuwe handtekening"". Geen problemen mee gehad!
    Als je echt problemen hebt met je meisjesnaam kun je er in de praktijk redelijk vanaf komen hoor, alleen in je paspoort blijft het dan staan en dus bij boeken van vliegtickets ed moet je je meisjesnaam nog gebruiken. Verder niet als je het niet wil! Het is ook maar net welke naam je zelf ergens doorgeeft he?!

5. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Wij zijn vandaag in ondertrouw gegaan en ik heb gekozen voor: eerst naam partner, gevolgd door meisjesnaam...geen moment over getwijfeld eigenlijk.

6. Niboma

Niboma Fanatiek lid

20 nov 2008
    1.439
    0
    36
    Vrouw
    Veluwe
    Ik gebruik de naam van mn man, gevolgd door mn meisjesnaam.

7. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ilana is naar mij vernoemd, mijn achternaam dreigt namelijk met uitsterven en mijn man had er geen bezwaar tegen.

8. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    Bij mij ging het ook vooral om de achternaam van de kinderen. Ik wilde gewoon perse dat mijn kinderen dezelfde achternaam zouden hebben als ik, of dat nou mijn meisjesnaam of mijn "getrouwde" naam zou zijn. En dat onze kinderen mijn meisjesachternaam zouden krijgen (wat natuurlijk ook kan) was een beetje te vooruitstrevend voor mijn man, dus toen kwam dat huwelijksaanzoek heel snel ;)

9. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Gelukkig nog iemand die er hetzelfde over denkt.
    Ik heb mijn meisjesnaam gehouden, heb daar geen seconde over getwijfeld. Vind het aannemen van de naam van je man eigenlijk maar een rare gewoonte ;)

10. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Die leg je uit waarom je je eigen naam houdt. Ik heb het nooit raar gevonden dat mijn moeder haar eigen naam heeft gehouden.

11. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Dat heb ik dus ook. Ik heb ook gewoon mijn eigen naam gehouden. Voor de kinderen hebben we mijn mans naam aangehouden. Geen bijzondere reden voor.

12. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.203
    113
    Brabant
    onzenaam-meisjesnaam

alleen voor officiële dingen, voor de rest gewoon onzenaam

13. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Ik heb de naam van mijn man + daarna mn meisjesnaam. In de praktijk gebruik ik vooral de naam van manlief, maar alle dingen op papier staan op beide namen. Dingen als studie etc. blijven wel altijd op je meisjesnaam staan, maar over het algemeen heb je daar weinig last van hoor ;)

14. Knuf de Konijn

Knuf de Konijn Actief lid

19 jun 2009
    499
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik 2 jaar terug, vreemd. Ik zou namelijk juist bij de belastingdienst dit juist verandert hebben omdat daar de meisjesnaam van mijn moeder als mijn achternaam staat. Ik ga maar weer eens een belrondje plegen met mijn vrienden van de belastingdienst ;);). Vind het namelijk spuugirritant telkens dat te zien staan.

15. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik gebruik alleen mijn meisjesnaam, heb dus niet mijn mans naam erbij genomen.
    Ik vind het ook maar een raar iets om je naam te wijzigen... daar kan ik dus helemaal niks mee (is vast bedacht door een man :D).
    Ik ben met deze naam geboren en zo ga ik dus ook dood, ik ben gewoon trots op mijn eigen naam.

Mijn man heeft er geen problemen mee, mijn oudste zoon vindt het ook de normaalste zaak van de wereld dat mama een andere achternaam heeft, mijn jongste heeft er nog geen idee van.

16. vive2

vive2 Fanatiek lid

Ik heb gekozen voor alleen de achternaam van mijn man.

Zoals iemand eerder al schreef: op mijn paspoort, belastingaangiftes en andere documenten/officiële papieren blijft mijn meisjesnaam ook staan hoor. Ik word dan aangeschreven als V.L.F Partnersnaam- Meisjesnaam

17. Sonjaa

Sonjaa Bekend lid

13 nov 2010
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt alleen gebruiksrecht van de naam. Je mag hem dus alleen gebruiken. In feite verandert naam dus niet.

18. Indiaan

Indiaan Niet meer actief

Ik heb mijn eigen naam gehouden:
    zou het ook vreemd vinden om ineens een andere naam te hebben.

Ik las trouwens laatst in een artikel dat solliciteren met getrouwde naam-meisjesnaam niet goed is voor je carrière. Je kunt beter maar 1 naam gebruiken: schijnt professioneler over te komen. Zal wel te maken hebben met het ouderwetse beeld van de getrouwde vrouw die man en gezin altijd op de eerste plaats heeft staan en daarnaast nog een leuk "baantje" heeft...
    (don't shoot the messenger, zo stond het in de krant)

19. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik heb gekozen om mijn mans achternaam aan te nemen, iedereen in ons gezin heeft daardoor dezelfde achternaam. Dat vind ik mooi en handig en bovendien had ik een piephekel aan mijn meisjesnaam. Moest hem altijd spellen en dan ging het nog fout. Officieël is het mansnaam-meisjesnaam, maar in de praktijk gebruik ik mijn meisjesnaam dus zelden.

20. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    ik gebruik de naam van mijn man en af en toe ook mijn eigen achternaam erachter

Deel Deze Pagina