Trouwen voor je kindje

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door 894hi, 24 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pastasalade

19 feb 2009
    15
    0
    0
    Wij gaan trouwen voor ik ben uitgerekend. We wilden sowieso al trouwen en toen ik zwanger bleek, vonden we het toch wel leuk om dat nog te doen voordat de baby kwam. Omdat we dan echt een gezinnetje zijn. Voor de papieren hoef je het volgens mij niet te doen. Zolang je de vrucht erkent en ook het gezag van de vader regelt, komt het ook goed als je niet getrouwd bent. Natuurlijk zit het dan anders met erfenissen, maar dat is een ander verhaal volgens mij.

Er zit trouwens geen verschil tussen geregistreerd partnerschap en een huwelijk. Geregistreerd partnerschap is verzonnen voor twee mensen van het zelfde geslacht, toen die nog niet met elkaar mochten trouwen. Toen hadden ze iets dat er op leek. Maar nu mag het wel, dus vervalt het verschil eigenlijk.

2. Sjaam

Sjaam Fanatiek lid

18 jun 2008
    1.112
    0
    36
    Zuid Holland
    Wij gaan geregisteerd partnerschap doen. Hoewel het bijna hetzelfde is als trouwen.
    Dit om de reden dat alles dan geregeld is met gezag en dergelijke.
    Wij gaan 8 juni in ondertrouw en zullen op 22 juni het geregistreerd partnerschap tekenen. En 10 juli ben ik uitgerekend, dus ik hoop dat ik het haal.

3. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    haha ik ga 22juni trouwen! :) en ben 6juli uitgerekend. kielekiele allemaal he

4. Sjaam

Sjaam Fanatiek lid

18 jun 2008
    1.112
    0
    36
    Zuid Holland
    Nou das toevallig hahaha. Hoop dat we het beide volhouden

5. Vlinder78

Vlinder78 Bekend lid

13 nov 2006
    514
    0
    0
    lerares
    Bovenkarspel
    Hoi,

Mijn vriend heeft ons eerste kindje erkent toen ik 4 maanden zwanger was. Hij kreeg toen meteen de papieren voor het regelen van het gezag mee. Na de geboorte hebben we ze ingevuld en opgestuurd naar het kantongerecht in Alkmaar. Heeft misschien een half uurtje geduurd om in te vullen en binnen een week kregen we een brief over het gezag.

Wij willen ook heel graag trouwen, maar willen eigenlijk ook wel een feestje dan enzo. Moeten nog even kijken hoe we het gaan doen, maar anders gewoon zoals bij de eerste.

Ben wel al bijna 2 jaar verloofd.......

6. hellen83

hellen83 Actief lid

16 nov 2008
    461
    0
    0
    wij zijn niet getrouwd

en hebben het als volgt geregeld;

mijn vriend en ik zijn naar de gemeente gegaan voor de erkening van de ongeboren vrucht.
    nu mag mijn vriend zonder mij de kleine aangeven als het geboren is en hebben we meteen de achternaam gekozen.
    kostte niks! was met 5 min klaar.

als hij het kind aan gaat geven bij de gemeente krijgt hij aanvraagformulier mee voor gezag en ook de geboorte akte en uittreksel. dit koste geloof ik wel iets maar niet meer dan trouwen..
    dit stuur je op naar het kanton gerecht en dan heeft de vader gezag en dus net zoveel rechten en plichten als de moeder.

qua erven; kind krijgt altijd kindsdeel. de rest staat in ons samenlevingscontract en is met de koop van de woning mee genomen...

hopelijk heb je hier wat aan...

groetjes

7. sweetdushi

sweetdushi Bekend lid

24 jun 2007
    685
    0
    0
    Ik ben niet getrouwd voor mijn kindje.
    Ik wil gewoon liever niet trouwen dus ga ik het ook niet voor mn kindje doen.
    Vind ik geen goede reden. En ook geen meerwaarde hebben.
    Als ik ooit trouw wil ik duur en mooi trouwen dus moet er veel geregeld worden.
    Dat doe je niet even in een jaartje.
    De vader is gelijk officieel voogd op papier. Dat is er beter aan geregeld.
    Nu moet mijn vriend dat via de rechter regelen en er wat extra voor betalen.

8. KleinWondertje

KleinWondertje Niet meer actief

Krijg je zo'n aanvraagformulier altijd mee bij aangifte van geboorte? Daar moet de vader dus tekenen dat hij verantwoordelijk wil zijn voor het kindje?
    Wij zijn nml ook aan het kijken voor een koophuis en willen dan dus ook een samenlevingscontract. Ik wist alleen niet of je daar ook iets over 'gezin' of iets in kon laten zetten of dat dat puur om het huis gaat.
    Hoe jij het zo opnoemt klinkt op zich ideaal voor ons..

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    ALs je vriend het kindje erkent heeft krijg je (bij mijn weten) altijd zo'n formulier voor het aanvragen van het ouderlijk gezeg mee.

Wat betreft het ouderlijk gezag heb je niks aan een testament of samenlevingscontract want gezag moet echt bij de rechtbank geregistreerd staan. Een samenlevingscontract is echt alleen een contract tussen jouw en je partner, dat je elkaar niet zonder pardon op straat kunt zetten, bijv.

Edit: Nog even een aanvulling: Bij een koophuis is het slim om meteen een testament en een volmacht af te sluiten. In het testament is het erfrecht geregeld (bij ons alles op de langstlevende of naar de kinderen als er iets met ons beide gebeurt) en de volmacht is voor als er iets gebeurt met mijn man waardoor hij niet meer zelf kan beslissen, (bijv een coma) en ik moet beslissingen gaan nemen mbt bijv de verkoop van ons huis dat ik dat alleen kan doen. Ook kun je in je testament dan meteen een voogd (of 2) aanwijzen waar jullie kindje naar toe zal gaan als er iets met jullie gebeurt.

10. Ilona19

Ilona19 Actief lid

14 nov 2008
    167
    0
    0
    Trouwen voor je kindje is echt niet nodig. Natuurlijk moet je het vooral doen als je het graag wil. Wij willen ook graag trouwen maar wachten totdat we genoeg gespaard hebben voor een mooi feestje.
    Mijn vriend heeft ons ongeboren kindje erkent en na het aangeven kan hij met een formulier naar de rechtbank om het gezag te regelen.
    Ons werd verteld dat zelfs dat niets kost. Je moet alleen betalen voor eventuele uittreksels.

11. Ellen1982

Ellen1982 Actief lid

18 jun 2008
    363
    0
    0
    Verzorgende ig
    Eindhoven
    Even voor de duidelijkheid; of je nou trouwt/samenlevingscontract/gereg.partnerschap hebt...Het maakt voor de kleine niets uit.
    Wij hadden al een samenlevingscontract, en hechten niet echt de meerwaarde aan een papiertje waarop staat dat je voor eeuwig in de echt verbonden bent. We zijn naar een notaris geweest en hebben uitleg gevraagd wat nou te doen, hij zei;
    * Kind laten erkennen door de vader, dit hebben we dus ook gedaan en was hier in Eindhoven gewoon gratis.
    * Aangezien wij al een samenlevingscontract hebben hoeven we dus verder qua verdeling bij uit elkaar gaan etc niets meer te regelen.
    * Als de kleine geboren is, moet de vader inderdaad een verklaring voor ouderlijk gezag opsturen naar de kantonrechter, dit is echter gewoon gratis, wij hebben het formulier al in huis en sturen het op zo gauw de kleine er is.
    * Het enige wat wij nog zouden moeten doen is een testament op laten stellen, maar dat moet ook als je gaat trouwen...

Al met al; echt veel verschil vindt ik er niet inzitten, en nogmaals, als je het graag wil of dezelfde achternaam als je kleine wil dan zou ik het ook doen. Maar ik en mijn vriend hechten geen meerwaarde aan een papiertje, klinkt misschien heel zwart/wit maargoed...voor ons gevoel is ons kindje dadelijk onze bindende factor, als je het zo bekijkt, en een "bekroning" op onze relatie.

Hopelijk is het voor mensen nu wat duidelijker, want wij kregen ook vaak te horen dat je MOEST gaan trouwen WANT dat scheelde in kosten als je het niet zou doen, nou bullshit dus.
    Sinds een jaar of 10 is dit niet meer.

12. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Uhmm dat moet niet hoor.. ik ben getrouwd en wij hebben geen testament.

13. anael2009

anael2009 Actief lid

26 nov 2008
    478
    0
    0
    Hoi!

Wij gaan wel trouwen, maar wachten eerst tot onze meis een beetje kan wandelen en de ringen kan komen brengen!

Wij praten al jaren over trouwen, maar hebben eerst gekozen voor een nieuw huis en nu onze meid en dan sparen voor een bruiloft.. we zijn 10 jaar samen en er kan vanalles mis gaan, maar ik zou nooit en te nimmer mijn vriend een band met zijn kind ontzeggen en dat weet mijn vriend heel erg goed.. Trouwen lijkt ons geweldig, maar het maakt niet ineens onze liefde voor elkaar groter.. Dit is ons tweede huis samen, we hebben heel veel leed samen gedeeld en heel veel lief ook gelukkig, ik hou van hem en een papiertje voegt daar niets aan toe.. Al is zo'n mooie witte roomsoes jurk wel een toevoeging aan mijn leven haha..

Iedereen moet het zelf weten, de papieren voor de kantonrechter liggen al klaar (voogdij) en de erkenning van de ongeboren vrucht (gratis hier!) zit in een mooi mapje en laat mijn vriend aan iedereen zien.. oja en testament hebben we al voor het huis, gewoon wat aanpassen..

allemaal nog een mooie dag gewenst..

mo

14. nou wij trouwen niet en hebben ook geen geregistreed partnerschap maar alles is goed geregeld hebben het ongeboren kindje al erkend en hebben gelijk een papier mee gekregen van de rechtbank dat we weer op moeten sturen als de kleine is geboren en dan heeft mijn vriend net zoveel recht op de kleine als mij

15. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    wij zijn getrouwd toen ik 20 weken zwanger was.
    wij woonde alleen maar samen en als we papieren hadden moeten opsturen waren we heel veel geld kwijt geweest.
    wij zijn toen (12-07-2007) gratis getrouwd en bijna niemand wist het ,de dag dat wij gingen trouwen kregen de mensen een (zelf gemaakte) kaart in de bus voor een tuin feest die we een week later gaven.

16. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

17. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Als je uit elkaar gaat en je vriend zou trouwen met een ander en hij overlijdt dan krijg je als kind inderdaad niets. De erfenis gaat naar de langstlevende, zijn echtgenote in dat geval. Je hebt als kind dan echter wel een (niet-opeisbare) vordering op die echtgenote en je krijgt je deel pas als zij overlijdt. Als je pech hebt is er niets over van de erfenis.

Deel Deze Pagina