Wie kan mij wat vertellen over het beroep VERZORGENDE?

Discussie in 'De lounge' gestart door Minny, 15 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik wil heel graag een carriere switch maken, maar kom er gewoon niet uit. Ik denk nu dat ik ook het verkeerde beeld heb van bepaalde beroepen.

Kan iemand mij iets vertellen over het werken als verzorgende? Wat kun je er allemaal mee en hoe ziet je dag eruit?

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    scheelt welke instelling?

3. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Geen idee nog!

Maar wat moet ik me er grotendeels bij voorstellen?

4. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Misschien even googlen? Er is genoeg info over te vinden.

5. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ja bijna teveel info en teveel keuzes.... haha..

6. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Ik werk als verzorgende in de wijk.
    de werktijden zijn tussen 7 uur tot 13 uur en 17 tot 23 uur
    Werk niet in de nacht of overdag.
    De taken zijn wat ik doe: clienten wassen/douche, medicijnen geven/uitzetten, steunkousen aan en uittrekken.
    Ook heb ik een stuk of 5 clienten die van mij zijn, dan moet ik in de gaten houden af er geen veranderening zijn en dat door geven aan de wijverpleging.
    Op een ochtend heb ik tussen 5 á 10 clienten die ik dan verzorgen moet ( clienten wonen thuis dus ik ga van huis naar huis) per client krijg ik tussen 10 a 55 min de tijd om ze te verzorgen. Bij de een is het alleen de medicijnen die ik moet geven bij de andere moet ik ook douche.
    Savonds zijn de clienten meer, maar dan hoef ik niet te douche,
    soms wel even eten opwarmen.

7. naadje53

naadje53 Bekend lid

23 mrt 2011
    975
    0
    0
    ook ik werk in de verzorging maar dan in een verpleeghuis wat een soort van klein schalig is opgezet
    wij hebben op de afdeling 6 woningen op elke woning zitten tussen de 6 a 8 clienten die verzorgd moeten worden zoals wassen/aankleden helpen met eten en drinken , medicijnen en nog veel meer

maar weet je ook wat je wil want je hebt namelijk somatiek en psycho geriatrie

8. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Ik werk als verzorgende ig, ig is een uitstroom waarmee je dus bepaalde (extra) medische handelingen mag verrichten.
    Het hangt van de instelling af wat jij als verzorgende mag.
    Altijd is dat het wassen en kleden van mensen en ze naar het toilet brengen. Medicijnen delen mag ook.
    Je hebt kontakt met de arts en behoordeeld of deze nodig is bij een patient. Verder heb je nauwe banden met andere diciplines zoals dieetist, psygoloog, geestelijk verzorger, fysio therapeut etc. Hangt het helemaal vanaf waar jou patient onder behandeling is.
    je kunt werkzaam zijn in oa
    De kraamzorg
    Gehandicapten zorg
    Ouderenzorg

9. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Werken op een kraamafdeling lijkt me ook leuk!!
    Maar dan ben je meer verpleegkundige dan verzorgende of niet?

10. Nettie

Nettie Fanatiek lid

14 jun 2007
    4.016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
    Er is zo vreselijk veel te vertellen over de vz... Maar kan je ong. vertellen wat ik doe, hoop dat je dara iets aan hebt!

Ik werk als oproepkracht in een verzorgingshuis. Ik heb zelf alleen diensten van 18-23 door de week en in het weekend van half 8-half12 of half 8 tot 16u. Een volledige avonddienst is van kwart voor 4- 23u... Die werk ik heel af en toe wel es in het weekend.

Als ik overdag werk deel ik medicijnen, en was een aantal mensen (aantal is afhankelijk van hoeveel pers. er is) sommigen moet ik helemaal op bed wassen, bij anderen is het alleen even de rug of van onderen. Ook douchen hoort erbij (het is miss shocking maar iedere bewoner heeft zijn eigen douchedag omdat er simpelweg geen tijd en personeel genoeg is om iedereen elke dag te douchen)
    Verder helpen we bij toiletgang, stomaverzorging, catheterverzorging, wondenverzorging. Ook bedden opmaken, prullenbakjes (en inco-emmers) legen, kleding in de was doen e.d. dingen horen erbij na het wassen en aankleden.
    Rod de middag delen we eten rond en halen dat later weer af (eten word gekookt in een ander tehuis en komt in grote karren bij ons, voor iedereen een eigen dienblad, en sommige bewoners eten gezamelijk in de grote zaal beneden)
    's Middags na het eten doe je afwasjes en leg je bewoners die dit willen en nodig hebben op bed voor n middagdutje. Je helpt weer bij toiletgang en er zijn veel kleine bezigheden (als bellen met artsen, papierwerk e.d.)

"s Avonds is het koffiedelen, steunkousjes uitdoen en mensen op bed helpen (en ook toiletgang, medicijnen geven e.d.).

Tja dat is het zo ongeveer in grote lijnen... Als je het zo opschrijft klinkt het heel weinig werk maar geloof me je hebt je handen vol en loopt de hele dag door... maar het is heerlijk werk en geeft veel voldoening. (De meeste) bewoners zijn je enorm dankbaar voor alles wat je doet en je hoort vreselijk veel mooie verhalen over vroeger (als je tijd hebt) Ik hou ervan! Maar het word je wel moeilijk gemaakt door alle tekorten vanuit de regering. Maar je bent meer dan welkom in het wereldje van de verzorging hoor!!! Iedere extra hand kunnen we goed gebruiken!!!

Heel verhaal, hoop dat je er iets aan hebt! Succes met je keuze!

11. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Bedankt voor je uitgebreide uitleg!
    Ik heb wel het gevoel dat het het grootste deel ook echt verzorging van de mensen is en dan twijfel ik toch weer.

Ik zoek ook iets meer adviseren en administratie, maar dan een combi ervan.

Misschien verpleegkundige of doktersassistent?

12. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Je zou een NTI opleiding kunnen volgen voor bv doktersass. of apothekersass. Dat is misschien in eerste instantie wat makkelijker te combineren met je gezin.
    Het mooist is dan als je al binnen een praktijk aan de slag bent, maar die vacatures zijn erg schaars.

Ik werk als verzorgende IG, het is een afwisselende baan met zowel adviserende als administratieve kanten. Maar onder het wassen en kleden van mensen en de wat mindere dingen die daarbij horen ;) kom je niet onderuit. Evenals de weekenden werken. Maar met deze baan heb je over 100 jaar nog werkt.

13. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Dus er zijn voor doktersassistenten ook weinig vacatures?

Ik wil wel iets kiezen waarbij ik zeker ben van een goeie baan...

14. belinda203

belinda203 Bekend lid

23 mrt 2008
    784
    0
    0
    verzorgende I.G.
    Odijk
    Ik werk als Verzorgende I.G.in een verzorgingshuis.
    Uiteraard hoort de dagelijkse zorg er absolut bij en daar ontkom je niet aan.Het wassen en kleden, de appartementen op orde houden, de maaltijden verzorgen, de medicijnen delen(en hier ook de verantwoording voor dragen!!), de wondzorg en verpleegtechnische handelingen verrichten, en als dagoudste heb je ook de verantwoording dat alle werkzaamheden met elkaar ook echt uitgevoerd worden.Als dat niet zo is ben jij ook aanspreekpunt waarom dat niet gedaan is.
    Maar behalve dat heb je ook de taken als contacten met huisartsen aanvragen,aanspreekpunt zijn voor bewoners en familie, de administratieve zaken als rapporteren en de zorgplannen op orde houden, en zaken rondom een bewoner regelen bv een hooglaagbed aanvragen of een speciaal dieet via de keuken aanvragen.
    Al met al is het een zeer veeleisend beroep,maar zeker ook een mooi vak waar je soms al je taktiek en geduld voor nodig hebt.
    Maar ik doe het al 20 jaar en zou echt niet anders willen!

15. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Ik zie wel regelmatig vacatures voor poli assistente in een z'huis. Waar ze dus een diploma doktersass. vragen.
    Maar ik weet niet of er zoveel banen zijn waar je tegelijk kunt werken en leren (BBL, of NTI), want dat zou het mooiste zijn natuurlijk, want anders mis je inkomsten.

16. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Het ik moet wel mijn inkomsten houden van € 1000 netto per maand. Het zou een keer 900 mogen worden, maar echt niet minder! En ik werk nu parttime, dus er moet ook nog tijd overblijven voor de kids. Wil niet alleen maar met werk bezig zijn.

17. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik werk dan als verpleegkundige in de ouderenzorg, maar doe hetzelfde als de verzorgende collega's. Het enige wat er verschilt is dat ik wat meer voorbehouden handelingen mag doen zoals inbrengen van infuus e.d

Maar goed over het algemeen werk ik van 7-15, van 15-23 of van 23-7
    Wassen, aankleden, luiers verschonen, patiënten helpen met eten geven, wondzorg, medicatie uitdelen en toedienen, injecteren, behandelplannen evalueren met arts en andere disciplines, contacten onderhouden met familie, Patiënten naar bed begeleiden, naar het toilet brengen, katheters inbrengen, sondes inbrengen en ga zo maar door.

18. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Minny, je wilt dus:

- Een baa/opleiding met de garantie dat je werk vindt
    - Je wilt qua opleiding niet meer dan 1 of 2 dagen per week
    - Je wilt goed verdienen
    - Het moet wel parttime

Eerlijk? Ik denk dat iedereen dit wel zou willen. Als het zo makkelijk zou zijn dan zouden een hoop mensen op deze "baan" solliciteren.

Je hebt nooit de garantie dat je werk vindt. Je houdt het nooit vol om werk te doen wat je eigenlijk niet zo leuk vindt maar puur doet omdat het goed verdient, helemaal niet als je er ook nog eerst 4 jaar voor moet leren en dus een hoop moet investeren.

Omscholen en maar 1 a 2 dagen naar school en daarnaast dus ook niet nog aanvullend werken gaat niet lukken. Je zult op zijn minst 1 dag (vaak ook avond erbij) naar school moeten en dan nog 3 of 4 dagen daarnaast werken. Daarnaast zul je in je vrije tijd ook veel met je school bezig zijn, HBO V bijvoorbeeld is behoorlijk pittig. Net als de opleiding voor doktersassistente. Verkort kun je dit volgens mij ook doen, maar dan moet je wel aan bepaalde eisen voldoen (een aansluitende vooropleiding bijvoorbeeld).

Ik denk dat je beter voor jezelf kunt gaan kijken wat je écht leuk vindt en waar jij jezelf het liefste ziet. Kijk niet alleen maar naar hoeveel werk er in te vinden is, dat moet niet je uitgangspunt zijn.

19. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik werk 28 uur volgens wisselen rooster en verdien ongeveer 1500-1700 euro netto. Afhankelijk van de hoeveelheid nachtdiensten die ik heb gewerkt. (= extra toeslag)

Door de onregelmatige werktijden verdien je ook wat meer. Mss zou je ergens een interne opleiding kunnen doen? Werken en leren?

20. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ja eigenlijk zijn er 2 opties voor mij:

1 ergens werken en leren tegelijk met bv 3 dagen werken en 1 avond naar school. dan hou ik wel 2 vrije dagen over voor mijn gezin.

2 een studie vinden zonder stage (of in ieder geval niet zoveel) en dit eerst naast mijn huidige baan van 2.5 dag doen. en na het behalen van een diploma een baan zoeken!

Tja ik weet niet wat beter is...

Deel Deze Pagina