Ik weet dat het in onze gemeente duurder is als je er niet zelf woont. Ik neem aan dat dat in andere gemeentes ook zo is. @mamavanmimi Het valt best mee hoor met dat ingewikkelde(vond ik zelf tenminste en wij zijn een stuk uitgebreider getrouwd). Zet het gewoon even allemaal voor jezelf op een rijtje.
Kosten van gemeente verschillen idd, maar wat ik las bij onze gemeente op de website is dat 1 van de 2 in de gemeente moet wonen waar getrouwd wordt. En gezien wij in de zelfde gemeente wonen...... al zoveel jaar zouden wij trouwen in onze gemeente. Gezien er om ons heen leuke kleine plattelands gemeentes zijn, zullen de kosten daar ook duurder zijn
Als je gratis trouwt mogen er sowieso heel weinig mensen bij. Ik zou dan de gasten later uitnodigen. Vrienden van ons trouwen in "gewone" kleding met ouders (getuigen) doordeweeks en doen dan zaterdag diner met familie en belangrijke vrienden, zaterdagavond feest.
Ik heb nog even wat zitten spelen met mijn grote vriend google Rondom onze gemeente zijn er plaatsen zoals we ook de rest van het land die complete arrangementen hebben, ziet er ook goed uit, alleen wel weer iets duurder. Maar ben toch bang dat het uitgebreider gaat worden dan dat ik er hier over begon. Vriend heeft een hoop directe familie in Duitsland en wil hun eigenlijk weluitnodigen. Nou zijn er arrangementen met uitgebreid feest, of alleen diner en dat spreekt ons eigenlijk ook wel aan. En minder duur dan we dachten, dus wie weet dat het toch weer uitgebreider wordt....