Wij hebben woensdag een afspraak met onze ambtenaar voor 7-08-09 en is dus even de vraag wat moeten we allemaal weten of vragen aan die vrouw? Ik ben er helemaal niet in thuis dat soort dingen! En hoeveel tijd kost het ongeveer op de trouwdag zelf in het stadhuis? Want geloof dat we de planning een beetje krap hebben gedaan Groetjes stef
bij ons stelde onze ambtenaar de meeste vragen, het gaat erom dat hij/zij een idee over jullie krijgt zodat hij/zij de speech kan gaan maken! Gewoon een kennismaking dus. Ons trouwen duurde ongeveer 30-45 minuten.
Ik ben benieuwd. Laatst bij iemand anders op de bruiloft gingen ze echt praten over vroeger. Nu heb ik en mijn vriend niet veel over vroeger. Hoe gaat dat dan?
Als je niet over vroeger wilt praten gewoon aangeven zij stuurt het gesprek wel maar als je dan op een punt komt waar je niet wilt dat zij over praat gelijk aan geven. Bij ons hadden mensen haar gebeld (was een bekende voor hun) dat ze over onze overleden schoonvader dit kon vertelllen en verhalen zo over mijn man maar wij wilden gewoon ONS verhaal dus niet de een meer of de ander en ook over de overledenen werd alleen in het begin iets gezegt maar meer niet omdat het echt onze dag was. Ze kletst wat met jullie en wil wat dingen weten maar dat verschilt ook per ambtenaar.
Wees duidelijk met wat je wel en niet wil. Mijn schoonmoeder heeft een vreselijke speech gehouden uit de bijbel, omdat we niet in de kerk trouwde. Zij had het dus liever anders gezien. Als ik dat van te voren had geweten, dan had ik aan de ambtenaar duidelijk aangegeven dat dat absoluut niet de bedoeling was. Ik was toen ook helemaal over de rooie en nam het haar echt niet in dank af.
Bij ons vroeg ze een beetje naar onze achtergrond en wat wel of niet verteld kon worden. Bij ons duurde het maar 15 min omdat we alleen om zakelijke redenen zijn getrouwd.
bij ons veel over onze jeugd, en ook ouders broertjes zusjes enz. En hoe we elkaar ontmoet hadden, hoe het verder ging, het aanzoek enz. Was een leuke toespraak hoor!
Zij gaat je dingen vragen. Over bijvoorbeeld hoe jullie elkaar hebben leren kennen, en wat je het leukste aan je partner vindt etcetera... Onze tante heeft ons getrouwd, dus we hadden een lekker los gesprek. heerlijk was dat! Daarna maakt ze er een verhaaltje van. Wij wilden ook niet teveel over vroeger, en ook geen gelovige dingen erin. We hebben beid enamelijk een ander geloof. Je moet gewoon aangeven wat je wel graag wilt, en wat je niet graag wilt. Ik ken mijn man bijvoorbeeld via ZIJN ex..... Dusja, dat ga je niet vertellen. Er is bij ons gewoon een mooi verhaal van gemaakt. Niets gelogen; alleen wat dingen weggelaten. Ze vroeg aan ons wat we mooi aan elkaar vinden, en ik flap eruit dat ik zijn sixpack wel heel erg leuk vind.... Was natuurlijk een grapje (lol), maar dat is wel verteld in de zaal. Was erg grappig en daarna sloot ze haar zegje af met; "En als jullie ooit een dipje hebben, denk dan terug aan de positieve dingen en hou het vast...!" Toen riep ik nog : " Ja schat, hou die sixpack vast!"
Het was wel een gezellig gesprek. Het ging vooral over ons. Hoe we elkaar hebben ontmoet, wat we leuk vinden aan elkaar, wat we minder leuk vinden aan elkaar, ons werk, onze families, onze hobbies, leuke anekdotes, wat we wel en niet wilden, enz. Ook wordt er gevraagd welke muziek je wilt draaien tijdens het binnenkomen, het ondertekenen en de trouwzaal verlaten. Bij ons werd ook gevraagd naar de getuigen. Dat waren onze ouders en die zijn erg belangrijk voor ons. Dat had ze dus ook in haar speech verwerkt. Ook moet je de keuze maken waar je de ringen wisselt. Op het gemeentehuis of in de kerk. Denk er ook over na of iemand de ringen komt brengen. Daarnaast werd ons gevraagd of we een kaarsje wilden aansteken. Wat goed is om te vragen is of de speech opgenomen kan worden. Wij hebben dat wel laten doen en we luisteren het soms wel eens terug. Ook mag er bij veel gemeentehuizen geen rijst of confetti worden gestrooid. Vraag even na hoe dat zit en geef dit door aan je ceremoniemeester. Bellen blazen mag meestal wel, een leuk alternatief en staat ook mooi op foto's. Ook kun je aangeven of er een fotograaf en/of videograaf meekomt en waar die het beste kunnen gaan staan. Wij zijn van tevoren even in de trouwzaal gaan kijken. De ceremonie op het gemeentehuis duurde bij ons 45 minuten. Ik heb ook wel eens bruiloften meegemaakt waar we na 20 minuten alweer buiten stonden. Succes ermee! En vergeet er vooral niet van te genieten!