Trouwen, samenlevingscontract, Ger. Partnerschap. Wat hebben jullie gedaan?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door ice19, 21 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MichMar

MichMar Niet meer actief

Dit had mijn reactie kunnen zijn :D
    Hoewel wij het zo hebben gedaan omdat we een huis kochten, en tja daarvoor MOET je die dingen regelen en dat heeft op dat moment niets met liefde te maken inderdaad.
    Binnen 3 maand de trouwerij zoals wij voor ogen hadden zat er financiël niet in. 600 euro naar een notaris brengen voor een samenlevingscontract terwijl we toch zouden willen trouwen in de toekomst vinden wij zonde geld. Ik draag nu mijn eigen achternaam hoewel ik die van hem kan aanvragen bij het gemeentehuis (kostenloos) wachten we daarmee tot we de huwelijksvoltrekking hebben gedaan in de toekomst, want dat zal dan wel in naam van de liefde gebeuren. Maar die keus hebben we dus niet altijd, tenzij je inderdaad genoegen neemt met een 'gratis' huwelijk, het ene stel is het andere niet, maar volgens mij neem je dergelijke grote beslissingen als een kind verwekken of een huis kopen ook altijd nog uit liefde.

*edit: er is trouwens niets mis met een 'gratis' huwelijk, maar die van ons zou ik gewoon met alles erop en eraan willen zien en het liefst op een vrijdag of zaterdag...

2. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Wij zijn getrouwd. Op een doordeweekse dag 's ochtends (gratis :D). In het gemeentehuis metz'n tweeën en twee getuigen (is verplicht). 's middags hebben we met de ouders, broer/zus en opa's/oma's koffie gedronken en later gedineerd. Was erg kleinschalig maar toch nog te veel van het goede voor mij. Als ik het over mocht doen zou ik het helemaal in het geheim doen.
    Wat de baby betreft: bij ons is dus alles geregeld.
    Wij zijn trouwens getrouwd omdat we samen een huis gingen kopen. Dan moet je toch vanalles op papier hebben staan en wij wilden het inéén keer allemaal geregeld hebben. Wij hebben dan ook huwelijkse voorwaarden.
    TS: succes met je keuze

3. missmanhattan

31 dec 2011
    72
    0
    0
    zoetermeer
    ik lees het hier al heel veel, maar wij zijn 2 jaar geleden (toen we dit huis kochten) ook getrouwd, gratis en voor niets, op een dinsdagochtend (niet overal is het maandags;))

het was op mn verjaardag, ouders en zussen van ons erbij, al met al een man of 20 :) na de huwelijksvoltrekking (stelt echt niks voor hoor als het gratis is) bij ons thuis taart en champagne op, geluncht, en uiteindelijk was het zo gezellig dat we s'avonds Chinees hebben gehaald!:D

we hadden geen dure jurk of opsmuk mijn mooie jurkje was het duurste ( 100 euro) mn vriendin had twee mooie taarten gemaakt, het was een SUPER dag.

we hebben dit zo gedaan omdat wij absoluut niet in de aandacht willen staan, ik word al gauw emotioneel bij andere trouwerijen en die van mezelf wilde ik niet als een snotterig hoopje bijwonen.
    ( sommige blijven mooi als ze huilen, en ik ben er niet een van;))

iedereen moet het voor zichzelf bepalen, als je verder geen waarde hecht aan de dag zelf en voor jou hoeft het geen heel feest de zijn met alles erop en eraan, dan is gratis trouwen echt ideaal:)
    let wel, ik hoorde pas op de radio dat sommige gemeentes het af willen schaffen, maar weet niet of dat echt zo is.

4. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Hier geregistreerd partnerschap..gewoon simpel op maandagochtend, puur om alles geregeld te hebben.
    Nu moeten we bij deze zwangerschap alleen nog erkennen, en dat gaan we aankomende week even regelen.

5. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Hier precies hetzelfde! Alleen hebben wij al GP sinds februari 2008 toen we samen een huis kochten. Gewoon zodat het geregeld is mocht er iets gebeuren met één van ons. Want behalve je rechten en plichten tov kinderen, heb je verder wel dezelfde rechten en plichten als wanneer je zou trouwen.
    Alleen het voelde niet echt als trouwen, meer als gewoon iets zakelijks omdat we nou eenmaal iets moesten regelen en dat de goedkoopste optie was :p
    Een paar weken geleden zijn we naar gemeentehuis geweest en heeft mijn vriend de baby erkend. Dan krijg je papieren mee die je dan weer mee moet nemen als hij de baby gaat aangeven na de geboorte.

Let wel: als je geregistreerd partnerschap hebt, kun je je GP alleen omzetten in een huwelijk in de gemeente waar je op het moment van omzetting woont! Dus ben je van plan om bijv. in maastricht te wonen maar wil je in het stadhuis in amsterdam je GP omzetten naar een huwelijk, dan kan dat niet. Dan moet je eerst scheiden (en een flitsscheiding zoals vroeger zit er niet meer in dus kost ook veel tijd/geld)
    Ook heb je bij de omzetting geen getuigen meer nodig, deze heb je al gehad bij je GP. Je zou natuurlijk, mocht je dat willen, zelf een onofficieel documentje kunnen maken waarop je getuigen kunt laten tekenen. Voordeel hiervan is wél dat je eventueel je eigen kinderen kunt laten 'getuigen'. Ook al zijn ze nog geen 18. Wel even een ambtenaar vinden die daarin meegaat.

6. karin1981

karin1981 Fanatiek lid

11 mei 2011
    1.482
    0
    0
    Zuid Holland
    We zouden op 08-08-2012 gaan trouwen, maar ik ben o0 02-09-2012 uitgerekend. En ik wil niet met een dikke buik staan en wel een heel groot feest.

Nu besloten om het huwelijk uit te stellen naar 19-06-2013 en dan een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Gewoon gratis op een maandagochtend. Dan is alles wel geregeld m.b.t ouderlijk gezag, maar ook met erfrechten. Vind ik ook wel erg belangrijk voor de kleine spruit.
    Het enige wat vriendlief moet doen is dan nog het kindje erkennen.

Kijk eens op onderstaande website. is erg overduidelijk en alle informatie die je nodig hebt staat erin..Heel veel suc6 met het maken van een keuze :)
    Trouwen, samenlevingscontract en geregistreerd partnerschap | Onderwerp | Rijksoverheid.nl

7. Tese

Tese Niet meer actief

Wij zijn getrouwd toen ik 4 maanden zwanger was. Gratis en alleen naaste familie erbij. Daarna zijn we lekker gaan bbq-en was heerlijk ontspannen en ongedwongen. Ideale trouwdag. En alles voor de baby was meteen geregeld.

8. Cupido

Cupido Fanatiek lid

19 jun 2011
    2.205
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben destijds gekozen voor geregistreerd partnerschap. Ik wil ooit nog wel voor het echie, dus dat hield me tegen om direct voor trouwen te gaan.

9. Zomerbloem

Zomerbloem Niet meer actief

Wij hebben een samenlevingscontract sinds we samenwonen, daarin staat vermeld dat de langstlevende alles heeft. De kinderen zijn allebei tijdens de zwangerschap erkend door mijn vriend en na de geboorte is het ouderlijk gezag geregeld. Het zijn (in mijn ogen) dingetjes die niet veel kosten en weinig tijd in beslag nemen. We gaan aankomende zomer trouwen en dan ook met alles erop en eraan, ik wilde niet zwanger trouwen omdat het dan een "moetje" is en eerder was ik er ook nog niet aan toe.

We hebben ook een voogdijtestament op laten stellen, hierin staat vermeld naar wie de kinderen gaan mocht er met ons wat gebeuren.
    Ik heb ooit ergens gelezen dat de kinderen naar de moeder van de moeder gaan, mocht er wat met de ouders gebeuren, maar wij wilden het goed geregeld hebben aangezien we beiden niet willen dat ze naar de familie van mijn vriend gaan.

10. dream4

dream4 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.749
    0
    0
    #30 dream4, 22 jan 2012
    Laatst bewerkt: 22 jan 2012
    ik ben dan nog niet zwanger, maar wij zijn wel getrouwd... & dat was helemaal niet duur. je kunt het zo duur maken als je zelf wilt...

11. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Wij zijn ook getrouwd. Maar niet voor de kids hoor. Wij wilden allebei gewoon graag trouwen en vinden het ook echt iets toevoegen voor ons. Ik zou niet ongetrouwd zonder kids willen zijn.

Als ik er niet om zou geven zou ik denk ik alsnog gratis trouwen om het gewoon goed geregeld te hebben.

12. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    wij gaan 23 maart trouwen los of vast over en kinderen zouden komen wilde wij toch heel graag trouwen !
    nu ben ik weer zwanger en is het trouwen een mooie bij komstigheid :)

vrienden van ons wilde alles goed geregeld hebben en die zijn gaan kijken naar wat het kosten om eht zo goed mogelijk geregeld te hebben voor het kindje.
    uiteindelijk hebben ze besloten om op maandag gratis te trouwen geen ringen alleen ouders als getuigen en daarna met de familie naar het gemeente huis....
    dit was de goedkopste manier om alles goed te regelen voor hun ongeboren kind!

13. nirak

nirak Actief lid

19 mei 2008
    209
    0
    0
    de liefde voor een kind is onvoorwaardelijk
    Friesland
    :) wat een verschillende dingen zijn er mogelijk zeg!!!!!!!

ieder moet lekker zijn ding doen! zolang je maar gelukkig bent! en dat het goed voelt! dat is het belangrijkste voor je kindje - gelukkige ouders -

ik ben als eerst getrouwd, toen huisje gekocht en toen melde onze mini man zich aan :)
    en wij zijn heel gelukkig hihi

groetjes

14. Zustertje2015

Zustertje2015 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    2.682
    0
    36
    Wij moeten dit ook nog gaan regelen. Gaan denk ik voor geregistreerd partnerschap omdat we wel willen trouwen maar dat willen we in een mooie jurk/pak, feest, foto's etc.

Heeft iemand enig idee wat het kost om een geregistreerd partnerschap aan te gaan? Kan het niet echt duidelijk vinden op internet...

15. knorretje88

knorretje88 Niet meer actief

@essieee

in elke gemeente heb je een doordeweekse ochtend waarop dat soort dingen gratis kunnen, net als trouwen in principe. Als ik mij het nog goed herinner komen alleen de kosten van de uitreksels van de burgerlijke stand er overheen.
    Als je zekerheid wilt kun je beter even je eigen gemeente bellen.

16. Zustertje2015

Zustertje2015 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    2.682
    0
    36

Dank je :) ga ik doen...

17. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Klopt, je kunt in elke gemeente wel een keer gratis. Heb je alleen de kosten voor de uitreksels. En die kosten zijn volgens mij per gemeente verschillend!

18. Deniesje1

Deniesje1 Actief lid

26 sep 2011
    312
    0
    0
    Werken
    Utrecht
    Wij gaan 31 Janauri 2012 trouwen:) en zijn er sinds 11 Januari achter dat er ook een kleine op komst is , we zijn super blij:D

19. wondertje1985

wondertje1985 Fanatiek lid

28 jan 2011
    1.123
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wij zijn ook getrouwd. Maar niet voor de kleine. zijn op 8-9-10 getrouwd en ons meisje is vorig jaar augustus geboren.

En idd iedereen doet het op zijn eigen manier.

20. Ongeduldje31

Ongeduldje31 Fanatiek lid

16 jul 2011
    1.001
    29
    48
    Wij gaan over een maandje het zgn. Flits huwelijk doen, zijn allebei niet zo voor trouwen, wonen al 5 jaar samen maar nog niet echt iets geregeld. Nu voor de kindjes alles meteen geregeld

Deel Deze Pagina