hoi ik woon samen met mijn vriend maar het huis staat op zijn naam en ik werk niet ik vertrouw hem volkomen maar maak mij wel druk als er wat met hem gebeurd niet dat ik dan op straat terecht kom z3g maar we willen wel trouwen alleen t liefst volgend jaar ook t liefst gratis hoeft allemaal niet zo speciaal maar wil wel eigenlijk zsm zekerheid creëren maar wil de kosten zo laag mogelijk houden ook zelf zat ik te denken dat mijn vriend een testament laat opmaken met daarin als er iets met hem gebeurd ik innhetbhuis kan mag blijven wonen maar twijfel of dat kan alleen een testament zonder nu al te trouwen of samenlevingscontract bedankt alvast
Ik zou even advies inwinnen bij een notaris! Een samenlevingscontract met testament lijkt me geschikt, maar best prijzig als het maar voor een jaartje is. Misschien geregistreerd partnerschap aangaan en dit volgend jaar omzetten in een huwelijk?
Toen wij bij de notaris informatie kwamen inwinnen, stelde de notaris twee vragen. A/ zijn er kinderen in het spel (uit deze of eerdere relatie) B/ is er sprake van een koopwoning. wanneer je op één van die vragen JA beantwoordde, dan vond hij het al heel erg raadzaam om of een samenlevingscontract aan te gaan of te gaan trouwen. (Toentertijd was er nog geen Geregistreerd Partnerschap) Wij hebben er toen voor gekozen om een samenlevingscontract en twee testamenten te maken. In jullie situatie zou ik zeker kiezen voor testamenten, een samenlevingscontract kan, maar moet niet. Omdat de huwelijkswens er wel is.
Wij hebben ook een samenlevingscontract met testament, waarin idd staat opgenomen dat ik het huis erf als mijn vriend komt te overlijden (staat ook op zijn naam en wordt afbetaald door de levensverzekering bij overlijden). Samenlevingscontract vind ik eigenlijk niet heel veel toevoegen qua deze afspraken, testament biedt mij meer zekerheid. Wij hebben toen echter beide gelijktijdig afgesloten. Vergis je overigens niet in de kosten hiervan. Volgens mij waren wij toentertijd voor beide iets van 700 euro kwijt (en later nog eens 500 euro om het testament aan te passen toen er kinderen kwamen), dus een hele goedkope oplossing is het niet. Echter hadden wij het er graag voor over, vanwege de duidelijkheid en zekerheid die het ons beide geeft mocht er iets met (één van) ons gebeuren.
Ik zie nu trouwens ook dat je zwanger en er dus ook een kind bij betrokken is. Mijn advies om dat dan gelijk mee te nemen in het testament, zodat je dit later niet nog eens met extra kosten die wij dus wel hebben gehad, aan hoeft te laten passen (bij ons is het zo dat wij van beide 1ste erfgenamen zijn en mocht ons beide iets overkomen dan gaat ons vermogen naar onze kinderen).
Geregistreerd partnerschap kan gratis en dat kun je dan volgend jaar omzetten als je gaat trouwen. Volgens mij heb je bij geregistreerd partnerschap dezelfde plichten en rechten als bij het huwelijk.
Ik snap dat je je wil indekken voor het geval van overlijden. Maar een relatie kan toch ook altijd stuk lopen en dan sta je op straat met lege handen. Is dat niet ook iets om over na te denken?
ja idd dat zou kunnen maar mijn vriend heeft al gezegd als zoiets zou gebeuren hij mij nooit op straat zou zetten maar hoop natuurlijk dat dat nooit gebeurd
ja dat zat zlf eerst ook te denken om voorlopig eerst alleen een testament op te laten maken maar pas dat als je dat niet doet tegelijk met een samenlevingscontract je er weinig aan hebt
Ik vind het heel verstandig om iets op papier te gaan zetten, want dit stukje klinkt eerlijk gezegd heel naïef. Er gaan ontzettend veel koppels uit elkaar en vaak gaat dat niet heel liefdevol.... zorg alsjeblieft voor jezelf. Je hoeft hem echt niet kaal te plukken, maar bouw wel een stukje veiligheid voor jezelf in.
Geregistreerd partnerschap is indd gratis. Op Maandag tenminste. Bij ons was dat iig zo. Ik was zwanger, dus wilden we onszelf registreren. Trouwen doen we wel een keer als we de loterij winnen Bij geregistreerd partnerschap heb je indd ongeveer dezelfde rechten en plichten.
Maar waarom dan niet nu trouwen? Als je toch al weet dat je dit volgend jaar wilt en het niet groot wilt vieren. Het kost weinig tot niets, in tegenstelling tot een testament, en je bent goed 'gedekt' (no pun intended) als je trouwt in gemeenschap van goederen. Ook met betrekking tot de rechten van je vriend ten aanzien van jullie kleintje en erfrecht zit je met een huwelijk veilig geborgen.
Dit eigenlijk, of GP. Wij hadden eerst samenlevingscontract en testamenten toen we in dezelfde situatie zaten als jullie. Ik werkte wel fulltime en niet zwanger. Maar het is erg naief om te denken dat hij je het huis niet uit zal zetten mochten jullie uit elkaar gaan. Dat wil je gewoon vastgelegd hebben. Toen ik zwanger was gratis een GP, voogd voor dafne en de testamenten worden binnenkort gewijzigd om executeur testamentair en bewinsvoerder enzo aan te stellen. Maar in jullie geval zou ik dus gratis trouwen/GP.
Maar je moet voor trouwen nu toch ook huwelijkse voorwaarden maken? Hier een samenlevingscontract en testamenten. Als we gaan trouwen is het samenlevings contract meteen onze huwelijkse voorwaarden. En bedenk als je nu geregistreerd partnerschap doet dat weinig gemeentes en ceremonie maken van het omzetten naar een huwelijk. Dus dan kan je beter nu meteen trouwen
ja zouden we wel willen maar door bepaalde omstandigheden gaat t dit jaar niet meer lukken denk ik heb er wel weer over nagedacht want was eerst wel de bedoeling
ja dat is ook zo en als ik niet zeker was van mijn zaak zou ik dat ook zeker doen hij zou dat niet en zijn ouders ook niet die hebben dat ook weleens gezegd als t mis zou gaan dan laten we jou echt niet in de kou staan en dat geloof ik ook wel
Ik geloof je onmiddellijk, daar gaat het niet om! Maar mensen veranderen nu eenmaal. Er gebeuren dingen die je niet in de hand hebt. En je relatie verandert ook, zeker als er straks een kindje in het spel is. Ik zou het alleen heel erg vinden als niemand dat ooit tegen je zou zeggen en je over 10 jaar opeens in de problemen zit of iets dergelijks....
Wij hadden niks tot we een huis kochten. Nou ja...niks....huurhuis en samen een kind maar niks qua samenlevingscontract of testament. Vriend heeft onze zoon erkent en gezag aangevraagd, dat wel. Toen we het huis kochten hebben we een samenlevingscontract laten opstellen. Dit omdat wij allebei niet willen trouwen. Niet dat we niet zeker zijn van elkaar maar gewoon het "gedoe", hij vindt maandagochtend in zijn spijkerbroek genoeg, ik ben gelovig en wil dan ook voor de katholieke kerk trouwen, hij wil perse geen kerk enz enz. Onze achternamen schelen ook maar 1 letter dus daarvoor hoefde het niet. Wat wij wel belangrijk vonden, ik weet niet of je daar over hebt nagedacht, is de voogdij over je kindje. Dat hebben wij ook bij de notaris laten vastleggen. Wij willen namelijk pertinent niet dat mijn vriends moeder aanspraak op onze zoon kan maken. En omdat zij veruit de jongste grootouder is vonden wij het noodzakelijk om 2 voogden aan te wijzen die de situatie kennen en zullen handelen zoals wij gewild zouden hebben in geval ons iets overkomt. Was in totaal een flink pakket maar wel goedkoper doordat we alles tegelijk regelden (hypotheek, testament, samenlevingscontract en voogdij)