Wij hebben een ger. partnerschap voor de geboorte.. Daarbij moet je nog wel het kind apart erkennen, en dit hebben we gedaan toen ik ongeveer 20 weken zwanger was.. Bij een huwelijk en ger. partnerschap ben je ook automatisch voogd en heb je dus het ouderlijk gezag als man zijnde.. Trouwen wildde mijn vriend niet, en we wildden het wel allemaal goed geregeld hebben. Alleen heeft het kind die geboren is tijdens een ger. partnerschap geen erf recht.. en met een huwelijk wel.. Dat is eigenlijk het grootste verschil.. Mocht je trouwens uit elkaar gaan ,dan gaat dat met een ger. partnerschap een stuk makkelijker dan als je getrouwd bent.. niet dat we daar van uit gaan, maar je weet nooit hoe het leven loopt natuurlijk.. Ik ken ook heel veel mensen die trouwens niets hebben geregeld.. en wel een kind hebben..
En over de naam vh kind gesproken, die mag je zelf kiezen.. Wij hebben gekozen voor de naam van mijn vriend, zodat we een echt gezinnetje zijn haha.. familie.. ".. "
Uh ja dat bedoelde ik . Als je getrouwd bent automatisch naam van de VADER, ben je niet getrouwd automatisch naam van de MOEDER.
Wij hebben geregistreerd partnerschap voor de bevalling. We willen ooit nog trouwen en laten het dan dus omzetten naar een huwelijk. Ik wil niet trouwen met een buik en we willen een groot feest wat ik persoonlijk niet praktisch vind terwijl ik zwanger ben. Ieder is daar natuurlijk anders in. Mijn vriend heeft ons kindje erkend en we zijn pas in ondertrouw gegaan en over een paar weken zijn we dus ger. partners zodat het ouderlijk gezag etc. meteen geregeld is. Met ger. Partnerschap kan je trouwens ook de achternaam van je vriend aannemen wat dan net als met trouwen op de niet officiƫle documenten komt te staan.
Ik wilde eerst zwanger trouwen maar mijn (inmiddels) man wist dat ik graag in een kasteel wilde trouwen met jurk (als een prinsesje zeg maar) niet supergroot want we waren in totaal 5000 euro kwijt maar toch wel een bepaald beeld voor ogen en hij heeft nee gezegd op zwanger trouwen, en nu (achteraf) snap ik helemaal waarom, ik heb nu mijn droomdag gehad met mijn kleine man er ook bij en dat was zo bijzonder... ik ben blij dat ik heb gewacht van voor erkenning en gezag was 10 euro en 10 minuten en meer was het niet dus dat was ook een makkie en hoef je zeker niet perse voor te trouwen..
Als er kinderen in het spel zijn is uit elkaar gaan met geregistreerd partnerschap ook lastig en gedoe. Alleen als ze zonder kinderen je geregistreerd partnerschap wilt ontbinden is dat makkelijk te regelen