trouwen voor of na de bevalling?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door tess2013, 4 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. karin1981

karin1981 Fanatiek lid

11 mei 2011
    1.482
    0
    0
    Zuid Holland
    Wij zijn een ger.partnerschap aangegaan. Waarbij de kleine voor de geboorte al erkend was door mijn vriend. Ik heb wel zijn naam aangenomen zodat we een gezinnetje zijn ;) en ook met het reizen naar het buitenland is het makkelijker. Trouwen doen we een x als de kleine man kan lopen. Juridisch is het dus allemaal geregeld. Het ligt er maar net aan hoeveel waarde je hecht aan trouwen met alles erop en eraan. .veel plezier alvast!

2. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Ja, dat van dat 'moetje' vind ik ook wat achterhaald :D Voor ons was de keuze doen we een geregistreerd partnerschap of gaan we trouwen? Met het laatste waren we qua afspraken bij de gemeente sneller klaar. En als je uit elkaar gaat met een kindje moet je het ook via de rechter laten doen. Niet dat we daarvan uitgaan ;) Groot verschil zit er tussen beide niet alleen in het buitenland ziet men de status van een geregistreerd partnerschap anders. Ik vond het een fijn idee om zwanger te trouwen. Het heeft iets speciaals.
    Ik moest ook wel lachen tijdens het foto's maken bij het landgoed. Daar was o.a. een giga bruiloft aan de gang waarbij de bruid liep te stressen en te schelden ;) Ik vind een grote bruiloft zonde van het geld.

3. Searwen

Searwen Actief lid

22 mrt 2013
    311
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij gaan in september een geregistreerd partnerschap aan, zodat als er iets met een van ons beiden mocht gebeuren, de ander in het huis kan blijven wonen enzo. We zijn ook partners voor het pensioen. Daarnaast zorgen we dat mijn partner de kleine erkent voor het ouderlijk gezag.
    Trouwen doen we volgend jaar. We hebben nu simpelweg de tijd niet om het te regelen en we moeten er voor sparen.

4. GFH

GFH Fanatiek lid

27 dec 2010
    3.539
    0
    0
    Iets in de ICT
    Limburg
    Wij hadden ook een samenlevingscontract. En nu ben ik zwanger en hebben we besloten om te gaan trouwen. Wij trouwen nog voor ik moet bevallen, namelijk met 26 weken zwangerschap.

5. Nathaliiej

Nathaliiej Fanatiek lid

20 nov 2012
    1.206
    1
    0
    NULL
    Utrechtse Heuvelrug
    Wij hebben samen een koophuis, en een samenlevingscontract.
    Nu gaan we aankomende maandag in ondertrouw, en 9 Sept. geregistreerd Partnerschap, dit is meer voor de achternaam, ik vind het persoonlijk ´vreemd´ als je nog bij elkaar bent, kindjes hebt, en de mama een andere naam heeft.

Trouwen met de hele poespas heeft voor ons beide geen meerwaarde, vandaar dit;)

6. tess2013

tess2013 Niet meer actief

Thanks allemaal voor de reacties. Ga ze zo op de pc ff goed nalezen (zit nu op telefoon).

K zie er een aantal over geregistreerd parnerschap. Wellicht ten overvloede, maar bij geregistreerd partnerschap is je kindje NIET automatisch erkent door je partner! Hij moet dan alsnog zelf het kindje erkennen. Dat is een van de weinige verschillen tussen huwelijk en partnerschap.

7. Madera

Madera Actief lid

23 mrt 2013
    284
    0
    0
    Noord brabant
    Oke ben dan wel niet zwanger, maar goed. Wij zijn iets meer dan een maand geleden getrouwd. 3 weken nadat we besloten hadden om het naar voren te halen. Dus het kán allemaal wel snel, zolang je niet te graag een bepaalde datum of dag wilt.

Je zegt dat je het klein wilt houden, wij hadden onze ouders, grootouders, broers, zussen en een paar goede vrienden uitgenodigd en zaten daarmee op (uit mn hoofd) 25 personen. Wij hebben s ochtends foto's gemaakt en zijn laat in de middag getrouwd en daarna uit eten geweest in een lokaal restaurantje.

Mijn ervaring is dat mensen heel veel begrip ervoor hebben als je het klein houdt, wij hebben eigenlijk alleen maar mensen gehad die zeiden "jullie hebben groot gelijk" of "Ik wou dat wij het ook zo gedaan hadden"

over de vraag voor of na de bevalling trouwen, ik zou het ervoor doen, scheelt een hoop gedoe met erkennen enzo.

Het gaat vooral om hoe jullie je erbij voelen. Maar ik denk wel dat als jullie nu beslissen dat je wilt trouwen voor de kleine er is, dat je dat het beste zo snel mogelijk kunt doen. Zeker voor je eigen beleving.
    Hou er overigens wel rekening mee, dat als je iets als een trouwverzekering af wilt sluiten dat deze niet uitkeren als je een miskraam krijgt, of onverwacht eerder bevalt. Zoek dit van tevoren goed uit. succes met jullie beslissing

8. JoyofLiving

JoyofLiving Fanatiek lid

10 apr 2013
    2.571
    0
    0
    Ik ben getrouwd toen ik 24 weken zwanger was van de eerste. Het heeft voor en nadelen om tijdens de zwangerschap te trouwen. Je bent op zo'n dag bijv heel snel moe waardoor je vaak even gaat zitten en de jurk die vervloek je einde van de avond ;)

Ik vond het wel heel bijzonder om te teouwen en er een wondertje in mijn buik zat. Je voelt je al speciaal als bruid maar dan nog specialer als zwangere bruid :D Het was daardoor ook een erg emotionele en intieme dag, een dag om nooit meer te vergeten!

In de ochtend ben ik eerst aangekleed en werden mijn haren en make up gedaan. Daarna kwam mijn partner mij in het ouderlijk huis ophalen en hebben we een fotoreportage gehad. Daarna gingen we trouwen in het stadhuis en de fam (ong 20 personen) waren daar ook bij. Daarna zijn we dus met deze mensen uiteten gegaan. En in de avond, na het eten, gaven we een feest (restaurant afgehuurd) voor de rest vd familie en vrienden (geen kennissen) maar totaal 100 mensen zoiets en was hartstikke gezellig.

9. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hier gaan we ook trouwen als we zwanger zijn....vindt dat juist mooi.

10. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

Wij zijn getrouwd toen ik 33 weken zwanger was.
    Het was voor ons beide de 2e keer en voor ons hoefde het niet meer "in vol ornaat".
    Gratis op maandagmorgen,leuke zwangerschapsjurk, koffie met taart bij mijn ouders en een hapje en een drankje.
    S. middags in een joggingbroek op de bank heerlijk filmpje gekeken.

Was een leuke dag en vooral omdat het zo anders was als de 1e keer.

Moets wel stiekem lachen, ik had een enorme buik en de ambtenaar deed het zo snel.hij leek wel bang dat we meteen door moesten naar het loket aangifte van geboorte.

11. tess2013

tess2013 Niet meer actief

Bij geregistreerd partnershap is je kindje niet automatisch erkent door je partner hoor! Ik zou dit ff goed nakijken dat je niet voor verrassingen komt te staan!

12. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Nog even een kleine toevoeging: erkennen is ook niet hetzelfde als samen het ouderlijk gezag hebben! Erkenning kun je regelen voor de geboorte, gedeeld ouderlijk gezag kun je na de geboorte regelen via het kantongerecht. Om dit allemaal te omzeilen, hebben wij gekozen om te trouwen voor de geboorte. Bovendien blijft het kind voor de wet een buitenechtelijk kind, ook al trouw je alsnog na de geboorte. Vond dit maar een raar idee...

13. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Dus wat gebeurt er met de kids die je van te voren erkend hebt geen ouderlijk gezag en daarna ga je pas trouwen.?

14. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ik zou er zelf niet zo gauw voor kiezen om 'nog even snel' te trouwen voor de baby komt, omdat dat makkelijker zou zijn. Mijn schoonfamilie wilde bijvoorbeeld ook liever dat we eerst waren getrouwd voordat we gingen samenwonen, en ik snap dat ergens wel, maar ik wilde alleen maar trouwen als we het beide ontzettend graag wilden, omdat we heel veel van elkaar houden. En niet om een andere reden, hoe klein ook, of het nou bijzaak is of niet. Ik zou hetzelfde hebben als ik zwanger was geweest voor we gingen trouwen.

15. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt, je moet ouderlijk gezag apart aanvragen na de geboorte (voor de vader). Dit bestaat echter uit een formulier opsturen samen met geboorte uittreksel baby en kopie id bewijs van beide ouders. De aanvraag is gratis.

Het is dus niet duur of veel werk.

16. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Dit vond ik op de website van de Rijksoverheid:

Gezamenlijk ouderlijk gezag bij huwelijk
    Ouders krijgen automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag over de kinderen die zij tijdens het huwelijk krijgen of adopteren. De man is ook automatisch de wettelijke vader, hij hoeft hiervoor het kind niet te erkennen. Ook als de vader niet de biologische vader is van het kind. Als ouders na de geboorte van hun kind trouwen, krijgen zij ook automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag. Hierbij geldt wel de voorwaarde dat de vader het kind heeft erkend.

Dus dan is het alsnog geregeld.

17. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Klopt! Alleen wij vonden het dragen van allemaal dezelfde achternaam wel zo prettig. Ach een ieder moet het voor zichzelf bepalen alleen moet men zich wel verdiepen in de wetgeving erom heen. Want daar snijden veel ouders zich mee in de vingers..

18. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ah oké...thx voor je moeite:D

19. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL

Heb je helemaal gelijk in. Het is ook een keuze die ieder voor zich moet maken, maar trouwen zodat je geen 'gedoe' hebt met erkennen en gezag, is dus echt niet nodig. Trouwen is wat dat betreft meer 'gedoe' dan de vrucht erkennen en gezag aanvragen.

Neemt niet weg, dat je wel andere redenen kunt hebben om toch te trouwen.

Overigens: als je trouwt, kun je je (onofficiële) achternaam kiezen, in je paspoort blijft altijd je meisjesnaam staan. Volgens mij kan zelfs de man de naam van de vrouw krijgen?

Of je nou getrouwd bent of niet, je kunt de achternaam van je kind kiezen. Ben je getrouwd, dan krijgt het automatisch de naam van de moeder, wil je het anders, dan moet je dat aangeven. Ben je niet getrouwd, dan krijgt het automatisch de naam van de moeder, wil je het anders dan moet je dat aangeven.

20. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Dat ligt er natuurlijk aan hoe je trouwt. Ik ken genoeg mensen die gratis getrouwd zijn met alleen een stel goede vrienden erbij.. dan is het echt geen gedoe. Het wordt pas "gedoe" als je huwelijkse voorwaarden laat opstellen. De rest van de dag organiseren vond ik persoonlijk geen gedoe :p

Klopt dat je het qua namen zo gek kunt maken als je zelf wilt ;)
    Hier overigens pas mijn paspoort laten verlengen en dus de e/v laten toevoegen, toen paspoort daaraan toe was :) Maar goed, zoon heeft ook nog geen ID kaart, dus wij gaan niet zo vaak naar het buitenland en al helemaal niet met het vliegtuig..

Maar volgens mij klopt Ben je getrouwd, dan krijgt het automatisch de naam van de moeder niet, is het niet automatisch de naam van de vader?

Deel Deze Pagina