Trouwen? Testament? Of zo laten?

Discussion in 'De lounge' started by djee01, Sep 1, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Koon

Koon Niet meer actief

Zo'n rechtzaak dient niet gelijk een dag na overlijden. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat een kind (wel al ouder kind) naar een jeugdzorginstelling moest omdat ouders geen voogdij geregeld hadden. Voogdij is uiteindelijk na 3 maanden aan een oom en tante toegewezen door de rechter.

En je geld naar je ouders geen probleem? Moet je vriend voor alle kosten zelf opdraaien ineens. Lijkt me niet fair.

Zelf goed regelen, kan er ook geen gezeik komen. Dat gebeurt namelijk in de beste families.
    Goed dat je er naar gaat kijken. Ook wat aan doen dan hè ;)

2. MamavC

MamavC Niet meer actief

Je bedoelt de vaste lasten? Die betaalt hij allemaal sowieso al, ik niet. We hebben niet echt een gezamenlijk huishouden wat dat betreft
    Maar dit gaat helemaal off topic :p

3. djee01

djee01 Lid

Jan 21, 2014
    58
    0
    6
    NULL
    NULL
    Helaas wordt ik hier niet veel wijzer van. Wanneer een vader toch erkend heeft en gezag heeft aangevraagd is hij toch een wettelijke ouder? Dus bij overlijden zal hij toch voogdij krijgen?

Wanneer we allebei komen te overlijden heb ik bij de rechtbank een voogd aangewezen, staat op papier namelijk mijn zusje

En bij overlijden erven mijn ouders toch niet maar mijn kind toch? Maar is het wenselijk in een testament vast te leggen dat ook mijn vriend erft? Vind een testament best prijzig en wil eerst goed uitgezonden hebben of fit echt nodig is

4. SweetPrincess

SweetPrincess Bekend lid

Feb 17, 2015
    601
    43
    28
    NULL
    NULL
    Zelfde hier dus ik lees mee.
    Als ik dood ben wil ik idd dat het geld naar mn kind gaat en dacht ook dat het automatisch gebeurd?

Alleen wat nou als we alle 3 dood gaan dood auto ongeluk? Gaat het geld dan naar mn moeder? want dat vind ik ook prima namelijk.

5. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

May 12, 2015
    1,719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Groepen van erfgenamen
    Eerst de partner en het nageslacht. Daarna broers/zussen/ouders.

De partner moet wel geregistreerd partner zijn, een notarieel samenlevingscontract telt niet. Tenzij het erfdeel explicituet vernoemd isnin het contract.

6. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

Jan 29, 2014
    2,251
    670
    113
    Wij zijn niet getrouwd maar hebben alles geregeld dus alles komt op hetzelfde neer als een getrouwd stel.

Erkenning, gezag, testamenten en voogdij staat allemaal vast.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Als je erkent hebt en gezag hebt zit je kwa kinderen goed, mocht een van beide overlijden.

Een testament met voogdij is echter wel aan te raden. Het gaat hierom niet om je partner, maar om je kind en geld (+ spullen).
    Stel jij en je partner overlijden tegelijkertijd kun je iemand aanwijzen om voor je kind(eren) te zorgen.
    Daarnaast, stel dat jij iets hebt wat jou of je familie dierbaar is en jij overlijdt zou het naar je partner gaan. Stel jij overlijd 10 minuten (denk aan auto ongeluk) eerder dan zou de familie van je partner alles erven. Huis, geld, spullen.

Met kinderen is een testament met voogdij altijd verstandig. Of je nu getrouwd bent, geregistreerd partnerschap hebt of alleen een samenlevingsovereenkomst.

8. SweetPrincess

SweetPrincess Bekend lid

Feb 17, 2015
    601
    43
    28
    NULL
    NULL
    Ik heb me er nooit zo goed in verdiept maar dit roept bij mij wel vraag op.
    Mijn vriend en ik zijn nog niet getrouwd, en als we trouwen doen we dat ook niet in gemeenschap van goederen.
    Ik heb in het huis de hele inboedel betaald (ja alle nota's heb ik in mappen zitten) dus stel we krijgen een auto ongeluk en ik ga 10 min eerder dood dan gaat het toch naar mijn moeder?!
    Maar als ik alleen dood ga en mn partner en dochter blijven leven dan erft mijn dochter het toch? (icm partner want die mag de meubels gewoon houden dan want ja kleine leeft er ook :p )

Zit er wel over te denken om een testament te laten maken, maar is dat niet mega duur? Of gaat het naar wat erin komt dat elke zin zoveel geld is?
    Op het moment hebben we het ff niet breed vriend die nieuwe baan moet vinden enz dus daarom hebben we het ook nog niet eerder gedaan.

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wij hebben toentertijd een samenlevingscontract afgesloten en direct testamenten laten maken, dit omdat mijn partner een eigen huis had en er een dochter uit een eerdere relatie was.
    In die testamenten is direct een zin opgenomen dat er bij overlijden, zonder gezamenlijke kinderen, eerst de overblijvende partner erft en bij gelijktijdig overlijden dan zou er verdeeld moeten worden tussen zijn dochter en mijn zusje.
    Wanneer er wel gezamenlijke kinderen zouden zijn, dan zal het geldende erfrecht worden toegepast,... dus erfdeel voor partner en erfdeel voor de kids.

Voogdij moeten wij nog altijd laten vastleggen :) Wil me hier binnenkort wel goed over laten voorlichten aangezien wij (en de kinderen) de Nederlandse nationaliteit hebben, maar inmiddels al enige jaren in Duitsland wonen. Ik weet niet precies hoe het dan moet worden vastgelegd en mogelijk moeten ook onze testamenten aan de "woonsituatie" worden aangepast.

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je betaalt per "akte", dus je betaalt per persoon een bedrag voor het gehele testament. (en niet per zin) Je kunt ook geen gezamenlijk testament opmaken, het wordt per persoon vastgelegd. Dus akte voor jou en eentje voor je partner.
    Er zit wel veel verschil in de prijzen die notarissen hanteren, dus vraag eerst in de omgeving even goed rond. Loont best de moeite! je bent niet gebonden aan bijv je woonplaats om een notaris te zoeken.

Wij betaalden, in 1999, iets van 900 gulden voor drie akten (twee testamenten en een samenlevingscontract)

Share This Page