Trouwen, partner registratie of alleen herkennen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door xxxilse85, 26 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikke31

Ikke31 Actief lid

8 apr 2014
    273
    18
    18
    NULL
    NULL
    Hallo,

Wij zijn ook niet getrouwd, maar willen dit wel allebei. Alleen niet nu nog ff snel. We willen het dan goed aanpakken en we zouden het allebei geweldig vinden als onze kleine tegen die tijd een rol kan spelen op de bruiloft. Nadeel is idd dat ik straks even niet dezelfde achternaam heb. Maar dat is dan maar tijdelijk.

Als je alles verder goed regelt....erkenning ongeboren kindje en aanvraag ouderlijk gezag...heb je ook alles voor elkaar.

En tja, als hij het echt niet wilt....wie weet over een paar jaar misschien wel. :D

2. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Nee, in Nederland houd je altijd je meisjesnaam maar mag je de naam van je partner gebruiken. Op officiële documenten blijft dus altijd je meisjes naam staan eventueel toegevoegd met e/v op je paspoort.

Trouwambtenaren.nu

(ik ben toevallig vorig jaar getrouwd en vroeg het mij ook af. Dit vertelde de burgelijke stand mij)

3. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Nee er is geen verschil. Je moet net zo goed ook scheiden zoals dat bij een huwelijk ook gaat.
    Een GP is van oorsprong eigenlijk een homohuwelijk. Wetten rond het hebben van kinderen waren bij GP anders dan bij een 'normaal' huwelijk omdat 2 mannen en 2 vrouwen niet samen een kind kunnen krijgen. Nu is dat dus sinds 1 april aangepast.
    Homo stellen moeten met een GP ook altijd al gewoon scheiden net als bij een 'normaal' huwelijk.

4. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Nee je moet dat niet, maar als je bv een nieuw rijbewijs haalt dan komt het er wel op te staan dat je echtgenoot bent van 'achternaam partner'. (wel zo handig als je je ermee wilt legitimeren. Je hebt immers een andere achternaam aangenomen) Op die officiële documenten/papieren blijf je altijd met je meisjesnaam staan. Soms wordt er dan bij vermeld wie je partner is.
    Overigens kun je ervoor kiezen om je partnersnaam helemaal niet te dragen, of dat hij jou naam krijgt, of beide jullie achternamen :)

5. Bengeltje73

Bengeltje73 Fanatiek lid

12 dec 2012
    1.642
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Thank's voor de uitleg meiden!

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Waarom moet je vriend jou vragen?
    Jij kunt toch ook je vriend vragen?

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je trouwt heb je officieel gezien ook niet dezelfde achternaam. En als je het wilt kun je je nu ook al bij de naam van je man laten noemen. Of hij bij jouw naam.
    Op officiele stukken zoals diploma's houd je je leven lang dezelfde naam.

8. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Dankjewel voor de toevoeging. Testament hadden we beiden al, vergeten te vermelden. Daar zijn dit soort dingen natuurlijk ook in...:cool:

9. cathymoon

cathymoon Actief lid

7 apr 2014
    201
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn eerst getrouwd en toen na een paar jaar pas aan kinderen begonnen....

Mijn mening. Trouwen doe je uit liefde voor elkaar en niet 'om dingen goed geregeld te hebben'.
    Als je dingen goed geregeld wil hebben moet je het vastleggen bij de notaris. Kost een paar centen maar dan is het wel goed geregeld.
    Btw mocht je ooit willen gaan trouwen besef dan wel dat dat ook op twee manieren kan. Op huwelijkse voorwaarden of in gemeenschap van goederen. Vaak is het verstandig om voor het eerste te kiezen.......

10. Rinskeeeeh

Rinskeeeeh Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.246
    0
    0
    Amersfoort
    Ik heb mijn vriend ook alleen erkend en het ouderlijk gezag geregeld.

11. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Bij de andere kinderen was ik dus wel getrouwd en hoefde ik niets te regelen.

Maar nu is dat dus anders. Ik ben niet getrouwd en wil dat ook nog niet. Pas als we het in 1x goed kunnen doen. En geen hup hup vlug show omdat er een baby aankomt.

Ik was alleen vergeten dat we moesten erkennen. Dus met 36 weken snel naar het gemeente huis geweest om te erkennen voor ongeboren vrucht. :):):):) Al kan je het allang geen vrucht meer noemen..... :):)

12. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    Lastige situatie. Ik zou in ieder geval wel zorgen dat alles goed geregeld is en wat je dan kiest maakt niet zo veel uit. Het zou alleen wel leuk voor je zijn als je toch nog je bruiloft krijgt. Als dat voor jou belangrijk is dan lijkt me dat zeker iets dat je partner zou moeten overwegen....in mijn ogen.

Ik lees dat ik misschien een beetje de uitzondering ben wat betreft naam en trouwen etc. Wij zijn wel getrouwd 3 jaar geleden, maar ik heb bewust niet zijn naam overgenomen (waarom zou hij mijn naam niet overnemen?). We hebben allebei onze eigen naam gehouden en geloven er niet in dat dat belangrijk is bij trouwen.

We overleggen nu nog over de naam van het kind en de kans is groot dat het kind mijn naam gaat krijgen. We vinden het erg jammer dat in Nederland het kind niet de naam van beide ouders kan krijgen. Dit is zoiets ouderwets in mijn ogen.
    Daarnaast vind ik het ook hopeloos achterhaald dat we vanalles moeten regelen als het kind mijn naam moet krijgen (samen naar gemeentehuis en allebei toestemming geven), maar het kind anders eigenlijk automatisch de naam van mijn man krijgt. Ik vind het echt ronduit belachelijk dat dit zo'n gedoe moet zijn.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant

Erkennen doe je bij de gemeente, daar ben je zelf bij en dit loopt niet via de rechtbank toch? Je krijgt ook zelf meteen een afschrift mee toch? Gezag gaat via de rechtbank, maar ook zonder gezag is wel geregistreerd wie de vader is (de erkenning).

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Helemaal mee eens. Ik gebruik ook gewoon mijn eigen naam. Ik had veel liever gezien dat de kinderen onze beide namen hadden gekregen. Ik vind het zo achterhaald dat de naam van de man dominant is. Snap ook eerlijk gezegd niet goed waarom moderne vrouwen hun eigen naam willen opgeven.

15. singa

singa Niet meer actief

Ook als je getrouwd bent zijn er bepaalde dingen die je in een testament moet regelen. Bv wie de voogd is als beide ouders komen te overlijden.
    Wij hebben er bewust voor gekozen om niet alleen te trouwen omdat er kinderen komen. Op termijn gaan we dit wel doen maar nu willen we allebei graag dat beide kinderen dit redelijk bewust meemaken. Dus hier alleen samenlevingscontract, erkennen en het ouderlijk gezag geregeld. Testament staat op de planning zodat alles echt goed geregeld is.

16. TmrZra

TmrZra Niet meer actief

Er is een wijziging in de wet geweest. Het gezag na overlijden hoeft niet meer perse via de notaris geregeld te worden. Dit scheelt zo een paar honderd euro. Tenzij je toch al een testament laat opmaken, kan het per 1 april ook op deze manier, zie link:
    https://loket.rechtspraak.nl/burgers/familiezaken/48

edit: heb je al een testament maar wil je bijvoorbeeld toch iemand anders, kun je dit formulier ook insturen. De meest recente aanvraag/opmaak is geldig

17. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Even heel praktisch hoor: als jou kind jullie beide achternamen krijgt bijvoorbeeld: de Vries - Jansen. Jou kind gaat trouwen en krijgt zelf kinderen. Dan zouden die kinderen ook achternaam van papa en mama moeten krijgen. Dus ook de Vries - Jansen van de een ouder (jullie kind) en de Boer - Mulder van de andere ouder.
    Heet jullie kleinkind straks Kees de Vries - Jansen, de Boer - Mulder?

Het is inderdaad achterhaald dat de mansnaam dominant is, maar als het mogelijk wordt om veel meer te goochelen met de achternaam dan is er straks geen houden meer aan. Het is nu soms al onduidelijk of de 1e achternaam nu de partner of meisjesnaam is.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ze doen het all zo'n 1000 jaar zo in Spanje end Portugal...

19. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Geloof ook niet dat de burger administratie daar echt op orde is.
    Zelfde als in Griekenland daar krijgen mannen standaard achter de achternaam een extra letter (geloof de s) en de vrouwen niet en daarover ontstaan dan nog wel eens misverstanden.
    Laatst geval op tv bij programma Pro Deo. Er was iets niet goed gegaan met naamgeving bij het aangeven en daardoor had zij nu officieel geen BSN nummer en kon ze na haar studie niet werken, geen huis kopen etc.
    Die landen vertrouw ik nooit zo met dit soort dingen.

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant

Ook met de extra dubbele achternaam? Volgens mij niet hoor, dan wordt de achternaam elke generatie steeds langer?

Mijn ervaring is dat ze in Spanje van de dubbele achternaam praktisch gezien vaak alleen maar 1 achternaam gebruiken.

Deel Deze Pagina